Atribuční model je pravidlo, které pomáhá určit, jak velkou zásluhu mají různé marketingové kanály na provedené objednávce nebo jiné konverzi.
Chování zákazníků zpravidla není přímočaré a u většiny e-shopů a webů platí, že než návštěvník udělá konverzi, přijde na web vícekrát. Určité kanály zákazníka přivedou a jiné pomohou jej proměnit v konverzi.
Přitom jednotlivé reklamní systémy vyhodnocují konverze tak, že si započítají a přiřadí ke kampani každou konverzi, která přes systém proběhla. To znamená, že pokud zákazník nejprve přišel přes Facebook, ale následně nakoupil přes Google Ads, konverze bude připsána v obou těchto systémech. Byť se konverze odehrála pouze jedna, v systémech bude zaznamenána dvakrát.
Tyto informace pak pomáhají k rozložení investic do jednotlivých kanálů a kampaní pro maximalizaci objednávek.
Příklady atribučních modelů
Atribučních modelů existuje celá řada, například:
- First Click – Připisuje veškeré zásluhy prvnímu zdroji v konverzní trase.
- Lineární – Linerání model, který rozpočítá zásluhy lineárně mezi všechny kanály.
- Last Click – Připisuje veškeré zásluhy poslednímu zdroji v konverzní trase.
- A mnoho dalších.