Ve světě e-commerce se neustále něco děje a sledovat všechny novinky snad ani nejde stíhat. Proto jsme si pro vás připravili výcuc toho nejzajímavějšího, co se v létě událo.
Meziroční růst e-commerce sice zpomalil, hlavní sezóna však teprve klepe na dveře
Server
tyinternety.cz na konci srpna publikoval
zajímavý článek o vývoji e-commerce. Nákupům na internetu holduje stále větší množství Čechů, což vyplývá i z dat serveru Heureka.cz a z APEK. V první polovině roku 2019 vzrostl obrat českých e-shopů o 6,5 miliardy korun (o 13 %) na celkových 58 miliard. Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK, byl sice meziroční růst v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech, ale i tak se očekává, že obraty e-commerce budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezona pro e-shopaře, předvánoční období, nás totiž teprve čeká.
Nákup zboží přes e-shopy bude bezpečnější
V půlce září, konkrétně 14. září 2019,
vstoupí v platnost evropská směrnice zajišťující bezpečnější online platby. PSD2, jak se směrnice jmenu přinese změnu v podobě silného ověření klienta (SCA). SMS zpráva s unikátním kódem, odeslaná bankou, tak již nejspíš nebude pro ověření platby stačit.
Nový způsob bude kombinovat dva různé faktory, například platební kartu a otisk prstu, sken obličeje nebo třeba heslo, které však musí znát jen zákazník. Starý způsob dvoufázového ověření totiž počítal s použitím dvou nezávislých zařízení (počítač a mobilní telefon), kdy na jednom zákazník prováděl platbu, kterou potvrdil kódem obdrženým SMS zprávou. S rozvojem plateb přes mobilní telefony však tento způsob ověření ztrácí smysl.
Nové zabezpečení nebude platit úplně pro všechny platby. Silné ověření klienta se bude týkat pouze plateb nad 30 eur (zhruba 750 korun), nebude se vztahovat na opakující se transakce (např. předplatné) a zákazník bude mít možnost nastavit si důvěryhodné příjemce, kde ověření nebude potřeba.
Křišťálová Lupa – hlasování odstartuje 19. září, v listopadu se dozvíme vítěze
Letos se koná již 14. ročník ankety
Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu, která oceňuje nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého internetu.
Internetová veřejnost bude rozhodovat o vítězi například v kategoriích
zájmové weby, internetové obchodování, nástroje a služby atd. Odborná porota, složená z významných osobností podnikatelského, mediálního a internetového světa, rozhodne v kategoriích
e-commerce inspirace, marketingová inspirace, projekt roku a dalších.
Finální hlasování veřejnosti, na kterém se budete moct podílet i vy, proběhne od 19. září do 30. října. Slavnostní vyhlášení se uskuteční 21. listopadu a už teď jsme zvědaví na vítěze.
Telefon není nezbytným kontaktním údajem na e-shopu
Podstatné rozhodnutí Soudního dvora EU padlo v průběhu července. Soudní dvůr se totiž zabýval výkladem ustanovení čl. 6 odst. 1 písm. c) směrnice o právech spotřebitelů, upravující jednu z informačních povinností e-shopu směrem ke spotřebiteli. Konkrétně se zabýval tím, jaké kontaktní údaje je vlastně obchodník povinen uvést.
Směrnice zní „směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku svoji totožnost, popřípadě telefonní číslo nebo adresu pro doručování elektronické pošty nebo jiný kontaktní údaj…“.
Soudní dvůr rozhodnul, že obchodník nemusí poskytnout své telefonní číslo, musí však dát „všem spotřebitelům k dispozici komunikační prostředek, který jim umožní urychleně jej kontaktovat a efektivně s ním komunikovat“. Obchodník také může poskytnout jiné komunikační prostředky, než které jsou vyjmenovány v ustanovení, ovšem tyto musí splnit kritéria přímé a efektivní komunikace.
Více informací najdete v článku od APEKu:
https://www.apek.cz/clanky/jake-kontaktni-udaje-musi-uvest-e-shop-telefonni
Heureka ruší Dny dopravy zdarma
Šest let po sobě mohli zákazníci využít akce
Dny dopravy zdarma, které organizovala Heureka. Letos se však Heureka rozhodla akci nepořádat. Důvodem byl stagnující zájem ze strany e-shopů a také fakt, že doprava zdarma se stává běžnou doplňkovou službou. Pro zákazníky už tudíž neznamená takový benefit jako dříve.
O důvodech se rozepisuje Heureka na blogu:
https://blog.heureka.cz/2019/08/01/dny-dopravy-zdarma-letos-nebudou/
Nový ceník Heureky
Heureka vydala
nový ceník platný od 2. 9. 2019. Dle vyjádření Heureky pomůže nová struktura ceníku lépe optimalizovat inzerci a kampaně. Ceny jsou nově nastaveny podle 33 cenových pásem a 96 (pod)kategorií. Změny cen záleží na těchto pásmech a kategoriích, v některých z nich dochází dokonce ke zlevnění.
Podrobněji se můžete na ceník podívat zde: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/cenik-prokliku/, pro Slovensko zde: https://sluzby.heureka.sk/napoveda/cenik-prokliku/.
Nová stránka Seznam spolupráce
Seznam spustil novou
webovou stránku Seznam spolupráce. Na této stránce jsou přehledně uvedeny certifikované agentury Skliku, ověřené agentury a freelanceři Skliku a Zboží.cz a také oborová řešení Zboží.cz. Právě v rámci oborových řešení najdete i nás, NetDirect i FastCentrik. E-shopovým řešením nabízí Seznam spolupráci Doporučení Zboží.cz, díky které budou moci nabídnout svým klientům nejaktuálnější nastavení Zboží.cz a přímý kontakt odborného konzultanta.
Od meziroční růst e-commerce, přes bezpečnost při platbách na internetu, až po novinky z Heureky. To jsou ty nejzajímavější letní novinky z oboru. Potěšily vás, nebo některé naopak zklamaly? Ať tak, nebo tak, brzy se můžete těšit na další nálož.