V letošním roce čeká majitele e-shopů mnoho změn. Už za pár dní začne platit novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Některé změny se budou týkat také změn v oblasti reklamací a vratek. Přehledný výklad změn si pro vás připravila ve spolupráci s právnickou kanceláří Legitas také společnost RETINO.
Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku
Dlouho očekávána novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku byla v prosinci loňského roku publikována se Sbírce zákonů. Tato novela přináší do spotřebitelského práva mnoho významných změn. V některých oblastech nová pravidla přispějí k lepší ochraně práv spotřebitelů, zejména zranitelné skupiny spotřebitelů. Nová pravidla začnou platit od 6. ledna 2023. Společnost RETINO vydala souhrnný přehled změn a také rad, na co si dávat pozor.
Změny v oblasti Odstoupení od smlouvy
Nejzásadnější body v novele, které se týkají reklamací a vratek, představují změny v oblasti Odstoupení od smlouvy a Reklamací. Majitelé e-shopů musí počítat s tím, že spotřebitel bude nově moci odstoupit “jakýmkoliv jednoznačným prohlášením” učiněným vůči podnikateli. Odstoupení od smlouvy bude muset být tedy zpracováno přes veškeré kanály, se kterými podnikatel se zákazníky komunikuje.
Dále se upravilo znění zákona týkající se snížení hodnoty zboží. Nově se uvádí, že spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné “k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.” To znamená, že jakožto majitel e-shopu můžete individuálně hodnotit míru poškození/opotřebení zboží. V případě, že je zboží zjevně opotřebené, nejste povinni vrátit celou zaplacenou kupní cenu.
Podívejte se také na konkrétní rady, jak postupovat.
Změny v oblasti reklamací
V přechozích článcích jsme vás již informovali, že celková lhůta pro vytknutí vady je i nadále dva roky, mění se ale to, kdo prokazuje, že zboží bylo dodáno zcela v pořádku. Nově se prodlužuje doba, po kterou je předpokládána existence vady již při převzetí zboží, a to ze šesti měsíců na jeden rok. Znamená to, že pokud se na zboží projeví vada v prvním roce, bude prodejce ten, kdo bude muset prokázat, že v době převzetí zboží vadné nebylo.
Úpravy se týkají také lhůty pro vyřízení reklamací, způsobu vyřízení reklamace a nákladů na převzetí zboží v rámci odstranění vady.
RETINO
Retino je služba, prostřednictvím které mohou zákazníci pohodlně vyřešit svou reklamaci či vratku. Propojení s FastCentrikem umožní vašim zákazníkům podat reklamaci či vratku online, přímo na vašem e-shopu prostřednictvím formuláře. Žádost se následně ihned propíše ve formě případu do administrace Retina, odkud můžete požadavky spravovat. Vratky, výměny nebo další požadavky jsou tak řešeny z jednoho místa, což pomáhá snižovat náklady, zvyšovat tržby díky lepšímu zákaznickému zážitku a zvyšovat informovanost díky pokročilé analytice dat.
Nastavení je velmi snadné, nemusíte nic programovat ani instalovat. Díky modulu, který jsme v našem systému FastCentrik připravili, je to otázka pár vteřin a několika kliknutí. Za pár minut je profesionální řešení vratek a reklamací připraveno k použití.