Jako majitel či provozovatel internetového obchodu musíte splňovat značné množství zákonných povinností. V opačném případě se můžete ocitnout na seznamu rizikových e-shopů. Jak postupovat, aby se váš e-shop nikdy nedostal na pomyslnou černou listinu nebezpečných e-shopů?
Počet rizikových e-shopů roste. Dejte si pozor, abyste se nestali jedním z nich
S tím, jak roste obliba nakupování na internetu, roste stinná stránka této online disciplíny, kterou jsou podvody. Podvodné či podezřelé e-shopy vznikají každý den a jejich cílem je dostat z nakupujících peníze, aniž by došlo k dodání objednaného zboží.
Jen ke konci roku evidovala Česká obchodní inspekce téměř 1 300 internetových obchodů, které byly uvedeny na seznamu rizikových e-shopů. E-shopy považuje ČOI za rizikové především z důvodu nedodržování zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.
Co dělat proto, abyste se nedostali na seznam rizikových e-shopů?
I když je zařazení internetových stránek na seznam rizikových e-shopů pouze doporučením spotřebitelům, aby nákup na internetových stránkách důkladně zvážili, určitě se na tuto listinu nebude chtít dostat žádný majitel ani provozovatel e-shopu.
Přinášíme vám užitečné tipy, jak postupovat, abyste se na tomto seznamu neobjevilo také jméno vašeho e-shopu.
1. Uveďte na webu, kdo je provozovatelem e-shopu
Z webových stránek musí být zřejmé, s kým spotřebitel uzavírá smlouvu a vůči komu může uplatňovat svá práva. Zákazník by měl snadno dohledat název podnikatele (např. Jana Novotná nebo Krásné květy e-shop s.r.o), kontaktní adresu e-shopu (město a ulice), dále IČ a DIČ.
Zdroj: e-shop ramala.cz
2. Zveřejněte obchodní podmínky
Na seznam rizikových e-shopů se může dostat e-shop, který nezveřejňuje obchodní podmínky, případně jejich obsah hrubě odporuje právním předpisům. Také obchodní podmínky by měly být snadno dohledatelné a psané jasnou a srozumitelnou češtinou.
3. Pozor na stížnosti
Množí se vám poslední dobou počet stížností na váš e-shop? Ignorovat nespokojené zákazníky se určitě nemusí vyplatit, protože na seznam rizikových e-shopů se můžete dostat i v případě, že bude ČOI registrovat vysoký počet stížností, které se vašeho internetového obchodu týkají.
4. Spolupracujte při mimosoudním řešení spotřebitelských sporů
Spotřebitel má (až na výjimky) podle zákona o ochraně spotřebitele právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb. Jedná se o další způsob řešení sporů (ADR), který představuje alternativu k soudnímu řízení. Pokud nebudete s Českou obchodní inspekcí opakovaně spolupracovat při řešení těchto sporů, můžete se tak zasloužit o místo mezi dalšími rizikovými e-shopy.
5. Jednejte v souladu se zákonem a umožněte zákazníkům uplatňovat svá práva
Za rizikový e-shop bude váš internetový obchod považován také v případě, že bude opakovaně sankcionován pro porušení právních předpisů na úseku ochrany spotřebitele, stejně jako v případě, že nebudou moci spotřebitelé uplatňovat svá práva, nebo jim budete tuto možnost stěžovat.