Placení kartou nabírá v posledních letech na popularitě a pokud chcete ve světe internetového podnikání uspět, musíte svým zákazníkům tuto platební metodu nabídnout. Platby kartou se realizují skrze platební bránu, a proto je velmi důležité věnovat jejímu výběru patřičnou pozornost. Chystáme sérii článků, ve kterých vás postupně seznámíme s tím, jak při výběru platební brány postupovat, jaké platební metody jsou aktuálně v kurzu, co vše je důležité mít na paměti a podle čeho vybrat tu nejlepší. V prvním článku se dozvíte, že platební brána nabízí více než jen platby kartou, na jaké funkce je dobré nahlížet nebo také to, co všechno rozhoduje o tom, kolik za platební bránu zaplatíte.
Platební brána pro e-shop není potřeba, ale nutnost
Ze studie Přínosy e-commerce v ČR, která mapuje tuzemský e–commerce trh a jeho nejzásadnější přínosy pro českou ekonomiku v loňském roce 2021, vyplývá, že on-line nákupům vévodí v posledních letech platba kartou. Je jedno, jestli jde o úhradu přímo během nákupu v e-shopu nebo při převzetí zboží. Platební karty nahrazují hotovost, a to významným způsobem. Pokles lze vnímat také u přímých bankovních převodů. Svou roli na druhé straně hrají nové moderní platební způsoby jako Google a Apple Pay.
Zdroj: Přínosy e-commerce v ČR
Obliba placení kartou, stejně jako dalších alternativních platebních metod, na internetu narůstá a souvisí s vidinou okamžité úhrady a brzkého vyřízení objednávky. Všechny tyto platební metody se realizují skrze platební bránu, která může sdružovat jednu i více dílčích platebních metod. Prostřednictvím některých platebních bran lze tedy nejen platit kartou, ale také využívat např. platbu bankovním tlačítkem či elektronickou peněženkou, nebo služby pro bezkontaktní placení mobilním telefonem Apple Pay či Google Pay.
„Naši klienti, kteří chtějí svým zákazníkům nabídnout více alternativních platebních metod, tak mohou učinit prostřednictvím některých platebních bran. Kupříkladu platební brána Barion nabízí kromě klasické platby kartou také platební tlačítka i bezkontaktní placení telefonem, platební brána GoPay zase nabízí placení virtuální měnou Bitcoin,“ komentuje Pavel Macháček, Product Owner FastCentriku. Lze očekávat, že placení prostřednictvím platební brány bude vzhledem k rychlosti a praktičnosti nabývat na popularitě, takže pokud jste platební bráně na svém e-shopu zatím nevěnovali patřičnou pozornost, je ideální čas to změnit.
Jak vybrat platební bránu pro váš e-shop
Než se pustíte do výběru platební brány, v prvním kroku byste si měli promyslet, co vlastně od platební brány očekáváte. Zaměřte se na podporu různých platebních metod, které budou vaši zákazníci využívat. Mladší populace spíše využívá pro platby bezkontaktní placení telefonem. Pokud cílíte na mladší zákazníky, je tedy zapotřebí, aby vaše platební brána podporovala i tyto platební metody. Zajímejte se o cenu a bezpečnost, přijímání různých cizích měn, zákaznickou podporu, ale i další praktické funkce, ze kterých můžete těžit vy i vaši zákazníci.
Podpora platebních metod
Prozkoumejte, jaké platební metody platební brána podporuje. Platba kartou a rychlý bankovní převod je v dnešní době pro mnohé již samozřejmost, ovšem roste popularita také alternativních platebních metod. Někteří považují za budoucnost placení na internetu elektronické peněženky či platby virtuálními měnami, takže pokud chcete jít s dobou, měli byste svým zákazníkům nabídnout kromě platby kartou i další metody placení.
Funkce, které využijete
V neposlední řadě sledujte také funkce, které platební brány nabízejí a které zpříjemní zákazníkovi placení a vám zase zjednoduší příjímání peněz. Mezi takové funkce se řadí např. zapamatování karty na bráně, možnost opakovat nezdařilou platbu, aniž by zákazník musel zadávat znovu celou objednávku (tzv. platba přes odkaz), opakované platby apod. Možnost blokaci platby (tzv. předautorizované platby) zase ocení ti, kterým kolísají zásoby zboží na skladě a nechtějí o své objednávky přijít. Mezi další kritéria zařaďte i to, jestli je platební brána připravená na expanzi e-shopu do zahraničí. Podívejte se, jestli platební brána nabízí více cizích měn nebo jazykových mutací.
Cena by neměla být jediným kritériem výběru
I když hraje cena velmi podstatnou roli, neměla by být tím jediným kritériem vašeho výběru. Srovnání platebních bran pouze podle ceny, kterou budete platit, navíc není tak jednoduché, protože to, kolik za danou platební bránu zaplatíte, závisí na více okolnostech. Cena může být závislá na měsíčním obratu e-shopu, dále se odvíjí od průměrné výše objednávky či např. četnosti plateb, roli může hrát také kategorie prodávaného zboží.
Finální cena, kterou za platební bránu zaplatíte, se skládá z více části. Některé platební brány účtují tzv. aktivační (zřizovací poplatek), dále může být účtován poplatek za vedení a téměř vždy se setkáte s poplatkem za transakci. Aby byla poplatková struktura kompletní, měli bychom zmínit také poplatky za vyúčtování, storno či např. chargeback.
O spuštění na váš e-shop se postaráme my
Platební brány do e-shopového řešení FastCentrik jsou automaticky integrovány ve všech balíčcích, takže už se základní verzí pronájmu můžete využívat kteroukoli z námi nabízených platebních bran. „I v tom je velká výhoda pro naše e-shopaře, protože způsob provedení integrace má obrovský vliv na konečnou průchodnost plateb. Tím, že je napojení na platební bránu z naší strany provedeno již v jádru, nemusí se zákazník zbytečně starat o integraci brány jako takové,“ komentuje dále Pavel Macháček.
Bezpečnost až na prvním místě
V České republice většina karetních dat zadává v zabezpečeném prostředí, a jsou tedy zabezpečena v souladu s mezinárodními standardy. Většina platebních bran využívá automatické přesměrování do tohoto prostředí a eliminuje tak možnost úniku dat. Při platbě online platí, že všechny strany vstupující do zpracování transakce jsou povinny řídit se nařízeními karetních asociací a dodržovat bezpečnostní standardy PCI DSS. Potenciální riziko hrozí při zadávání karetních dat ze strany obchodníka, který třeba není dostatečně připraven na útok zvenčí. I proto byste se měli při výběru platební brány informovat o tom, jak budou platby probíhat a jaká je úroveň zabezpečení.
Velmi užitečné jsou stránky Sdružení pro bankovní karty, kde lze nalézt veškeré dostupné informace ohledně požadavků na zabezpečení. Je velmi důležité myslet na to, že používání zabezpečeného prostředí banky nezbavuje e-shop povinnosti se těmito pravidly řídit.
S FastCentrikem na to nikdy nejste sami
Provozování internetového obchodu je komplexní činnost, která v sobě zahrnuje spoustu dalších dílčích kategorií, kterým je zapotřebí věnovat čas a energii. Naštěstí už v dnešní době nemusíte být na všechno sami. S e-shopovým řešením FastCentrik získáte zároveň silného partnera, který vám s jednotlivými oblastmi internetového podnikání pomůže. Naši kolegové ze zákaznické péče jsou zkušení odborníci, kteří dovedou klientům poradit také s propojením s platební bránou, díky čemuž se můžete soustředit na pro vás podstatnější oblasti vašeho podnikání.