Každá pátá objednávka z e-shopu je podle Heureky placená online platbou. Navíc tato platební možnost jako jediná ze všech meziročně roste. Pro obchodníky i zákazníky se tak pomalu ale jistě stává nejoblíbenější možností, jak zaplatit za zboží. Klíčové pro každý e-shop je přitom výběr toho nejlepšího poskytovatele platební brány. Před nedávnem do Česka dorazila maďarská jednička, projekt Barion, který má globální ambice. Tomu na tuzemském trhu pomáhá také známá finanční a investiční skupina PPF. My jako NetDirect a naše e-shopové řešení FastCentrik jsme byli vybráni jako strategický partner a díky tomu přinášíme našim zákazníkům exkluzivní výhody. Přinášíme rozhovor s Davidem Prokopem, managerem platební brány Barion pro Česko. Tento rozhovor je určený všem, kteří chtějí ušetřit za platební poplatky na našich e-commerce řešeních...
Davide, řekněte nám na úvod, co je to Barion a zároveň k čemu slouží taková platební brána e-shopu?
Barion je jednak online platební brána, kterou třeba právě eshopy mohou použít k tomu, aby jim jejich zákazníci mohli online zaplatit za jejich zboží nebo služby, jednak je Barion také tzv. vydavatel elektronických peněz. Barion provozuje také tzv. Barion peněženky, což jsou vlastně obdoby bankovních účtů. Barion je tedy také finanční instituce, taková jednodušší banka, dalo by se říct. To tedy také znamená, že nás pravidelně audituje centrální banka – a to je důležitý fakt pro toho, koho zajímá bezpečnost.
Víme, že Barion není český projekt, ale vznikl jinde v EU. Kde je jeho domov a jak se mu tam daří? A v kterých dalších zemích funguje?
Ano, Barion je původem maďarský projekt. V Maďarsku Barion jako platební brána funguje už od roku 2015 (vznikl jako spin-off z více než 20 let staré a dodnes fungující maďarské IT firmy). Během několika let Barion na poli online plateb v Maďarsku získal de facto dominantní pozici. Ze zhruba 10 tisíc e-shopů zhruba polovina používá Barion. Pro Barion tedy bylo logické, že pokud chce dále rychle růst, musí expandovat do zahraničí. Česká republika byla z mnoha důvodů logická volba, posilujeme ale i na Slovensku, v menší míře jsme aktivní také v Rakousku a Německu. A máme další plány.
Slyšeli jsme, že investorem je významná česká firma. Můžete nám o tomto spojení říct více? A co Vám to přináší?
Ano, investorem Barionu je Home Credit, který patří do skupiny PPF. Přináší nám to samozřejmě řadu výhod, postupem času budeme poskytovat naše služby v rámci největších projektů Home Creditu nejen v ČR a Maďarsku, ale i jinde v regionu a to v různých segmentech. Barion také zaintegruje produkty Home Creditu do svého systému. Je tu řada synergických efektů, které se ve střednědobém horizontu velice pozitivně projeví. Pro naše zákazníky to znamená, že tyto výhody budou moci používat spolu s Barionem.
Filozofie Vaší společnosti není příjem z platebních poplatků, ale analýza a zpracování dat. Díky tomu Vaši zákazníci ušetří. Je tomu tak?
Je to přesně tak. Z Barionu bude během příštího roku také marketingová firma. Tj. náš obchodní model funguje zcela jinak než u naší konkurence. Zisk budeme generovat z jiných aktivit než je platební brána, a tak online platby můžeme dlouhodobě poskytovat za těch nejlepších finančních podmínek na trhu. Na základě tohoto modelu pochopitelně také Barion dostal investici Home Creditu.
My jsme rádi, že jste si naši společnost NetDirect a naše e-commerce řešení FastCentrik vybrali jako klíčového partnera. Jaké jsou všechny výhody pro naše klienty?
Tak především NetDirect je strategickým partnerem Barionu v ČR, a tak jeho zákazníci dostanou ty nejlepší finanční podmínky: online platby na 6 měsíců zcela zdarma, následně za ten nejmenší možný poplatek, což pro drtivou většinu znamená kolem 0,5%. V rámci promo období budeme těm zákazníkům FastCentriku, kteří se zaregistrují do 30. června, platit i jejich poplatky. Ze střednědobého hlediska naším klientům nabídneme výše zmíněné marketingové služby, synergie s produkty Home Creditu a další.
Pro klienty fastcentriku jste nabídli velmi velkorysé podmínky, jaký to má ohlas?
Ohlas je zhruba takový, jaký jsme v rámci připravených podmínek očekávali – desítky vašich klientů nás kontaktují týden co týden a většina z nich ve velice krátké době začíná také aktivně používat naše služby. Nyní se soustředíme na to, abychom zákazníky FastCentriku utvrdili v tom, že jsme pro ně přidaná hodnota, spolehlivý partner a také investice do budoucnosti.
A zvědavá otázka na závěr: čeká nás v oblasti online plateb na e-shopech nějaké inovace v blízké budoucnosti? Co myslíte?
Bankovní lobby se sice zuby nehty brání zavedení evropské směrnice PSD2 do praxe, ale v blízké budoucnosti dojde k tomu, že banky budou mít povinnost přes rozhraní umožnit přístup k účtům svých klientů třetím stranám. To je obrovská šance a výzva pro všechny fintech firmy a tím i pro Barion. To vidím jako nejdůležitější věc v blízké budoucnosti.
Děkuji za Váš čas. A spolupráci.
Libor Zůbek
Marketing Manager