Nemáte zrovna úsměv na tváři, když kouknete do Google Analytics? Rozhodně nejste jediní. V České republice je přes 50 tisíc e-shopů, které mají stejný cíl – přivést co nejvíc návštěvníků, prodávat a vydělávat. Jak se v tak velké konkurenci zviditelnit? Házíme vám záchranné lano s 15 praktickými tipy, které vystřelí statistiky vašeho e-shopu do zelených čísel. Třeba i díky Freelu, aplikaci na řízení projektů.
1. Vsaďte na originální grafiku a copy
Na kvalitním copywriterovi a grafikovi není radno šetřit. Taková dobře vymyšlená textová a grafická nitka, která protká celý váš brand, může být sama o sobě skvělou reklamou. Každý detail se počítá – dejte si záležet i na často zanedbávaných automatických e-mailech, etiketách nebo třeba příspěvcích na sociálních sítích. Vyšperkujte produktové popisky – nekopírujte je od výrobce, ale nabídněte něco navíc. Vzbuďte emoce a nezapomínejte na klíčová slova. Skvělý obsah se pak totiž šíří úplně sám, a to přece chcete. 🙂
2. Nabídněte dopravu zdarma a doručení do druhého dne
Věděli jste, že hlavním důvodem opuštění košíku jsou vysoké náklady na dopravu? Řešení? 👉 Doprava zdarma – aspoň jednou za čas. Vyžaduje ji totiž více než polovina zákazníků. Ještě více rozhodující je potom doručení objednávky do druhého dne – 4 z 5 spotřebitelů se pravděpodobně rozhodne pro váš e-shop, když jim tuto výhodu nabídnete.
💡 TIP: Zapojte se do akce Den dopravy zdarma, která se koná každoročně v zimních měsících.
3. Buďte vidět na offline akcích
Pobavit se s kolegy v oboru, zákazníky, ale i konkurencí, načerpat hromadu inspirace a ukázat, kdo za e-shopem skutečně stojí. Přesně o tom jsou různé veletrhy a konference nejen pro e-shopaře. Je důležité být vidět a budovat povědomí o vaší značce. Třeba na offline akcích jako:
4. Pište blog s kvalitním obsahem
E-shopy často zanedbávají články na svém blogu, přitom je to poměrně jednoduchý způsob, jak udělat reklamu zdarma. Jasně, musíte mít dobrého copywritera a SEO specialistu, ale za pár takových textů se vám Google odvděčí lepším místem v organických výsledcích vyhledávače. Jednoduše – když někdo zadá do Googlu klíčové slovo, které jste šikovně zasadili do článku, bude váš web vidět na vyšších pozicích. Bez placené reklamy. Ideálka, no ne?
Myslete ale na relevanci článku – nepište o sekačkách, pokud prodáváte oblečení, jen protože by se to mohlo líbit Googlu. Text propojte obsahově se svojí nabídkou a doveďte zákazníka na své produkty.
Než článek vydáte, pobavte se o tom se svým týmem. Třeba ve Freelu, nástroji na řízení projektů. 👇
Komunikace Freelo týmu ohledně příspěvku na blog.
5. Nebuďte o moc dražší, ale ani levnější než konkurence
Cenotvorba je disciplína sama pro sebe, a jako e-shopaři se jí prostě nevyhnete. Příliš nízké ceny vyvolávají obavy o kvalitě produktu, předražené zboží zase zákazníky spolehlivě přesměruje ke konkurenci. Najděte správný cenový střed a nabídněte nějaký bonus – třeba dopravu zdarma, dárek k nákupu nebo slevu na další objednávku. To je to, co zákazníka naláká, pokud zrovna nemůžete jít pod cenu konkurence.
6. Nepodceňujte recenze
Většina (80 %) spotřebitelů důvěřuje recenzím a zpětné vazbě ostatních zákazníků. Pár negativních příspěvků může stačit k tomu, aby u vás zákazník nenakoupil. Co udělat, aby byl váš e-shop vidět v co nejlepším světle?
- Vyzývejte zákazníky, aby ohodnotili nákup třeba na Heuréka.cz nebo Zboží.cz,
- na negativní komentáře vždy zareagujte a omluvte se za vzniklou situaci,
- účastněte se soutěží jako ShopRoku,
- získali jste certifikát ve srovnávači zboží? Dejte si ho na web na viditelné místo.
7. Zavádějte pravidelně nové produkty
Udržovat zákazníky ve střehu a dát jim jistotu, že každý měsíc najdou na e-shopu nějakou novinku. To je přiměje k tomu, aby se pravidelně vraceli a ideálně nakoupili. Zavádění nových produktů je brnkačka, když na to máte šablonu. Ta může vypadat třeba takhle:
Freelo šablona k zavedení nového produktu.
8. Dopřejte zákazníkům responzivní web
Více než polovina nákupů je z mobilu. Proto není překvapující, že celá třetina nakupujících z webu prostě odejde, pokud není responzivní, tedy optimalizovaný pro telefon nebo třeba tablet. Takové e-shopy totiž působí zastarale, neprofesionálně a UX také není pro spotřebitele zrovna přívětivé.
9. Buďte kreativní v rámci promo akcí
Prodáváte ekologické výrobky? Pak byste neměli zmeškat třeba Světový den životního prostředí – co vymyslet nějakou soutěž, akci 1+1 na nejprodávanější produkt nebo natočit zábavné video? Taková dobrá a originální promo akce se vašim fanouškům rychle vryje do paměti a třeba i tohle bude důvod, proč u vás příště nakoupí.
Abyste na nic důležitého nezapomněli a byli vždy krok před konkurencí, hoďte si to do nástroje na řízení projektů. Díky opakovaným úkolům můžete třeba každý rok jednoduše otevřít šablonu a vyšvihnout další skvělou tematickou marketingovou kampaň.
Příklad Freelo šablony prvomájové marketingové akce.
10. Investujte do reklamy chytře
Bez placené reklamy to nepůjde. A zdá se, že to české společnosti moc dobře vědí. Loni totiž do reklamy investovaly 125 miliard korun. Možností, jak propagovat e-shop, je nespočet, a je jen na vás, jak s marketingovým budgetem naložíte. V prvních chvílích však nezbývá než testovat, zkoušet a vyhodnocovat, ať už jde o PPC reklamy, kampaně na sociálních sítích nebo třeba TV reklamu. Mimochodem, věděli jste, že získat nového zákazníka je 7× dražší než si udržet toho stávajícího?
„Mít v kapse poslední dolar, utratím ho za reklamu.“
Henry Ford
11. Spolupracujte s influencery
Poměrně jednoduchá forma reklamy. Dobře připravená kampaň s influencery vám může přinést spoustu nových fanoušků a nakupujících, ale také se klidně může minout účinkem. Na co si dát pozor při spolupráci s influencerem:
- dlouhodobá spolupráce působí věrohodněji,
- tvorba a smýšlení influencera by mělo být blízké filozofii vaší značky,
- připravte společně dlouhodobý plán kampaní,;
- buďte pravidelně v kontaktu a poskytujte si feedbacky,
- zjistěte, jaké další spolupráce má navázané a jestli mezi nimi není vaše konkurence,
- nezapomeňte na důležité body ve smlouvě,
- nezahlťte sociální sítě desítkami influencerů – je lepší méně kvalitních ambasadorů,
- dohodněte spravedlivě formu spolupráce – barter, finanční odměna, affiliate nebo kombinace všeho?
12. Poskytněte přátelskou a rychlou zákaznickou podporu
Kvalitní zákaznická podpora může být pro zákazníka rozhodující v případě, že váhá mezi vámi a konkurencí. Funguje to zejména u SaaS produktu, jako je třeba Freelo – místo chatbota živí lidé na chatu i telefonu, garance odpovědi na e-mail do 24 hodin, FB skupina s radami pro všechny uživatele. Vše samozřejmě v češtině s přátelskými supporťáky a supporťačkami.
Reference nejen na zákaznickou podporu Freela od neziskovky Senica 2.0.
13. Buďte aktivní na sociálních sítích
Aktivita na sociálních sítích je věčné téma – jak často dávat příspěvky, v jakém poměru by měly být (ne)prodejní a jak aspoň trochu zábavný obsah neustále vymýšlet? Důležité je, abyste byli vidět a aby měli zákazníci pocit, že jste aktivní a pro ně kdykoli dostupní. Pro větší pořádek si naplánujte všechny příspěvky na sociální sítě do kalendáře.
Ukázka Freelo kalendáře.
14. Mějte dobře promyšlený e-mail marketing
Více než polovinu zákazníků ovlivní při nakupování e-mailové kampaně. Proto je nezanedbávejte. Takovým pravidelným (přiměřeně častým) newsletterem nejen budujete povědomí o svém e-shopu, ale připomínáte svým zákazníkům, že by u vás měli zase nakoupit. Chytře to řeší třeba e-shop Alensa – při nákupu dvou balení měsíčních kontaktních čoček předpokládá, že vám za dva měsíce dojdou. A tak se vám těsně před tím připomene, ideálně i s nějakou šikovnou slevou.
Příklad e-mailového marketingu e-shopu Alensa.
15. Myslete na STDC schéma – 4 fáze zákazníka
Model STDC (see, think, do, care) poukazuje na to, že zákazník prochází čtyřmi nákupními fázemi. V každé takové fázi je potřeba přistupovat ke spotřebiteli jinak:
- fáze SEE: Zákazník zatím obhlíží trh a objevuje různé možnosti. Váš úkol v této chvíli – cílit na široké publikum.
- fáze THINK: Zákazník už vážně přemýšlí o nákupu, porovnává nabídky konkurencí. Váš úkol v této chvíli – dát zákazníkovi důvod, proč by měl nakoupit u vás (dobré recenze, výhodná cena, slevová akce).
- fáze DO: Zákazník už ví, že produkt nebo službu pořídí, jen se rozhoduje, kde koupi provede. Váš úkol v této chvíli – usnadnit co nejvíce spotřebiteli nákup na vašem e-shopu, nerušit ho zbytečnými pokyny, vyskakovacími okny a dalšími překážkami.
- fáze CARE: Zákazník u vás právě nakoupil. Váš úkol v této chvíli – zůstat se zákazníkem v kontaktu, hýčkat si ho pomocí dobrého e-mailingu, věrnostních slev a dalších výhod, které ho přesvědčí koupi zopakovat nebo váš e-shop doporučit.
Dvě rady na závěr
1. Koukejte na svůj e-shop očima běžného zákazníka. Zamyslete se:
- Zaujal by vás reklamní banner, který máte na home page?
- Klikli byste na svoji reklamu na Googlu?
- Nerozčiluje vás náhodou nějaká drobnost, když testujete nákup na svém webu?
- Dali byste tolik za poštovné?
- Přiměla by vás vaše slevová akce k nákupu?
- Nenakoupili byste sami vlastně spíš u konkurence?
- Pozastavili byste se nad svým instagramovým stories, nebo byste ho bez mrknutí přešli?
2. Pracujte efektivně, šetřete čas i peníze, mějte své projekty na jednom místě a zbavte se chaosu. Jak? Třeba v aplikaci
Freelo. 🙂