Před samotným začátkem 2. vlny EET, která startuje v březnu 2018, je potřeba zažádat si o autentizační údaje, vyplnit informace o vašem e-shopu a stáhnout si certifikát o evidenci tržeb. Kde tohle všechno najdete a co a kam je třeba vypsat, se dozvíte v tomto článku.
1. Stáhněte si autentizační údaje
Co jsou to autentizační údaje?
- Autentizační údaje jsou přihlašovací údaje, které se skládají z uživatelského jména a hesla. Poslouží vám k přihlášení na web daňového portálu.
- Zde si svůj e-shop zaregistrujete a poté vám systém vygeneruje certifikát pro evidenci tržeb.
- Prostřednictvím tohoto portálu se pak vždy přihlásíte a můžete zde spravovat jak své certifikáty, tak veškeré údaje, které jsou pro evidenci tržeb podstatné (např. údaje o provozovně).
Kdy o údaje požádat
- Doporučujeme o údaje zažádat co nejdříve, jelikož může pár dní trvat, než je obdržíte.
- Ze zákona tyto údaje musíte mít ještě předtím, než přijmete první tržbu, která podléhá evidenci (tzn. před datem 1. března 2018).
Jak je získám
- Tyto údaje můžete získat buď elektronicky, nebo si je vyzvednout osobně.
- Elektronicky – údaje získáte na daňovém portálu, kde stačí z menu vybrat možnost Elektronická evidence tržeb a poté zvolit Žádost o autentizační údaje do EET. Zde vyplníte jednotlivé kroky formuláře a po jeho odeslání vám do datové schránky přijdou autentizační údaje. Jak stáhnout autentizační údaje krok po kroku se dozvíte v tomto přehledném průvodci.
- Osobně – na kterémkoli finančním úřadu, kde své údaje dostanete ihned.
- Doporučujeme vyzvednout si autentizační údaje elektronicky. Jedná o pohodlný způsob, nemusíte nikam chodit a stát ve frontě na úřadu. Učiňte tak však co nejdříve, i zde je možné, že budete na údaje čekat několik pracovních dní.
2. Zaregistrujte své provozovny
- Po vyzvednutí autentizačních údajů z vaší datové schránky je třeba vyplnit údaje týkající se provozovny (či provozoven).
- Tyto údaje je nutné zadat ještě předtím, než si vygenerujete certifikáty pro evidenci tržeb.
- Na stránkách daňového portálu v sekci Správa údajů evidence tržeb se přihlásíte pomocí autentizačních údajů a vyplníte vše potřebné.
- Provozovnou je kamenná prodejna, mobilní provozovna, nebo internetová stránka, což platí v případě e-shopů.
Jaké údaje o provozovně musím vyplnit?
-
- Název – tento údaj není povinný, slouží především pro jednodušší identifikaci vašeho e-shopu
- Typ provozovny – na výběr je zde provozovna stálá, mobilní a virtuální. Právě mezi virtuální zařadíte tu vaši. Stačí uvést URL adresu vašeho e-shopu, popřípadě e-mail či telefon.
- Stav činnosti provozovny – zda je aktivní, přerušená či zrušená
- Převažující činnost provozovny – vyberete jednotlivé činnosti ze zobrazeného výčtu
- Finanční správa poté vašemu e-shopu přidělí identifikační číslo, které poté budete uvádět na svých účtenkách pro zákazníky a pomocí datové zprávy jej zasílat správci daně.
- Pokud by se jakýkoli z údajů o vaší provozovně změnil, je nutné údaje co nejdříve upravit. Pamatujte, že nejpozději do 15 dnů od provedení změny.
- Podívejte se na souhrnný přehled , co a kde po přihlášení na stránkách Daňového portálu na vás čeká k vyplnění.
3. Získejte certifikát pro evidenci tržeb
- Až budete mít vyplněné údaje o vaší provozovně (e-shopu), můžete přejít ke generování certifikátu pro evidenci tržeb.
K čemu certifikát budu potřebovat?
- Certifikát slouží pro identifikaci při zasílání údajů pomocí datových zpráv.
- Certifikát si jednoduše vygenerujete na stránkách Daňového portálu po přihlášení do systému vašimi autentizačními údaji.
Pozor, certifikát lze stáhnout pouze jednou!
- Z daňového portálu si po přihlášení nechejte vygenerovat certifikát (či více certifikátů).
- Pozornost věnujte při jeho stahování. Tento proces lze totiž učinit pouze v moment, kdy je vám vygenerován. Pokud byste se k němu chtěli vrátit a stáhnout později, nebude to možné.
- Systém daňového portálu vás na to ještě upozorní.
Přečtěte si také: