- Pokud provozujete e-shop, nebo jiné webové stránky, na kterých něco prodáváte, musíte vaše zákazníky o této možnosti povinně informovat. Pokud tak neučiníte, připravte se na pořádnou pokutu. ČOI (Česká obchodní inspekce) i SOI (Slovenská obchodní inspekce) totiž provozovatele e-shopů pravidelně kontrolují a při kontrole je bude zajímat i tato nová úprava.
- Novela zákona nabyla účinnosti 1. února 2016, a proto je nezbytně nutné, abyste podle ní upravili své obchodní podmínky nejpozději do tří měsíců od nabytí účinnosti novely, tj. do 1. května 2016.
- Tato možnost představuje alternativu k soudnímu řešení sporů mezi spotřebitelem a obchodníkem. Mimosoudní cesta je mnohem méně finančně náročná a netrvá tak dlouho jako klasický soud. Za určitých podmínek může navíc celé řízení probíhat ryze on-line, takže se ho obě rozhádané strany ani nemusí fyzicky účastnit.
- Lze také využít služeb rozhodce, nebo mediátora. Mediátor se pokouší urovnat spor smírnou cestou a podporuje vzájemnou komunikaci obou účastníků sporu.
- Mimosoudní cestou mohou být řešeny všechny spory mezi spotřebitelem a obchodníkem, které vzniknou z kupní smlouvy, nebo ze smlouvy o poskytování služeb.
- Toto řešení sporu se zahajuje pouze na návrh spotřebitele. Obchodník sám návrh podat nemůže.
- Návrh řešení sporu spotřebitel podává písemně, ústně, nebo prostřednictvím on-line formuláře. On-line řešení zjednoduší a zrychlí celý proces.
Základní fakta, která musíte do obchodních podmínek zapracovat:
- Spotřebitel může podat návrh na řešení sporu on-line prostřednictvím formuláře, a to buď na webové stránce EU, nebo na stránkách ČOI. Slovenský spotřebitel na adekvátních slovenských stránkách, tj. slovenské mutaci EU stránky, nebo webu SOI.
- Spor bude řešit nezávislý subjekt (např. ČOI, příp. SOI).
- Spotřebitel musí svůj problém řešit s prodávajícím ještě před podáním oficiálního návrhu na mimosoudní řešení. Je nutné, aby nejprve poslal obchodníkovi žádost o vyřešení sporu, a to nejpozději do jednoho roku ode dne první neúspěšné reklamace.
- Výsledkem řešení sporu má být dohoda mezi spotřebitelem a obchodníkem.
- Při řešení stížnosti musí obchodník spolupracovat, jinak ho čeká pokuta, a to až do výše 1 000 000 korun. K návrhu stížnosti se obchodník musí vyjádřit do 15 dnů.
- Maximální délka sporů dosahuje 90 dnů, zvlášť složité spory lze časově o dalších 90 dnů prodloužit.
- Mimosoudní řešení je vždy bezplatné.
Vzorové znění obchodních podmínek se všemi detailními úpravami si můžete stáhnout zde.