Podle analytiků bude česká ekonomika v roce 2023 stagnovat. Lze očekávat pokles spotřeby domácností v důsledku vysoké inflace a stále více skloňovaným tématem bude letos recese. Co z toho plyne pro české provozovatele e-shopů a jaké trendy nás na trhu e-commerce v letošním roce čekají?
Co čeká české e-shopaře v roce 2023?
Dobrou zprávou pro provozovatele internetových obchodů je, že čeští spotřebitelé si za dva roky v covidu zvykli na online nákupy a většina z nich na tom nemá v plánu nic měnit. I tak ale nemají čeští e-shopaři vyhráno. V letošním roce budou muset bojovat s vysokými dodavatelskými cenami a nižší kupní silou. Sílit bude tlak na zrychlení obsluhy objednávek a logistické procesy. Přístup ke klientům a nastavení zákaznického servisu bude hrát čím dál větší roli. Kdo bude chtít uspět, bude muset klást důraz na prvotřídní zákaznickou péči.
Vsaďte na reklamu, marketing a marketplace
Podtrženo, sečteno. Majitelé e-shopů budou muset vsadit na maximální podporu prodeje. Jednou z cest, jak to lze učinit, jsou investice do marketingu a reklamy. Stále silnější roli hrají také internetové srovnávače a prodeje na sociálních sítích. Je zřejmé, že tyto kanály budou v roce 2023 představovat nové směry a zdroje prodejů a je nyní na provozovatelích e-shopů, zdali a jak začnou tyto způsoby prodeje využívat.
Dalším trendem pro letošní rok bude pokračující růst podílu nákupů z telefonů. Čeští obchodníci by se proto měli zaměřit na podporu mobilního nakupování formou úpravy webového rozhraní či jiných doporučujících nástrojů. Ignorovat nelze ani sílící trend Marketplace, prostřednictvím kterého bude dle některých odhadů proudit do pár let více než třetina obratu každého e-shopu v České republice.
Udržitelnost jako trend 21. století
Na faktury v elektronické podobě jsme si již zvykli a považujeme je za standard. Doba jde ale dále a ekologicky smýšlejících zákazníků je čím dál více. Zákazníci jsou v posledních letech citlivější na to, v čem je zabalena jejich zásilka. Řeč není pouze o balení, díky kterému přijde zboží v bezvadném stavu. Zákazníci chtějí více. Vyžadují balení ekologické a plně recyklovatelné. Ekologické balení se stává nutností, která může rozhodovat o přízni, či nepřízni vašich potenciálních zákazníků.
Legislativa a právní regulace
Další změny čekají majitele e-shopů v souvislosti s novelou zákona o ochraně spotřebitele a českého občanského zákoníku. O těch nejzásadnějších změnách si můžete přečíst v některém z našich předchozích článků.