Během spuštění e-shopu je potřeba promyslet hodně věcí. Ušetří to v budoucnu spoustu práce, času a starostí. V několika bodech jsme pro vás sepsali krátký checklist obsahující vše, co je potřeba zkontrolovat a nastavit ještě před ostrým spuštěním vašeho e-shopu. Samozřejmě hodně záleží i na vašem sortimentu, interních procesech a vůbec způsobu podnikání.
Ještě předtím, než vůbec začnete uvažovat o spuštění e-shopu, byste měli mít vymyšlenou alespoň základní strategii e-shopu. Do této strategie můžeme zařadit nejen výběr e-shopového řešení, ale zejména rozhodnutí, zda zvolíte
e-shop na míru nebo
pronájem e-shopu.
Dále byste také měli mít jasno:
- kdo je vaše cílová skupina,
- zda váš e-shop bude B2B / B2C / kombinace obojího,
- jaký účetní / skladový systém budete používat a zda je možné jej napojit na váš e-shop,
- jaké chcete využívat aplikace 3. stran (analytické nástroje, platební brány, napojení na dopravce, chatovací nástroje, zbožové srovnávače, atd.),
- do jakých zemí chcete prodávat a případně zda plánujete do budoucna expandovat na zahraniční trhy.
Na co tedy myslet ještě před spuštěním e-shopu?
Co vše zkontrolovat a nastavit ještě před ostrým spuštěním e-shopu si rozdělíme do několika skupin:
1) Příprava dat
Ať už využijete napojení na účetní / skladový systém, dodavatele, případně ruční plnění e-shopu, měl by mít tento bod nejvyšší prioritu. Do budoucna vám právě proces plnění dat ušetří spoustu času. Navíc se během této aktivity nejvíce chybuje.
Produkty
Přípravou dat myslíme nahrání produktů, vytvoření stromu kategorií produktů, popisky, cenotvorba, skladové dostupnosti, atd. Jedná se zkrátka o všechna data, která chceme u produktů prezentovat.
Základem by měl být správný název produktu, krátký popis, dlouhý popis, cena a dostupnost. |
Obrázky
Do přípravy dat řadíme i nachystání obrázků (produktových a obsahových). Obrázkům byste měli věnovat hodně prostoru. To, zda bude prodej produktu úspěšný, ovlivní hlavně jeho prezentace.
Pokud máte příliš malé nebo nekvalitní obrázky, rovnou raději nafoťte nové a upravujte až ty, které opravdu chcete u produktu prezentovat. Dbejte hlavně na správnou velikost, rozlišení a typ (ideálně progressive jpeg nebo webp).
2) Příprava vzhledu e-shopu
Tento bod sice můžete zrealizovat jako první, ale je lepší si šablonu vybrat až poté, co si ji prohlédnete naplněnou vašimi daty a obrázky.
Šablonu vybírejte hlavně podle rozvržení kategorií produktů. V případě, že máte například 8 “root” (kořenových) kategorií, zvolte horizontální (vodorovné) menu. Pokud máte kategorií více, je lepší vybrat vertikální (svislé) menu.
Šablonu si nastavte kompletně, tedy včetně loga, favicony, barevnosti, bannerů a případně i vlastních úprav. |
Ještě před spuštěním doporučujeme vzhled otestovat na více zařízeních (mobil, tablet, notebook, stolní PC) a prohlížečích (alespoň IE, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera).
TIP:
Sázkou na jistotu je využití služeb UX specialisty, a to zejména v případě, pokud otevíráte nový e-shop nebo úplně začínáte. Můžete mít e-shop designově vyladěný do posledního detailu, ale pokud se v něm zákazníci nedokáží zorientovat, ať už v kategoriích produktů nebo při hledání informací, pak je vám hezký e-shop k ničemu. UX totiž neznamená pouze vzhled e-shopu.
3) Nastavení objednávkového procesu
Dalším důležitým bodem je nastavení objednávkový procesu, které obnáší:
- nastavení jednokrokové / vícekrokové objednávky
- číselné řady objednávek a dokladů
- povolení slevových kuponů
- umožnění nákupu pouze registrovaným / i neregistrovaným zákazníkům
- země prodeje
- souhlasy s obchodními podmínkami
To vše v administraci systému FastCentrik upravíte v záložce
Nastavení -> Objednávkový proces.
Poté si můžete vyzkoušet na testovací objednávce, zda je celý proces srozumitelný a nenutí zákazníka přemýšlet. Například špatně popsaný způsob dopravy a platby nebo neplatný asistent nákupu a špatná číselná řada objednávky brání zákazníkovi v úspěšné objednávce.
4) Nastavení dopravy a platby
Už před spuštěním e-shopu byste měli mít ujasněno, jaký způsob dopravy a platby nabídnete zákazníkovi v objednávce. U platebních metod doporučujeme poskytnout alespoň jednu hotovostní a jednu bezhotovostní platbu. Hotovostní variantou může být například dobírka nebo platba hotově na pobočce. Bezhotovostní platbou myslíme platbu kartou přes
platební bránu.
V případě, že zvolíte platební bránu, je potřeba ji mít při spuštění e-shopu správně nastavenou a otestovanou. |
U způsobu dopravy byste také měli zvážit vhodného dopravce a počet způsobů dopravy. Při výběru platební brány vám může pomoci naše
srovnání platebních bran v roce 2020.
Pokud nabídnete odběrná místa Uloženky, Zásilkovny, České pošty – Balík na poštu, případně služby Balíkobotu, měli byste mít správně nastaveno v aplikaci třetích stran propojení tak, aby se dostupné pobočky načítaly automaticky. Po propojení lze zkontrolovat ve druhém kroku objednávky, zda se pobočky opravdu zobrazují.
V neposlední řadě je potřeba ověřit správně nastavenou cenu u doprav a hlavně vazby doprava-platba. Tyto vazby jsou důležité hlavně proto, aby se zákazník vůbec dostal dále v objednávkovém procesu a mohl objednávku dokončit.
5) Nastavení komunikace
Nyní se dostáváme k nastavení komunikace, což je nejen zprovoznění jakéhokoliv pomocníka zákazníkům prostřednictvím chatu na stránce, ale hlavně příprava e-mailových šablon, které automaticky chodí zákazníkům při dokončení objednávky.
U chatovacího okna si vyzkoušejte alespoň krátkou komunikaci za situace, kdy jste aktivní (online), ale také offline.
V sekci
Marketing -> Šablony e-mailů lze nastavit vzhled a také obsah jednotlivých e-mailů. U e-mailů můžete přidat také vlastní přílohu. Například po potvrzení objednávky můžete přiložit také obchodní podmínky do e-mailu.
6) Základní SEO
Ještě před spuštěním e-shopu je dobré nastavit alespoň SEO titulky a popisky pro úvodní stránku a ostatní stránky. SEO titulek by měl mít délku cca. 60 znaků a popis zhruba 155 znaků. V nastavení rovněž můžete nastavit vzhled stránky 404.
V případě, že přecházíte z jiného řešení a spouštíte e-shop, je nutné mít nastaveny správně URL aliasy (trvalé přesměrování), abyste nepřišli o zaindexované stránky a pozice ve vyhledávačích. Díky URL aliasům se rank přenese na nové URL adresy. |
7) Nastavení aplikací 3. stran – od analytiky po zbožáky
Některé aplikace třetích stran jsme již v předchozích bodech nakousli. Nyní se podíváme na zbožové srovnávače, analytické nástroje a další nástroje podporující prodej.
Zbožové srovnávače
U zbožových srovnávačů hlavně dbejte na správné mapování kategorií produktů a nastavení měření konverzí. V případě Heureky i na implementaci Ověřeno zákazníky.
Analytické nástroje
Nutným základem je určitě propojení na Google Analytics. Tento nástroj byste měli mít nastavený od prvního spuštění vašeho e-shopu. Dále vám s analýzou pomohou nástroje Smartlook, Google Tag Manager nebo heatmapy.
Konverzní kódy
V případě, že při spuštění plánujete e-shop podpořit také placenou reklamou, měli byste v této fázi mít již nastaveny konverzní kódy Skliku a Google Ads, včetně remarketingu.
Sociální sítě
V případě, že máte firemní profily na sociálních sítích, zkontrolujte, zda se na ně zákazníci dostanou také z e-shopu (například proklikem na ikonku) a vedou na správnou cílovou URL adresu.
8) Legislativa – Obchodní podmínky, reklamační řád, GDPR, cookies
Ověřte si, že se na vašem e-shopu nachází Obchodní podmínky a jsou snadno dostupné. Dále, pokud prodáváte zboží s omezením věku nad 18 let, mějte zapnuto vyskakovací okno s potvrzením věku návštěvníka.
Mimo jiné zkontrolujte, zda máte v pořádku zásady ochrany osobních údajů, sběr cookies (pokud je třeba), máte vyřešeny reklamační řády a správně uvedené kontaktní informace prodejce.
9) Nastavení e-mailového účtu, DKIM
E-mailový účet vám můžeme vytvořit zdarma k vašemu e-shopu, stačí si o něj zažádat skrze ticket v
Helpdesku. Poté dostanete přístupy do administračního rozhraní, kde si můžete vytvořit e-mailové aliasy (účty). Například
info@vasedomena.cz,
obchod@vasedomena.cz apod. Tyto e-maily poté navedete v administraci v sekci
Nastavení -> E-maily do pole Výchozí e-mail příjemce a Výchozí e-mail odesílatele.
Při vytvoření e-mailové domény si rovnou zažádejte také o vygenerování
DKIM. Po implementaci DKIM se zvýší pravděpodobnost úspěšného doručení, protože tyto e-maily pak zákazníkům nespadnou do nevyžádané pošty – budou digitálně ověřeny v hlavičce e-mailu.
10) Testování
V této chvíli přichází na řadu otestování toho nejdůležitějšího – objednávky. Vyzkoušejte si celý proces, a to nejen všechny objednávkové kroky, ale také změnu stavu objednávky a procesu komunikace (tudíž jaké e-maily chodí při změnách stavů a co obsahují).
Dále byste měli otestovat registraci uživatele a přihlášení se k odběru novinek. V tomto případě také e-mailové šablony, které přijdou zákazníkovi po zaregistrování se.
11) Nastavení DNS záznamů, SSL certifikátu
Pokud jste si úspěšně zaškrtli všechny předchozí body, je na čase e-shop pustit na ostrou doménu. Nastavení u vašeho registrátora můžete provést sami, nebo nám úkol svěřit a my se o to postaráme. V každém případě ať už se rozhodnete tak či onak, je nutné
kontaktovat naši podporu ohledně spuštění e-shopu na ostré doméně z důvodu instalace SSL certifikátu a také přepnutí domény u vašeho projektu z pracovní verze na ostrou.
Po spuštění však práce kolem e-shopu nekončí. Ba naopak, teprve začíná. Správě e-shopu je potřeba se pravidelně věnovat, protože většina nastavení nemá trvalý charakter. Těchto 11 bodů však považujte za nutný základ, bez kterého může být spuštění rizikové.