Zpět na Business plán

Jak vybudovat úspěšný brand?

Plánujete založení nového e-shopu a nevíte si rady, jak pojmout tvorbu a budování značky? V tomto článku vás zavedeme do tajů brandbuildingu a zaměříme se hlavní kroky, na které byste se měli v této fázi soustředit: název značky, tonalitu, vizuální identitu nebo USP.

Co je branding

Když se řekne branding, mnoho z nás se ocitne na rozpacích. Co si pod tímto anglicismem vlastně představit? Na první pohled se za brandingem skrývá logo, název nebo slogan, ve skutečnosti je to mnohem komplexnější pojem. Zahrnuje také komunikaci se zákazníky, firemní kulturu, marketing, design, motivy, hodnoty nebo cíle firmy. A klíčové je, aby všechny tyto prvky brandingu byly konzistentní – tedy vysílaly zákazníkům stejné poselství.

„Pokud chceme, aby si nás lidé zapamatovali, musíme být velmi jasní a konzistentní v tom, jak se jim prezentujeme.“

Steve Jobs


Díky jasnému a dobře konstruovaném brandu budete moci:
  • oslovit větší skupinu zákazníků,
  • udělat si jméno,
  • nastavovat ceny výše, 
  • získat pevné místo na trhu.

Zajímavost: Věděli jste, že brandbuilding je jedním z nejvíce používaných a vyhledávaných slov ve spojitosti s marketingem a podnikáním? Na Googlu má stovky milionů vyhledávání.

Tipy, jak vytvořit úspěšnou značku

Pokud zrovna plánujete založit svůj e-shop, budování značky je proces, kterému byste měli věnovat velkou pozornost. Ještě předtím, než se do toho pustíte, si musíte ujasnit několik klíčových věcí. O co se jedná?

  • Účel značky
  • Cíle značky
  • Hodnoty značky

ÚČEL: Najděte své proč

Prvním vaším úkolem je najít své proč – zapátrat, proč jste se rozhodli založit svůj e-shop a co bylo hlavním motivem. Odpověď by měla obsahovat více než „jen“ generování zisku. Jako skvělý návod vám může posloužit knížka Objevte své proč od autora Simona Sinka, která se zaměřuje na podnikání a branding firem.

HODNOTY: Co je pro vás důležité

Jakmile najdete své proč, můžete se přesunout k stanovení hodnot vašeho podnikání. Jedná se o klíčové prvky, které budou definovat váš brand a zároveň ho odlišovat od ostatních. Zkuste se zamyslet nad tím, jaké hodnoty jsou pro vás a vaše online podnikání důležité. Je to stabilita? Loajalita? Kreativita? Výsledné hodnoty se stanou součástí jeho identity a budou reprezentovat váš e-shop už napořád.

CÍLE: Zjistěte, čeho chcete dosáhnout

Do třetice všeho si stanovte cíle, kterých byste chtěli v budoucnu dosáhnout. A zkuste se přitom řídit metodou SMART. Jedná se akronym z počátečních písmen anglických slov (specific, mesuarable, achievable, realistic, time specific), který radí, jak při tom postupovat. Co to znamená v praxi?

Cíle by měly být: 
  • specifické (jasně definované a konkrétní),
  • měřitelné (pro měření pokroku),
  • dosažitelné (lze jich dosáhnout),
  • realistické (vzhledem ke zdrojům potřebným pro jejich dosažení)
  • časově ohraničené (stanovení deadlinu).

A samozřejmě nezapomeňte také nastínit plán, jak těchto cílů dosáhnout – nástroje, technologie a strategie.

Co dělá brand úspěšný

Cola Cola, Apple, Adidas – tyto značky mají něco společného. Jsou to brandy, které znají lidé po celém světě. Ale jejich produkty jsou pouze špičkou ledovce. Ve skutečnosti je to celý soubor prvků, který je dělá jedinečnými. A na některé z nich si tady posvítíme. Zaměříme se na:

  • název,
  • vizuální identitu,
  • tonalitu,
  • USP.

Název

Na nic nečekejte a pusťte se do brainstormingu. Sepište si všechny nápady a buďte otevření novým podnětům (nic nezavrhujte). Zkuste vymýšlet nová slova, zkoušet jejich kombinace, využít akronymy a inspirovat se i dalšími jazyky. Pro inspiraci přikládáme i seznam webů, které vám při brainstormingu mohou pomoci.

  • Synonymus.cz – slovník synonym v češtině
  • Thesaurus.com – slovník synonym v angličtině
  • Portmanteaur.com – vytváří kombinace zadaných slov.
  • Naminum.com – ze zadaného slova vám pomocí předpon a přípon vytvoří nová slova.
  • Wordoid.com – podobný Naminum, ale dává více možností, jak specifikovat výsledný návrh.

TIP

Název by měl reflektovat sortiment e-shopu, odpovídat cílové skupině a korespondovat s tonalitou značky. Zároveň je důležité, aby splňoval základní kritéria – aby se dal dobře zapamatovat, měl správnou délku (maximálně 12 písmen) a jednoduše se vyslovoval. 

Zajímá vás více? Přečtěte si článek na téma: Jak vybrat název pro svůj e-shop

Vizuální identita

Vizuální identita zahrnuje logo, ikony, design webu, balení, ale také řadu dalších prvků, které souvisí se vzhledem značky. Vezměte v potaz tuto komplexitu a při výběru se řiďte tím, co si myslí zákazník.

Začínající podnikatelé často řeší rozpor mezi tím, co se jim osobně líbí, a tím, co se líbí cílové skupině. Je proto vhodné pověřit grafika k vytvoření několika prototypů (například návrhů loga) a ty postupně testovat na své cílové skupině – v rámci průzkumu. Na základě této zpětné vazby pak snáze vyberete vítěze. 

TIP

Při tvorbě vizuální identity se zaměřte na kombinaci barev, typografii a celkový dojem, který vyvolává. Je rovněž důležité, aby výsledná vizuální identita korespondovala s činností značky.

Zajímá vás více? Přečtěte si článek na téma: 5 pravidel při tvorbě vizuální identity

grafika na míru

Tonalita

Klíčovým prvkem při budování brandu je nastavení tonality (tone of voice) – tedy strategie, jakým bude značka komunikovat se zákazníky (v e-mailu, na sociálních sítích, blogu, webu...). Bude to spíše formální a informativní styl komunikace? Nebo naopak přátelský a hravý? Pusťte se do brainstormingu a udělejte si seznam všech přídavných jmen, které charakterizují vaši značku. Pak začněte s eliminací a vyškrtněte všechna, která se překrývají nebo neodpovídají brandu. Výsledkem by mělo být 5 klíčových slov.

TIP

Při kreativním procesu si také ujasněte několik další věcí, například:

  • zda budete zákazníkům vykat/tykat,
  • jak budete oslovovat fanoušky,
  • jak budete skloňovat název své značky,
  • zda budete využívat zkratky pro svou značku.

Výsledkem by měla být osobitá komunikace, která vás odliší od konkurence a učiní vaši značku zapamatovatelnou.

Zajímá vás více? Přečtěte si článek na téma: 6 důvodů, proč své značce nastavit tone of voice

USP

Při tvorbě identity značky vezměte v potaz i své USP – jedinečný prodejní argument. Jeho podstatu popsal jeho zakladatel Rosser Reeves: „Každá reklama musí spotřebiteli předložit určitý argument. Ne jen slova a vychvalování produktu či nic neříkající reklamu. Každá reklama musí říct každému čtenáři: Kupte si tento produkt a získáte tuto konkrétní výhodu.“

Pamatujte ovšem na to, že lidé si nekupují pouze daný produkt, ale to, co jim přinese. Například když si jde Anička pořídit do drogerie šampon, jejím cílem není samotný nákup, ale krásné a lesklé vlasy, které díky šamponu získá. To stejné platí při nákupu Apple telefonu. Anička si ho nekoupí proto, že si myslí, že se jedná o nejlepší telefon na trhu. Koupí si ho proto, že jí přinese pocit prestiže a „exkluzivity“.

Pro inspiraci přikládáme seznam pár příklad USP:

  • Jednoduchost a rychlost nákupu (u nás nakoupíte na tři kliknutí).
  • Specializace na úzký sortiment (jsme jediný rozvoz veganských hamburgerů v Česku).
  • Kvalita zboží (máte nárok na prodlouženou reklamační lhůtu 5 let).
  • Ruční výroba (každý skleněný šperk vyrábíme ručně s tradičními nástroji).
  • Rychlost dodání (objednávky odesíláme do 24 hodin).

Zajímá vás více? Přečtěte si článek na téma: Jak formulovat kvalitní USP.

Závěrem

Budování brandu je běh na dlouhou trať. Proto je důležité, abyste tuto fázi neuspěchali a věnovali jí dostatek pozornosti a úsilí. Není to jen o samotné tvorbě, ale také o aktivaci značky a jejím představení cílovému publiku. Pokud si na rozjezd svého podnikání netroufáte, stále máte možnost obrátit se na odborníky v oboru – například na naše online marketingové oddělení, které vám krok po kroku pomůže vybudovat brand, který u zákazníků sklidí úspěch.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo