Do e-shopu si přijde nakoupit potraviny zhruba 20 % Čechů a každoročně se tento podíl lehce zvyšuje. Letos možná zažijeme ještě větší boom online nakupování potravin, protože rostoucí ceny mění nákupní chování a žene i zaryté odpůrce tohoto způsobu nakupování na internet. Blíží se doba, kdy definitivně vyměníme kamenné prodejny za e-shopy?
Čeští spotřebitelé se mění a s nimi i jejich nákupní zvyky
Spotřební chování neovlivňují pouze osobní preference spotřebitelů, ale různé vnější okolnosti. Není to tak dávno, co jsme se potýkali s řadou omezení každodenního života vlivem kovidové pandemie. V loňském roce jsme se museli vypořádat s obavami spojenými s vojenským konfliktem na Ukrajině a energetickou krizí, poslední měsíce bojujeme s nebývalým nárůstem cen a nedostupností léků.
Projevuje se to také v tom, jaké zboží hledáme častěji na internetu. Zatímco v předchozích letech jsme porovnávali především ceny elektroniky a různých spotřebičů, poslední měsíce se české spotřebitelé zajímá, kde nakoupit nejvýhodněji trvanlivé potraviny. Potvrzuje to také online srovnávač Heureka.cz, podle kterého vzrostl zájem o tuto kategorii meziročně o pětinu.
Rostoucí inflace a drahé ceny ženou Čechy na internet
Celá kategorie jídlo a nápoje na internetu z hlediska množství prodaného zboží v září až listopadu loňského roku meziročně vzrostla o 20 %, ale třeba u cukru to byl nárůst skoro na čtyřnásobek (o 296 %), u másla o 198 a u rýže o 130 %. Cena mouky, oleje či cukru se může u jednotlivých prodejců lišit i o desítky procent, což si většina nakupujících dobře uvědomuje a ve snaze ušetřit volí místo nákupu v kamenné prodejně e-shop.
E-shop s potravinami? Vsaďte na specializovaný sortiment
Mezi největší hráče na trhu s potravinami patří v online světě Košík.cz, Rohlík.cz nebo třeba řetězec Tesco a Albert. Konkurovat těmto gigantům může být poměrně náročné, ovšem velký potenciál se nabízí v současnosti menším online obchodům, které nabízí specializovaný sortiment zaměřený třeba na italské či asijské výrobky.
Potvrzuje to také paní Stanková, provozovatelka e-shopu korpot.cz, který je zaměřen na prodej korejských potravin a který na platformě FastCentrik funguje již od roku 2020. „Vzrostl počet těch, kteří v posledních měsících nakupují výrobky na našem e-shopu. Zákazníci nejvíce oceňují možnost nakoupit z pohodlí domova, mají prostor porovnat si zboží, přečíst si o něm více informací, ale především si mohou porovnat samotnou cenu výrobku. Za sebe mohu říct, že se poslední dobou hodně změnilo i samotné chování nakupujících. Pryč je doba, kdy lidé bezhlavě nakupovali, co jim přišlo pod ruku. Zákazníci přihlížejí k tomu, jaký mají z nakupování celkový zážitek, jak dlouho trvá nákupní proces, jaké jsou možnosti dopravy. O tom, zda zákazník nakoupí, mnohdy rozhodují i detaily,“ komentuje Zdeňka Stanková.
Konec kamenných obchodů v Čechách?
Změna nákupního chování českých spotřebitelů s sebou nese pochopitelně i vedlejší následky. V posledních letech se už v Česku například prakticky neotevírají nové supermarkety a hypermarkety, a na vzestupu jsou spíše menší lokální prodejny. Otázkou je, jak bude budoucnost kamenných obchodů vypadat v následujících letech, pokud si na nakupování potravin na internetu zvykneme do takové míry, že se nám do kamenných prodejen už nebude chtít vracet.