Cílem každého e-shopu, a také základním předpokladem pro jeho samotné fungování, je platící zákazník. Nejlépe hodně platících zákazníků, kteří následně generují zisk. Prvním krokem k jejich získání je dát o sobě vědět. Jak na to, abyste ve svém online obchůdku měli „plno“?
Existuje celá řada způsobů, jak na svůj e-shop dostat lidi. Tyto způsoby se liší
v ceně, ve složitosti a také v tom, za jak dlouho budete moct pozorovat
plody svého snažení. Na dalších řádcích si představíme 5 nejvýznamnějších z nich.
1. SEO
Začneme způsobem, na který byste měli myslet už při samotném budování e-shopu. Celkový název zní Search Engine Optimization, což se do češtiny překládá nejčastěji jako
optimalizace pro vyhledávače. Podle
Martina Hassmana je ale přesnějším překladem spíše „
optimalizace nalezitelnosti na internetu“.
O co se tedy jedná? Pokud hledáme na Googlu například „Auto online“, zobrazí se nám následující výsledky vyhledávání:
První tři výsledky jsou dílem PPC reklamy, kterou se budeme zabývat za chvíli. Výsledky v zeleném kroužku už jsou ovšem neplacené a je právě zásluhou dobré optimalizace, že se zobrazují na prvních příčkách.
Dobře optimalizovaná stránka je
přívětivá jak pro vyhledávače, které k hodnocení používají svůj algoritmus, tak hlavně
pro uživatele.
Zaměřte se na:
SEO sice patří ke způsobům, u kterých výsledky uvidíte
až za delší dobu, určitě by však byla velká chyba se mu nevěnovat.
2. PPC
Další zkratka v řadě znamená pay-per-click, česky
platba za proklik. Jak už název napovídá, za reklamu zaplatíte pouze tehdy, pokud na ni zákazník klikne a tudíž se dostane na vaši stránku. Neplatí se tedy za samotné zobrazení reklamy, ale za přivedené návštěvníky, což dělá z PPCček
nejefektivnější formu reklamy.
V Česku většina inzerentů využívá pro tvorbu PPC kampaní GoogleAds nebo Sklik, nejčastěji obojí. Tyto systémy jsou si velmi podobné a kampaně lze vzájemně exportovat a importovat.
PPC reklamy mají mnoho výhod.
Těmi jsou:
- Přesné cílení na klíčová slova (vyhledávací dotazy) nebo na určité publikum
- Zobrazení reklamy potenciálnímu zákazníkovi přímo v okamžiku, kdy se o produkt nebo téma zajímá
- Rychlé spuštění i úpravy reklam
- Možnost ovlivnit vlastní pozici ve výsledcích vyhledávání rozpočtem i kvalitou reklamy
- Okamžité a měřitelné výsledky
Potřebujete
pomoct se službami online marketingu? Nabízíme
nejširší nabídku služeb digitálního marketingu pro e-commerce řešení na míru od NetDirectu a krabicové e-shopy FastCentrik. S námi chytře uchopíte celý marketingový mix!
3. Blog
Firemní blogy zažívají boom – a právem. Dobře vedený firemní blog je přesně to „něco navíc“ potřebné v záplavě konkurence. Je hned několik důvodů, proč byste měli investovat čas do kvalitního obsahu na blogu:
- Vybudování vztahu se zákazníkem a získání jeho důvěry – utvrdíte zákazníka v tom, že svému oboru rozumíte
- Vytvoření dále šiřitelného obsahu – pokud je obsah hodnotný, budou si ho zákazníci sdílet i mezi sebou
- Podpora SEO – blog tvoří stále aktualizovaný obsah s výskytem klíčových slov, který mají algoritmy vyhledávačů rády
4. Srovnávače zboží
S tím, jak roste na trhu konkurence a mnoho obchodů prodává to stejné zboží, vznikla také potřeba zákazníků
rychle a přehledně si nabídky porovnat. Tuto potřebu zákazníků řeší srovnávače zboží. Ty se tak staly během posledních let
důležitým marketingovým a prodejním kanálem.
Míra konverze je totiž na srovnávačích vysoká, a to kolem
10-20 %, což je hodnota srovnatelná s velmi dobře nastavenými PPC kampaněmi. Stejně jako u nich se i zde platí za proklik.
Nejpopulárnějšími srovnávači v Česku jsou například
Heureka.cz,
Zboží.cz a můžeme k nim řadit také
Google Nákupy.
Propojit se srovnávači lze samozřejmě také váš FastCentrik e-shop. Jak na to se dozvíte v manuálu.
5. Sociální sítě
Jako poslední, ale rozhodně ne méně důležitý způsob, jak přivést do svého obchodu zákazníky, uvedeme
sociální sítě. Ty jsou
nepostradatelným nástrojem moderní doby a kdo není alespoň na jedné z nich, jako by ani nebyl. Facebook,
Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube a další.
Každá ze „socek“ má něco do sebe a na každé z nich se vyskytuje široký okruh cílových skupin, na které se dá poměrně přesně mířit a to s vynaložením
malých finančních prostředků.
Volba vhodného způsobu propagace závisí jak na vašich preferencích, tak na finanční a časové situaci. Obecně však můžeme říct, že nejlepšího výsledku dosáhnete kombinací jednotlivých způsobů.