Optimalizujte konverzní poměr a maximalizujte zisk webu
K čemu jsou vám vysoké pozice ve vyhledávačích či vysoká návštěvnost z PPC či sociálních sítí, když si jen málokdo z vašich návštěvníků něco koupí? Namísto zvyšování rozpočtu na SEO a PPC můžete investovat do
optimalizace konverzního poměru (CRO). Téměř okamžitě tak zlepšíte efektivitu vašich PPC kampaní a spolu s ní zvýšíte i zisk.
Co je to Optimalizace konverzního poměru (CRO)?
CRO je kontinuální proces, navržený tak, aby neustále zlepšoval uživatelský zážitek návštěvníků a zjednodušoval jejich cestu mezi příchodem na web a finální konverzí. Jeho součástí je sledování výkonu jednotlivých částí webu, vyhledávání možných problémů a jejich odstraňování, s cílem zvýšit počet konverzí.
Pokud jste v oblasti online reklamy nováčkem, „konverze“ je akce, kterou chcete, aby návštěvníci vašeho webu provedli. Většinou je to samozřejmě nákup nějakého vašeho produktu či služby, ale může jít i o zanechání kontaktu, registraci do newsletteru nebo webináře, stažení aplikace a podobně.
Jako online obchodníci byste se měli snažit zvýšit počet konverzí na e-shopu na maximum a rozšířit tak vaše podnikání. Optimalizace míry konverze vám v tom pomůže, aniž byste museli zvyšovat počet návštěvníků webu.
Řekněme například, že váš e-shop má v současné době 30 000 návštěvníků za měsíc a jejich konverzní poměr (počet prodejů vydělený celkovým počtem návštěv) je 3%. To znamená, že váš e-shop získá měsíčně 900 objednávek (30 000/100*3). Představte si, že se vám pak například jednoduchou úpravou podaří zjednodušit proces nákupního košíku, aby byl uživatelsky přívětivější, čímž se průměrná míra konverze zvýší na 3,5%. Toto mírné zlepšení konverzního poměru ve skutečnosti zvýší počet prodejů z 900 na 1050. Pokud je váš průměrný zisk na jedné objednávce 100 Kč, tato malá změna konverzního poměru zvýší váš měsíční zisk z 90 000 Kč na 105 000 Kč. To je roční nárůst zisku o 180 000 Kč, což už jistě stojí za to.
Jak funguje CRO?
1. Identifikujte místa, která uživatelům brání v provedení konverze
2. Přijďte na to, jak tyto překážky odstranit a problematická místa vylepšit
3. Sledujte a vyhodnocujte, zdali se po aplikaci úprav konverzní poměr zlepšil.
Jak identifikujete místa, která uživatelům brání v provedení konverze?
Existuje několik způsobů, jak na vašem webu identifikovat nejproblematičtější místa, které brání uživatelům v konverzi:
1. Google Analytics
2. Analýza chování uživatelů
3. Zpětná vazba od uživatelů
Google Analytics
Google Analytics je nejběžnějším bezplatným nástrojem pro analýzu stránek. V jeho obsáhlých a přehledných statistikách naleznete mnoho přehledů, které vám mohou pomoci identifikovat místa možných problémů na webu. Například:
- Přehledy publika: Chování uživatelů, geografické údaje, použité technologie, počet návštěv z mobilních telefonů.
- Zprávy o chování: Obsah webu, rychlost webu, vyhledávání na webu.
- Přehledy akvizic: Veškerý provoz, Search console, Google Ads, Sociální sítě
Například můžete pomocí přehledu Chování > Obsah webu > Všechny stránky najít stránky s nadprůměrnou mírou okamžitého opuštění. Pokud vaši uživatelé odcházejí ze stránky dříve, než očekáváte, může to znamenat, že stránka neobsahuje informace, které zde uživatel hledal.
Chování uživatelů
Mapování chování vám umožní pochopit, kterým částem webu věnují návštěvníci nejvíc pozornosti. Když vidíte přesně, na které části stránky přicházejí uživatelé nejčastěji, na co zde klikají a kam z těchto stránek pokračují dále, můžete zjistit, zda postupují směrem, který chcete, to znamená ke konverzi, nebo zda je na stránce zaujme něco jiného. Tato rozptýlení zbytečně snižují konverzní poměr, jelikož návštěvníky zaujme něco jiného, než kvůli čemu na stránku přišli, a k nákupu se již nevrátí. Proto byste tyto zbytečně rozptylující odkazy měli ze stránky buď odstranit, nebo je upozadit například pomocí menšího fontu nebo méně kontrastní barvy.
Zpětná vazba od uživatelů
Zpětná vazba od uživatelů vám poskytne ještě lepší přehled o tom, proč váš web nekonvertuje tak, jak byste si představovali. Na rozdíl od analýzy chování uživatelů nemusíte přemýšlet, co je na konkrétním místě špatně, protože vaši uživatelé vám sami řeknou, kde si připadají na webu zmatení, frustrovaní nebo uvedení v omyl. To vám pomůže určit základní příčinu špatného konverzního poměru. Snadněji tak přijdete na to, jak problematické místo ošetřit, aby zde nedocházelo k problémům.
Zpětnou vazbu od uživatelů lze získat snadno pomocí anket a průzkumů. Můžete například na web umístit chatovací okénko, nebo e-mail na případné stížnosti. Můžete také každému zákazníkovi poslat dotazník spokojenosti, kde by mohl uvést, co se mu na webu líbí a co ne. Spousta zákazníků například nedokončí online nákup, protože nemohou najít odesílací tlačítko, které není dostatečně výrazné.
Dalším zabijákem konverzí je miniaturní okénko souhlasu s obchodními podmínkami, bez jehož zaškrtnutí nelze nákup uskutečnit. Pokud není dostatečně výrazné, nebo je skryté pod ohybem stránky, málokterý zákazník má nervy na jeho hledání a raději odejde utratit své penze jinam.
Proč záleží na CRO?
Optimalizace konverzního poměru (CRO) vám pomáhá
zvyšovat počet konverzí bez toho, abyste museli platit více za reklamu a zvyšovali počet návštěvníků webu. Jednoduchou úpravou webu (často stačí i jen změna barvy tlačítka, nebo úprava výzvy k akci) dosáhnete
takového nárůstu zisku, na jaký byste v PPC museli utratit spousty peněz. Na rozdíl od placené reklamy je tento nárůst zisku navíc trvalý. Pokud tedy váš konverzní poměr ještě neoptimalizujete, je nejvyšší čas s tím začít.
Článek připravila digitální agentura
SEO Consult, která realizuje
SEO,
PPC reklamu,
e-mailing,
správu sociálních sítí,
správu zbožových vyhledávačů a
obsahový marketing.