Na českém trhu existuje téměř 50 000 e-shopů. A valná většina z nich obsahuje chyby, které e-shopaře stojí peníze i zákazníky. Víte, jaké z nich patří mezi ty nejčastější? A co dělat pro to, abyste se jim vyhnuli?
Připravili jsme si pro vás vzorové příklady a 10 tipů, jak je rychle spravit.
1. Špatné nastavení cen na e-shopu
Výzkumy udávají, že 1% zdokonalení ceny ukáže jako 11,1% růst v provozním profitu, a proto byste proces cenotvorby rozhodně neměli podcenit. Pokud dáte ceny příliš vysoko, zákazníky to může odradit. A pokud zase půjdete po vzoru nejlevnější konkurence, budete mít nízké zisky. Vedlejším efektem může být i skutečnost, že zákazníci budou vaše zboží považovat za nekvalitní. I to může stát za důvodem, proč e-shop není ziskový.
Ačkoliv neexistuje univerzální návod na cenotvorbu produktů, v potaz byste určitě měli vzít výrobní a obchodní náklady, cíle na zisk (kolik chcete vydělat), DPH a clo, současné trendy (poptávka versus nabídka), ceny konkurence a také psychologii zákazníka. V praxi se běžně využívají „triky“, které mají za cíl upoutat zákazníkovu pozornost a přimět ho k nákupu – mezi ně patří například cenovky končící lichou číslicí (29,90 Kč místo 30 Kč) nebo přeškrtnutí původní ceny (dříve 79,90 Kč, nyní 69,90 Kč).
2. Problémy s platbou
Errory při platbě, malý výběr platebních možností nebo jejich nepřehlednost – to vše mohou být důvody, proč zákazník ukončí proces objednávky. Poskytnutí rychlé, bezpečné a pohodlné platby je klíčovým předpokladem pro to, aby se zákazník vrátil zpět a získal vůči e-shopu důvěru.
Než platební bránu na svém e-shopu spustíte, je důležité, abyste platby řádně otestovali. Pozornost věnujte správnému rozvržení plateb v košíku, které by měly být aktualizované, seřazené a otextované tak, aby zákazník porozuměl tomu, o jakou platební metodu se jedná.
Dbejte na to, abyste správně předávali všechny položky objednávky, včetně e-mailu zákazníka. Položky objednávky zákazník uvidí na platební bráně a také v informačním e-mailu se stavem platby. Tak si bude moct svou platbu zkontrolovat.
Dále si pohlídejte, abyste zobrazili správný stav platby po návratu zákazníka z platební brány na váš e-shop.
Více informací o problémech s platbami najdete ve článku GoPay 5 zásad správné integrace, které vám zvýší počet uhrazených plateb.
3. Nedostatečné testování e-shopu
Další chyba se týká otázky správného fungování e-shopařů. Mnoho e-shopařů spuštění svého obchodu uspěchá a odbyde finální kontroly, které mají za cíl odhalit nefunkční prvky. Pokud tuto kontrolu přeskočí, je velká pravděpodobnost, že budou brzy nepříjemně překvapeni. Příchozím uživatelům nemusí fungovat filtry, objednávkový proces či tlačítka nebo se produkty nemusí zobrazovat správně. Špatná zákaznická zkušenost opět povede k tomu, že opustí e-shop a nakoupí u konkurence.
Pavel Macháček, Product Owner ve FastCentriku, radí, jak se těmto nepříjemnost vyvarovat – to díky předem připravenému checklistu. Kontrola by měla zahrnovat zobrazení obsahu, funkčnost filtrování produktů, průchodnost webu, napojení e-shopu na platební bránu nebo na ERP systém. Testování by se mělo dotknout těchto 5 oblastí:
1. Kontrola dat a nastavení
2. Kontrola objednávkového procesu
3. Kontrola vzhledu e-shopu
4. Kontrola marketingu
5. Kontrola technického řešení
4. Špatný marketing
Hybnou silou prodeje je samozřejmě promyšlený marketing. Mnoho e-shopařů se pustí do online podnikání bez jakékoliv strategie, což může mít fatální důsledky. V některých případech e-shopaři nedokážou na e-shop přivést nové zákazníky, jindy zase investují peníze do reklam, ale nemají tušení, jak vyhodnotit jejich výsledky. V obou případech vyhazují peníze z okna.
Online marketing nabízí nesčetné možnosti propagace – od PPC, e-mailingu, reklamách na sociálních sítích až po propagaci produktů na zbožových srovnávačích. Některé snahy o propagaci mají okamžité výsledky, u jiných si zase budete muset počkat (například výsledky dobrého SEO nastavení se projeví až po nějakém čase). Klíčovými kanály, které na e-shop přivedou zákazníky, jsou zbožové srovnávače, PPC reklamy a sociální sítě (např. výkonnostní reklama na Facebooku).
Zbožové srovnávače
Pokud dostanete své produkty do zbožových srovnávačů (Heureka nebo Zboží), máte napůl vyhráno. Zákazníci uvidí vaši nabídku a jedním kliknutím se dostanou na váš e-shop. Pokud využíváte pronájem krabicového řešení, tak v administraci najdete rychlý způsob napojení.
PPC reklamy
Velmi dobře fungují také PPC reklamy, které se zákazníkům mohou zobrazovat na inzertní síti Google nebo Seznamu. Správné nastavení a vyhodnocení PCC reklamy zabere čas a vyžaduje určité znalosti. Není proto od věci využít pomoci PPC specialisty, který se ujme správy vašich kampaní.
Reklama na Facebooku
Jako velmi účinná se osvědčila i výkonnostní reklama na Facebooku. Jejím největším plusem je vysoký počet aktivních uživatelů a přesné zacílení reklamy (např. dle lokality, zájmů, věku, povolání atd.). I v tomto případě můžete využít pomoc PPC specialisty, který vám reklamy správně nastaví.
5. Nevyhodnocování statistik aneb nevyužívaná webová analytika
Data z webu mají cenu zlata – ukazují informace o chování zákazníků, které lze využít pro optimalizaci e-shopu, jeho funkcí a designu. Přesto je mnoho e-shopařů opomíjí a považují je za irelevantní. To je kámen úrazu. Bez nadsázky můžeme říct, že data z webu jsou tou nejcennější komoditou pro vaše online podnikání.
Drtivá část krabicových řešení nabízí implementaci Google Analytics v rámci své administrace. Díky propojení e-shopu s tímto analytickým nástrojem budete mít stálý přehled, co se na webu děje. Data z Google Analytics vám prozradí například:
- kolik uživatelů navštěvuje váš e-shop (denně, týdně, měsíčně…)
- odkud uživatelé přichází (Google, PPC reklama, Heureka…),
- kolik času uživatelé na e-shopu stráví,
- jaká klíčová slova přivedla uživatele na váš e-shop,
- jaké sekce patří mezi nejvíce oblíbené/prohlížené,
- počet konverzí.