Online doba si žádá online nakupování. Není proto divu, že kromě e-shopů jsou v kurzu také Marketplace, které se drží na špičce světových trendů už několik let. Důkazem jsou velcí retailoví hráči jako Amazon a Mall.cz, jejichž obraty přesahují ročně miliardy eur. V čem tkví hlavní výhody tohoto online tržiště a jak můžete využít jeho potenciál pro své vlastní podnikání?
Co je Marketplace a v čem tkví jeho podstata
Když se řekne Marketplace, většina z nás si vybaví místo, kde se dá pořídit zboží všeho druhu. A tento odhad je naprosto správný. Jako Marketplace označujeme online portály, prostřednictvím kterých mohou různí prodejci nabízet své produkty.
V čem tedy tkví podstata tohoto digitálního tržiště? Zjednodušeně můžeme říct, že Marketplace slouží jako jedna velká výkladní skříň, která nám dává nahlédnout na zboží okolních obchodů. Marketplace tedy zprostředkovává kontakt mezi prodejcem a zákazníky.
Jak Marketplace funguje?
Teď když už známe podstatu Marketplace, pak se můžeme rovnou podívat na to, jak vlastně funguje. A rozebereme si to hned ze dvou pohledů: z pohledu obchodníka a zákazníka.
Z pohledu obchodníka
Každý obchodník má na Marketplace svou vlastní administraci, kde může spravovat portfolio produktů a nabízených služeb. Uskutečněné objednávky od zákazníků jsou pak z Marketplace odeslány jednotlivým obchodníkům, kteří zpravidla zajišťují i logistiku zboží. A co se fakturace týče, ta se liší v závislosti na typu Marketplace.
Z pohledu zákazníka
I přestože Marketplace plní převážně funkci zprostředkovatele, z pohledu zákazníků může vypadat jako jeden velký prodejce. Důvod je zřejmý: Na Marketplace lze najít zboží všeho druhu, které lze dále pomocí filtrů roztřídit do kategorií podle ceny, značky a oblíbenosti. Nákup a platba zde probíhá stejně jako u e-shopů.
Výhody a nevýhody Marketplace v kostce
Výhody:
- Oslovení většího okruhu potenciálních zákazníků
- Pravděpodobnost vyšších tržeb
- Úspora nákladů za marketing
- Úspora financí za vlastní e-shop (v případě, že obchodník neprovozuje vlastní e-shop a využívá k prodeji pouze Marketplace)
Nevýhody:
- Pravidelné poplatky za provoz a provize z prodaného zboží
- Potenciálně náročná administrace (zvlášť pokud obchodník nezajistil napojení na svůj e-shop či účetní systém)
Marketplace v Česku a představení platformy Mall.cz
O oblibě online tržišť svědčí vysoké obraty těch největších zahraničních gigantů, a to včetně E-bay, AliExpressu nebo Wish. Absolutním vítězem je ovšem Amazon, jehož tržby přesáhly v roce 2018 až 232 miliard dolarů. Není se čemu divit – velká nabídka produktů a praktické srovnání značek a cen si u zákazníků získaly velkou přízeň.
Tyto retailové hvězdy ze zahraničí však nejsou jediné, které zažívají úspěch. Za zmínku stojí také český zástupce, jehož popularita rok od roku roste. Řeč je o platformě Mall.cz, která si hrdě nese znak největšího českého online tržiště.
Statistiky Marketplace Mall.cz
Jedním z nejoblíbenějších Marketplace v České republice je nepochybně Mall.cz, který dosud uzavřel spolupráci se stovkami českých i zahraničních e-shopů. Statistiky mluví jasně: Mall.cz má dosah na přibližně 500 tisíc návštěvníků měsíčně, což se přímo podepisuje i na tržbách, které za rok 2019 činily více než 700 milionů euro.
Mezi důležité e-shopy, které uzavřely
partnerství s Mall.cz patří například Vivantis, Zoot nebo Luxor.
Výhody při napojení e-shopu na Mall Marketplace
Užitečnost Marketplace jsme si uvědomili už dávno, proto FastCentrik jako první ze všech krabicových řešení přišel s nápadem přímého napojení na Mall Marketplace. O tom, že se nám toto rozhodnutí vyplatilo, vypovídají desítky spokojených e-shopařů, kteří díky této spolupráci získali velké výhody.
Mezi ně patří například přátelské obchodní podmínky, komplexní zákaznická podpora 24/7 a asistence marketingového specialisty, který prodejcům bude pomáhat s rozvojem produktové nabídky. Největší výhodou je ovšem očekáváný růst tržeb, a to díky širokému dosahu, kterým Mall Marketplace disponuje.
Jak to tedy vypadá se ziskem klientů? Na tuto otázku jsme se zeptali Martina Karáska, odborníka na marketplace Mallu.cz z firmy NetDirect: „Efektivita prodeje přes Marketplace záleží na různých faktorech. Obecně se lépe daří produktům, které jsou do jisté míry unikátní – to znamená, že je neprodává dalších 200 e-shopů, nebo jejichž prodej vyžaduje užší odborné zaměření.“
Pokud spadáte do druhé kategorie a prodáváte produkty, které jsou více konkurenční, pak velmi záleží na tom, jak se vám podaří zboží prezentovat a jakou marketingovou strategii zvolíte. Jako jsme však avizovali výše, s tímto aspektem prodeje vám pomůže marketingový specialista Mallu.cz. „I u takových produktu jsou ale běžné nárůsty tržeb o desítky procent,“ doplňuje Martin Karásek.
Jak lze e-shop od Fascentriku propojit s Mall Marketplace?
Propojení mezi e-shopem od FastCentriku a Marketplace se provádí na dvou rovinách. Za prvé je potřeba převést produkty co nejefektivněji z e-shopu do administrace Marketplace – to se dělá pomocí produktového feedu, který mají e-shopy předem připravený.
Druhé napojení je přes API, na jehož úrovni dochází ke zpracování objednávek. Co to znamená? Nové objednávky z Mall Marketplace se automaticky přenáší do Fastcentriku, kde mohou být odbaveny spolu s objednávkami z vlastního e-shopu. A tyto stavy objednávek se pak následně zanáší zpět do Mall Marketplace.
Co od propojení s Marketplace čekat?
E-shopaři, kteří s Marketplace nemají doposud žádné zkušenosti, budou jistě chtít vědět, co od takové spolupráce mohou očekávat. I na tento dotaz jsme se zeptali Martina Karáska: „Klient musí do rozvoje svého prodeje na Marketplace investovat především čas na drobnou administrativu s uzavřením smlouvy nebo nastavení základních parametrů v administraci Marketplace. Díky přímému propojení FastCentriku na Mall Marketplace se nám podařilo minimalizovat provozní zátěž klienta,“ vysvětluje specialista.
Co to znamená v praxi? Vy jako prodejce budete moci vyřizovat objednávky a další věci úplně stejně jako přes svůj e-shop na FastCentriku, což vám výrazně ušetří práci.
Pár slov závěrem
Suma sumárum online tržiště je dnes skvělý způsob prodeje, a to bez ohledu na to, zdali máte vlastní e-shop či nikoliv. Pro e-shopaře však Marketplace bývá výhodná volba, a to zejména díky oslovení širšího okruhu zákazníků.
Pokud se tedy chcete zbavit starostí spojených s prodejem a marketingem, své zboží můžete svěřit do rukou jednoho z poskytovatele Marketplace. V současné situaci vám navíc inzerce na tržišti může výrazně pomoci zvednout obraty z prodeje.