1. Platební metody
Základní platební metody, které byste měli na svém e-shopu nabízet, jsou: (v závorce uvádíme podíl na českém trhu za rok 2018)*:
- platba kartou (22 %)
- online bankovní převod - tzv. platební tlačítko (5 %)
- offline bankovní převod (7 %)
*Zdroj: Heuréka
Vedle těchto platebních metod existují i alternativní metody, jako
PayPal,
Masterpass,
Google Pay, mobilní platby (Premium SMS, mPlatba), kupónové platby (Paysafecard, superCASH), nebo platby pomocí kryptoměn.
Platební metody by měly odrážet povahu vašeho byznysu. PayPal využijete, pokud máte hodně zákazníků z USA, Paysafecard se používá v segmentu online her, apod.
Každopádně platí, že díky širokému výběru platebních metod oslovíte více zákazníků.
2.Funkce platební brány
Sledujte funkce, které zajistí pohodlné a rychlé placení. Mezi takové funkce patří např.
zapamatování karty na bráně, možnost opakovat nezdařilou platbu, aniž by zákazník musel zadávat znovu celou objednávku (tzv. platba přes odkaz), nebo také
placení bez přesměrování.
Jak takové placení přes platební bránu vypadá, si můžete vyzkoušet na
testovací platbě.
Dále se zajímejte o to, zda vám platební brána ulehčí přijímání plateb. Nabízíte online kurzy nebo předplatné? Pak jistě oceníte
opakované platby, které se strhávají samy podle toho, jak často potřebujete. Kolísají vám zásoby zboží na skladě a nechcete o objednávku přijít? V tom případě se vám hodí možnost
blokace platby (tzv. předautorizované platby).
Mezi další kritéria zařaďte i to, jestli je platební brána připravená na expanzi e-shopu do zahraničí. Podívejte se, jestli platební brána nabízí více cizích měn nebo jazykových mutací.
3. Snadné napojení do e-shopu
Napojení platební brány do e-shopu se nazývá integrace a zpravidla ji provádí programátor.
Pokud si e-shopové řešení pronajímáte, pak se o integraci stará dodavatel e-shopového řešení.
Způsob provedení integrace má obrovský vliv na konečnou průchodnost plateb - nebude-li totiž něco správně v kódu, zákazníkům se nepodaří zaplatit.
Pokud se rozhodnete pro e-shopové řešení FastCentrik, může si být jistí, že napojení brány GoPay dopadne na výbornou.
4. Bezpečnost
Platební brána denně zpracovává spusty citlivých dat, jako jsou čísla karet, datum platnosti karty a CVC kódy. Je tedy důležité, aby byla maximálně zabezpečená.
Špičkově zabezpečenou platební bránu poznáte podle toho, že splňuje nejvyšší bezpečnostní požadavky PCI DSS Level 1. Jedná se o soubor bezpečnostních požadavků, které definují karetní asociace Mastercard a Visa. V České republice je v souladu s PCI DSS Level 1 náš GoPay, dále GP Webpay, PayU a české banky.
5. Cena
Při výběru platební brány se určitě nevyhnete otázce ceny. Proč se vlastně za platební bránu platí a co určuje výši poplatků?
Cenou se rozumí poplatek, který platební bráně odvádíte z každé platby. Poplatek se obvykle skládá ze dvou částí - procentuální (platíte určité procento z platby) a transakční (platíte fixní částku z každé platby).
Výsledná cena za poplatek pak závisí na několika faktorech:
- měsíční obrat e-shopu realizovaný přes platební bránu - např. 100 tisíc korun
- průměrná výše objednávky - např. 1 000 korun
- četnost plateb - např. 100 objednávek denně
- kategorie prodávaného zboží - např. elektronika, oblečení, zahradní potřeby
Poplatek, který za transakci zaplatíte, si mezi sebe rozdělí několik subjektů, které se na zpracování transakce podílejí. Určité procento si bere karetní asociace (Mastercard, Visa), dále vydavatelská banka (banka, která vydala kartu zákazníka), karetní acquirer (zúčtovací banka), a nakonec platební brána.
Výši poplatků také ovlivňuje typ karty (u firemních karet jsou poplatky obvykle vyšší) a region, ve kterém platební karta byla vydána. V rámci EHP (Evropského hospodářského prostoru) jsou poplatky za bankovní služby regulovány, zatímco u plateb pocházejících z neregulovaných regionů jsou poplatky vyšší.
Kromě poplatků za transakce se také můžete setkat s měsíčním poplatkem za vedení brány, pokud nedosáhnete určitého obratu, nebo s poplatkem za vyúčtování.
A pozor - některé platební brány si účtují dokonce poplatky za zřízení služby, což příjemné není.
Dejte si do pořádku obchodní podmínky a čtěte smlouvy
Při uzavírání smlouvy věnujte pozornost výši poplatků u firemních karet a neregulovaných regionů. Dívejte se, pro jaké e-shopy smlouvu podepisujete, jaké měny budete moct akceptovat a jaké platební metody budete mít aktivní.
Informujte se také o tom, v jaké frekvenci vám bude chodit vaše platby. Např. platební brána GoPay nabízí vyplácení plateb ve třech frekvencích - měsíční, týdenní a denní.
Než budete poptávat platební bránu, dejte si do pořádku obchodní podmínky na svém prodejním webu. Bez obchodních podmínek, reklamačního řádu a dalších náležitostí vám platební brána smlouvu nedá. Je to obranný prostředek, jak bojovat s potenciálními podvodnými e-shopy. Nezapomeňte, že uvádění obchodních podmínek na webu je veřejné a že koneckonců vy sami budete působit na zákazníky mnohem důvěryhodně.
Kde najdete více informací?
Chcete se o platebních branách dozvědět více? Podrobné srovnání platebních bran najdete na
GoPay blogu.