Koketujete s myšlenkou online podnikání, ale nevíte, jak začít? Podnikání na internetu nabízí široké možnosti přivýdělku, budování značky a oslovení velké masy zákazníků. Prvním krokem k úspěchu je ovšem stanovení správné prodejní strategie, finančního budgetu a promyšlení potenciálních rizik. Pojďte si přečíst, jaké kroky vás před startem podnikání na internetu čekají.
Důležitost online podnikání v dnešní době
Doba se zrychlila, technologie postoupila a koronavirová pandemie zapříčinila to, že „focus“ se začíná přesouvat do online světa. Mnoho z nás proto hledá způsoby, jak se těmto změnám přizpůsobit a vytěžit z nich maximum – a to třeba startem online byznysu.
Podle statistik zájem o online podnikání globálně stoupá a predikce říkají, že bude sílit i v následujících letech. Není se čemu divit. Podnikání na internetu přináší některé z výhod, které podnikání v kamenných obchodech neumožňuje. Jedná se například o:
- pohodlí (podnikání z domova),
- snadné oslovení zákazníků,
- nekonečné možnosti podnikání,
- a vysokou flexibilitu (práce odkudkoliv).
Zdroj: Statista
Otázky, které byste si měli položit před startem podnikání
Předtím než vůbec s podnikáním začnete, je důležité zodpovědět si základní otázky. Díky tomu získáte lepší představu, co všechno bude start nového byznysu obnášet a zda si na to troufáte. Pro začátek si zkuste zodpovědět tyto tři klíčové otázky.
Na jakou oblast/obor se chci specializovat?
Máte v plánu inzerovat své profesionální služby, nebo se raději chcete vydat směrem online retailu? A pokud ano, co byste rádi prodávali? Doporučujeme si zvolit oblast, kterou dobře znáte a rozumíte. Díky tomu získáte malou konkurenční výhodu a zároveň základ, na kterém stavět. V opačném případě byste museli začít od píky a nabrat potřebné dovednosti.
Kolik chci do podnikání na internetu investovat?
Další důležitou otázkou je stanovení budgetu. Problémem mnoha začínajících podnikatelů je to, že mají velmi zkreslené představy o tom, kolik bude budování online byznysu stát. Je proto klíčové zjistit náklady na start a provoz podnikání a na základě toho určit rozpočet. Špatná kalkulace může být prvním krokem k neúspěchu.
TIP: Vždy mějte k dispozici finanční rezervu na nečekané výdaje.
Chci mít podnikání jako zdroj hlavního, nebo vedlejšího příjmu?
Jakmile máte vybraný obor/oblast online podnikání, popřemýšlejte nad tím, zda se chcete do toho pustit naplno, nebo chcete podnikat i při zaměstnání – jinými slovy, zda bude podnikání na internetu hlavním, nebo vedlejším zdrojem příjmů. Díky tomu budete mít lepší představu o tom, jakým směrem se vydáte.
Co před startem podnikání musím vyřídit?
V neposlední řadě je nutné vzít v potaz samotnou realizaci. Některé typy podnikání vyžadují licenci, jiné zase schválení úřadem. Zamyslete se nad tím, v čem přesně chcete podnikat, a zjistěte si dopředu, jaké právní a administrativní záležitosti je potřeba vyřídit jako první.
Udělejte si průzkum trhu a objevte své možnosti
Jakmile máte odpovědi na tyto otázky, můžete se pustit do další fáze – rešerše na internetu. Cílem je zjistit, o jaké produkty/služby mají zákazníci zájem, jak je na tom konkurence a zda je na trhu díra, kterou byste se svým online byznysem mohli zaplnit.
Kde hledat? Podívejte se na různé průzkumy a
statistiky spotřebitelského chování. Zjistěte, co by pro vás mohla být ta nejvíce zisková varianta.
Příklad
Rozhodli jste se založit internetový obchod s elektronikou. Zjistili jste, že e-shopy s elektronikou jsou na vzestupu
a zákazníci jeví o tento sortiment velký zájem. Skvělé! Tím však vaše práce nekončí. Vzhledem k rostoucí popularitě je potřeba zvolit strategii, díky které váš obchod nezapadne mezi desítkami dalších. Jak na to? Přemýšlejte, jak se odlišit od konkurence – co můžete nabídnout navíc, v čem tkví přidaná hodnota vašeho e-shopu. Stanovte si USP (unikátní prodejní argument), se kterým vystoupíte z řady a přilákáte zákazníky.
|
Tipy, jak začít podnikat na internetu
V dnešní době existuje celá řada návodů, jak začít podnikat na internetu. Důležité je najít si to, co vám dává největší smysl z hlediska vašeho know-how, finančních nákladů a predikcí e-commerce trendů. Pro inspiraci přikládáme pár oblíbených tipů.
E-shop
Jedním z největších trendů je jednoznačně založení e-shopu. Na internetu najdete mnoho dodavatelů technických řešení, proto byste měli pečlivě zvážit, jak si svůj e-shop představujete. Na výběr máte pronájem e-shopu (krabicové řešení), u něž máte jistotu spolehlivosti a jednoduchého provozu, nebo e-shop na míru, který se vyznačuje svou sofistikovaností a samozřejmě i vyšší cenou. S oběma variantami se pojí volba zboží, dodavatele, napojení produktů na e-shop nebo řešení skladů.
Srovnání jednotlivých řešení najdete
zde.
Prodej hand-made výrobků
Další alternativou je prodej ručně vyráběných výrobků. I zde můžete sáhnout po e-shopu, nebo naopak prodávat na ověřených stránkách s hand-made výrobky – například
Fler.cz. Ať už si zvolíte jakoukoliv variantu, zbavíte se starostí spojených s výběrem výrobce a dodavatele – obě role totiž zastanete sami. Další výhodou je také to, že se může jednat o příjemné podnikání z domova, popřípadě podnikání při zaměstnání.
Dropshipping e-shop
Pokud toužíte prodávat, ale rádi byste si ušetřili čas s výše zmíněnými záležitostmi, nemusíte zoufat. Existuje tu i další alternativa, a tou je dropshipping e-shop. Dodavatel zboží v tomto případě funguje jako sklad a vy prostřednictvím svého e-shopu nabízíte jeho zboží. To znamená, že si nemusíte dělat hlavu ani s balením zboží, ani s expedicí nebo skladem. Klíčová je ovšem volba vhodného dodavatele.
Bonusovou alternativou je nákup už hotové e-shopu, třeba na naší
Burze e-shopů.
Prodej know-how
Jste zkušený marketér, ostřílený vývojář nebo snad excelentní lektor španělštiny? Místo věcí můžete rovnou prodávat svoje know-how, a to prostřednictvím kurzů, konzultací nebo webinářů. V takovém případě je vhodné mít vlastní web a na něm služby inzerovat. Jedná se o oblíbenou alternativu e-shopu, která vám pomůže vybudovat jméno a získat nové zákazníky v online světě.
Rizika online podnikání
Přestože online podnikání přináší mnoho výhod, nesmíme zapomenout ani na jeho úskalí. Jako začínající podnikatel je potřeba pečlivě zvážit všechna rizika a rozhodnout se, zda se risk vyplatí podstupovat. Mezi ně patří například:
- rychlé vyčerpání rozpočtu,
- malá finanční rezerva při rozjezdu podnikání,
- nízká prodejnost produktů,
- nezájem cílové skupiny.
- Všechna tato rizika vyplývají ze špatného plánování a podcenění situace. Před začátkem online podnikání doporučujeme vše prodiskutovat s expertem v oboru, nebo se známým, který se v dané oblasti pohybuje.
Závěrem
Jak začít podnikat na internetu – to je otázka, kterou si klade mnoho podnikatelů. Stejně jako start jakéhokoliv byznysu, ani tento není jen procházkou v růžové zahradě. Celý proces se točí okolo analyzování a vyhodnocování celé řady externích a interních faktorů, a to včetně analýzy aktuálních trendů, abyste věděli, zda vaše produkty mají šanci uspět. Více se dozvíte v našem dalším článku: V čem začít podnikat v roce 2020?