Zpět na blog

Co zkontrolovat před spuštěním e-shopu

15.10.2019 14:41:03

Spuštění vašeho nového e-shopu se blíží a konečně vyjde na světlo světa několikaměsíční úsilí. Jak se ale ujistit, že máte vše řádně připravené a plně funkční? Sepsali jsme pro vás klíčové oblasti, které je dobré zkontrolovat ještě před tím, než projekt zveřejníte. Zaměříme se na část viditelnou zákazníkem i část administrační.

Základní poučka: Pokud se chystáte nový e-shop spouštět k prvnímu dni v měsíci, samotné finální kontrole věnujte alespoň 1 až 2 dny.

My si rozdělíme kontrolu e-shopu na 4 části: Design, Legislativa, Procesy a Navigace.

1. Designová část

V první řadě je nezbytné zkontrolovat samotný vzhled e-shopu a uživatelskou přívětivost. Doporučujeme projít stránky a zkontrolovat, zda se správně zobrazují všechny obrázky, bannery, loga a případně i videa. Kontrolu proveďte nejen pro velká zařízení (notebooky a PC), ale také pro responzivní zobrazení (tablety a mobily). Dále si e-shop otevřete na různých prohlížečích, alespoň v těch nejpoužívanějších, jako jsou Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Opera a Safari.

V případě, že jste si upravili šablonu pomocí CSS stylů a Javascriptu, důkladně si prohlédněte responzivní verzi. Mezi nejčastější chyby, které vidíváme nejen na e-shopech, ale i statických webech, je výběr nevhodných fontů.

U fontů je potřeba se dívat hlavně na dvě věci: Zaprvé znaky české abecedy (ě,š,č,ř,ž, apod.), které nemusí fontová sada obsahovat a poté je prohlížeč nahradí výchozím fontem nebo v horším případě prázdným čtverečkem. Zadruhé zobrazení samotného fontu – zda je pro návštěvníky dostatečně čitelný. Vyhněte se „psaným“ fontům, žádoucí pro web jsou ty bezpatkové.
 
Negativní příklad:
https://fonts.google.com/specimen/Pinyon+Script
tato-textova-sada-neni-vhodna.png
Pozitivní příklad:
https://fonts.google.com/specimen/Open+Sans
tato-textova-sada-je-vhodna.png

2. Legislativa

 Do legislativy řadíme hlavně Obchodní podmínky, GDPR a případně i EET. Abyste se vyhnuli pozdějším problémům, je potřeba tyto věci zkontrolovat ještě před spuštěním e-shopu. Mít v pořádku obchodní podmínky, formuláře pro odstoupení od smlouvy, reklamace apod., je v dnešním podnikání základ. Stejně tak i souhlasy se zpracováním osobních údajů.

Evidenci účtenek můžeme zkontrolovat například přes testovací objednávku. Evidence může probíhat přímo z e-shopu, z platebních bran nebo třeba z ERP systému. V případě, že evidujete účtenky z ERP systému, není potřeba mít EET nastaveno také v e-shopu.

3. Procesy

Vaším hlavním úkolem je před spuštěním kontrola objednávkového procesu. Jak z pozice nakupujícího, tak z pohledu administrace.

Nejprve se zaměřte na administrační část. To znamená správně nastavit číselnou řadu objednávek, možnosti doprav a plateb, asistenta nákupu, formuláře s osobními údaji a transakční e-maily.

Z pozice zákazníka pak proveďte testovací objednávku a projděte všechny kroky objednávky. Je vhodné vyzkoušet zejména volbu dopravy (zda se správně zobrazují všechny pobočky, pokud nabízíme například Zásilkovnu nebo Uloženku) a platby (zda máme správně uvedené číslo účtu a kód banky).

Po potvrzení objednávky práce nekončí, čekají na vás transakční e-maily. Ty jsou často opomíjeným, přesto však velmi účinným způsobem, jak navázat vztah se zákazníkem a zlepšit jeho vnímání vaší značky. V administraci FastCentriku můžete libovolně měnit stavy objednávky a zasílat e-maily o změnách stavu.
Mezi další úkony v rámci procesního řízení řadíme také propojení na ERP systémy, případně přímo na dodavatele. Vyzkoušejte si hlavně importy a exporty dat, respektive zda se přenáší správně všechna data nejen z ERP systému do e-shopového řešení, ale i v případě objednávek a zákazníků také do ERP systému.

4. Navigace

Orientace na e-shopu patří ke klíčovým prvkům, a proto není radno podceňovat strukturu menu a kategorií produktů. Pokud se zákazník nedokáže rychle dostat na příslušnou kategorii, zvyšuje se riziko jeho odchodu.
V neposlední řadě si zkontrolujte zpětné odkazy, aby nepřesměrovávaly na stránku 404. Ke kontrole můžete použít například Marketing Miner.



FastCentrik-pavelMachacek-productOwner.png
 
FastCENTRIK

Připravujeme Demo