S Kateřinou Kloudovou a Zbyňkem Bokem jsme si povídali nejen o jejich e-shopu aroma-atelier.cz, ale o celém konceptu jejich podnikání. Paní Kloudová je totiž kromě úspěšné podnikatelky také certifikovanou aromaterapeutkou. V Praze má svůj vlastní kamenný Aroma ateliér a vede oblíbené workshopy, na které se sjíždějí lidé z celé republiky. Její služby vyhledávají jak odborníci z kosmetického průmyslu, tak úplně běžní lidé, kteří chtějí začít něco nevšedního a nového. Myšlenka založit si internetový obchod vznikla až v reakci na rostoucí poptávku po zboží, které paní Kloudová při své práci aromaterapeutky používala. Jak po letech hodnotí své podnikání a je něco, co by dneska udělala jinak?
Co vás přivedlo k podnikání a myšlence otevřít si e-shop?
Vystudovala jsem Aromahead Institute a zajímala jsem se o biochemii éterických olejů, což je poměrně specifický obor. Stala jsem se certifikovanou aromaterapeutkou, vůbec první v České republice, která byla certifikovaná hned dvěma významnými společnostmi – Národní asociací pro holistickou aromaterapii a Asociací pro mezinárodní terapeuty. Na doporučení mé lektory Andrey Butje jsem začala používat produkty destilerie Florihana. Ty si záhy velmi oblíbili také mí klienti a chtěli si je koupit. Ten zájem byl tak velký, že jsme požádali o zastoupení a stali se oficiálním distributorem destilerie Florihana pro Českou republiku. Proto jsme založili e-shop www.aroma-atelier.cz
Tím, že jste se stali oficiálním distributorem, tak dodáváte nejenom koncovým zákazníkům, ale i firmám, je to tak?
Ano, náš e-shop je jak B2C, tak B2B.
Kdo je typickým B2B zákazníkem?
Ve velké míře jsou to různé kosmetické společnosti, které pro výrobu svých produktů využívají právě naši kvalitu. To vlastně vedlo k tomu, že jsme v loňském roce založili naši vlastní privátní značku Aroma PROFI.
To muselo být asi docela náročné.
Ano, ale také nezbytné. Společnost Florihana se zaměřuje především na koncové zákazníky, zatímco my máme klienty, kteří potřebuji tyto produkty zase do svých produktů. Ti si nemohou kupovat 15 gramové balení, ti to berou na kila. Naštěstí jsme za tu dobu, co v tomto oboru působíme, poznali také další zdroje kvalitních ingrediencí, takže jsme se rozhodli, že založíme vlastní značku Aroma PROFI.
E-shop pro vás tedy bude asi práce na plný úvazek, je to tak?
Ano, řekla bych více než na plný úvazek (smích).
Setkali jste se během svého podnikání s nějakými překážkami?
Absurdní jsou různá legislativní a administrativní nařízení, které musíme splňovat. Pro příklad – vytvořila jsem vlastní směsi éterických olejů – vůně do difuzérů nebo do přírodního parfému a kosmetiky. Na to si musíte vytvořit bezpečnostní list, musíte mít analýzu, musíte to zadat do Evropského registru, musíte tam mít povinné signální věty a slova, piktogramy… takže to není jen ten kreativní proces, ale pak ještě půl až třičtvrtě roku dáváte dohromady papíry.
Aroma-atelier je váš první e-shop. Podle čeho jste vybírali řešení?
Hledali jsme solidního partnera, který nám nebude slibovat „uděláme to levně a rychle“, potřebovali jsme to hlavně kvalitně. Z tohoto hlediska nám vycházel nejlépe FastCentrik. Navíc nám vyhovovalo, že jste nabízeli integraci účetního systému POHODA, to bylo taky velmi důležité.
Rozhodovalo ještě něco?
Možnost vyzkoušet si DEMO. Líbilo se mi, že si všechno mohu vyzkoušet, že to zvládnu i já, naprostý laik, že je to poměrně jednoduché na ovládání. Je to opravdu velmi intuitivní. Když mi něco nejde, zavolám si k vám na podporu a tam mi vždycky poradí.
Podle čeho jste volili šablonu pro svůj e-shop?
Design byl pro nás taky docela zásadní. Velmi se mi líbila jedna vaše šablona na parfémy. Díky pomoci grafického studia jsem dokázala vizualizovat, jak bych si to rozvrhla, jak bych to chtěla představovat svým zákazníkům. Chtěla jsem minimalistickou šablonu s velkým množstvím informací pro zákazníky. Pracuji hodně s produktovou kartou a líbí se mi možnost záložek, kde si klienti mohou stáhnout bezpečnostní listy k našim produktům.
To je pro vaše zákazníky určitě hodně důležité.
Bezesporu. Byli jsme vlastně první e-shop v České republice, který nabízel tyto bezpečnostní listy online. Díky tomu v nás měli od začátku naši zákazníci důvěru.
Dělali jste na vašem e-shopu i nějaké grafické úpravy?
Ano, proběhly i nějaké úpravy na míru. Je to způsobeno mimo jiné tím, že máme i kamenný ateliér, kde pořádáme různé workshopy, takže jsme tomu museli ty stránky lehce uzpůsobit.
Workshopy jsou v dnešní době docela populární, vnímáte to taky tak?
Pro mě je to především skvělá příležitost setkat se svými zákazníky taky offline, takříkajíc tváří v tvář. O mé workshopy je velký zájem, za což jsem moc ráda. Poslední workshop se vyprodal za necelé tři hodiny, to je úžasné.
Určitou dobu jste spolupracovali také s naším oddělením online marketingu. Jak byste zhodnotili práci našich kolegů?
Určitě velmi dobře a moc bychom jim za to chtěli poděkovat. Holky nám otevřely cestu do světa marketingu a ukázaly nám zcela nové možnosti a příležitosti, o kterých jsme do té doby vůbec nevěděli. I třeba co se týče emailingu apod. Za to mají od nás velké díky.
Jaké máte plány do budoucna?
Krátkodobý plán je změnit menu v e-shopu, aby nám naši zákazníci více rozuměli. Také hlavní stránku budeme lehce měnit, aby se tam zákazníci lépe orientovali. Z dlouhodobého hlediska mám v plánu detailnější popis produktů, ovšem uvidíme, co všechno mi dovolí legislativa.
Udělali byste dneska něco ve vašem podnikání jinak?
Ano, dříve bychom zautomatizovali procesy, které jsme dříve dělali ručně. Třeba takové posílání balíčků koncovým zákazníkům. Ze začátku jsme každý štítek přepisovali ručně, každou adresu, to všechno jde dnes z FastCentriku do POHODY, tam se mi to zpracuje a přenese se to do Zásilkovny. Při tom množství zákazníků máte hodiny času, které máte ušetřené.
Zhodnotili byste dnes svoje podnikání jako úspěšné?
Úspěch je, že s vámi vedeme tento rozhovor i po 7 letech (smích). Úspěšný byznys to určitě je, máme za sebou spousty spokojených zákazníků, a to je náš cíl – spokojený zákazník. Pro nás je i nula úspěch. To, že nejsme v mínusu, že fungujeme, i přes všechny ty legislativní změny a úskalí. To byl i náš záměr. Raději jít pomalu a postupnými krůčky, než do toho vstoupit s velkou pompou, a s velkým dluhem potom skočit. Jsme takové udržitelné podnikání.