Možná jste si toho také všimli. Běží vám PPC kampaně, pravidelně se o ně staráte a optimalizujete je. Pak vám nemohlo rozhodně uniknout, že od 26. 6. 2024 začaly v Google Analytics 4 (GA4) padat názvy vašich Google Ads kampaní do nicneříkajících hodnot (organic) a (not set).
Povšimnete si toho v Google Analytics 4 u zdroje: „google / cpc“. Navíc z hlediska návštěvnosti jde o značný počet kampaní z Google Ads s těmito hodnotami, proto byste měli co nejdříve vyřešit tento problém, abyste neměli příliš velkou díru v datech.
Kde v Google Analytics 4 (GA4) najdete názvy kampaní (relace)?
Předpokládám, že také používáte všeobecně nejoblíbenější report v GA4 „Akvizice návštěvnosti“. Pokud ještě ne, tak vás hned navedu, kde jej najdete.
Přihlaste se do vašich Google Analytics 4 a poté vlevo v menu přejděte na: „Životní cyklus“ – „Akvizice“ – „Akvizice návštěvnosti“ a v tomto nejoblíbenějším reportu si vyfiltrujete v dimenzi: „Relace – zdroj / médium“ pouze: „google / cpc“ a k němu si vyberete sekundární dimenzi: „Kampaň – relace“.
Pokud jste postupovali správně, tak si zřejmě také ihned povšimnete, že se vás tento problém týká také. Většina kampaní z Google Ads (v GA4 je vidíte pod: „google / cpc“) vám bude padat do (organic) a (not set). Viz níže uvedený screenshot z Google Analytics 4:
Zdroj: Google Analytics 4
A nyní se dostáváme k hlavní příčině, proč v GA4 začaly padat názvy Google Ads kampaní do (organic) a (not set)?
V Google Analytics 4 vám do (organic) a (not set) začaly padat názvy Google Ads kampaní u uživatelů, kteří nedali souhlas v Consent liště – zejména pro ad_user_data (čili zde mají zamítavou hodnotu: „denied“) nebo když mají uživatelé ve svém Google účtu zakázanou personalizaci reklam. Jde tedy o tzv. „neconsentovanou“ návštěvnost.
Proč je vhodné sledovat výkon PPC kampaní i v Google Analytics 4 (GA4)?
V Google Ads sice stále vidíte názvy PPC kampaní, ale je určitě vhodné vyhodnocovat výkonnost PPC kampaní i z pohledu webové analytiky Google Analytics 4 (GA4).
Díky datům z GA4 můžete přivedené uživatele z PPC kampaní dávat do kontextu s jejich chováním na webu. Můžete pro to využít celou řadu dalších velmi zajímavých metrik.
Pro příklad uvedu jen některé z nich:
-
„míru zapojení“,
-
„průměrnou dobu zapojení na relaci“,
-
„klíčové události“ (které se mj. dříve jmenovaly „konverze“, ale Google po mnoha a mnoha letech změnil jejich název),
-
„atribuční modely“,
-
atd.
Jestliže se vám o PPC kampaně stará pečlivý a poctivý PPC specialista, měl by pravidelně pracovat i s daty v Google Analytics 4 (GA4) a dávat je do kontextu i souvislostí.
Jednoduchý návod pro laiky, co udělat pro to, aby se vám opět začaly zobrazovat názvy PPC kampaní Google Ads i v Google Analytics 4 (GA4) najdete na blogu webového analytika a PPC specialisty – Zbyňka Hyráka, kde uvádí i více podrobností k tomuto problému.
Autor: Zbyněk Hyrák
Jsem webový analytik a PPC specialista. Mým cílem je šířit povědomí o příležitostech v Google Analytics 4 a v PPC kampaních, o kterých se moc neví, nebo se na ně často zapomíná při správě a optimalizaci kampaní. Upozorňuji také často na nepoctivosti a levárny v marketingu, zejména v PPC kampaních. V článku vycházím z mnohaletých zkušeností, které uplatňuji již od roku 2008 a které doporučuji i svým klientům.