Je už pro váš e-shop domácí trh těsný? Vyzkoušejte
proniknout do oblastí, které mají z hlediska e-commerce co nabídnout. Společně s feed marketingovým nástrojem
Mergado vás provedeme prvními kroky expanze. Začněte podnikat na
Slovensku,
Polsku či
Německu, vaši budoucí zákazníci čekají.
1. Pronikněte na ten správný trh
Potenciál expanze si uvědomují e-shopaři, kteří loni pocítili rostoucí
sílu české e-commerce. Její
meziroční nárůst vytvořil množství nových příležitostí ale i konkurence. Rozviňte úspěšně rozjetý byznys na domácí scéně a zamiřte za hranice České republiky.
Obr. Stav české e-commerce v roce 2020. Zdroj: https://onas.heureka.cz/dve-vlny-pandemie-vyhnaly-e-commerce-k-26-mezirocnimu-rustu-cesi-nechali-ve-shopech-196 -miliard-korun
Klíčovou roli hraje
výběr cílového trhu. Abyste snadno zapadli mezi místní e-shopy, potřebujete co nejlépe pochopit specifické požadavky dané země a spotřebitelů.
Jak se odlišují e-commerce podmínky v okolních zemích?
- Slovenský trh má k českému nejblíže, a proto je často první volbou pro expanzi. Slovenští zákazníci nejraději nakupují online oblečení a elektroniku a jejich první pohled směřuje na cenu produktu. Obchodník si je získá více možnostmi dopravy a platby a aktuálně i ekologickou odpovědností. Vývoj slovenské e-commerce postupuje, její hlavní výhody jsou zavedené euro, dobrá logistická síť mezi východem a západem země a 20% DPH.
- Německá e-commerce je 6. nejsilnější na světě a její křivka růstu směřuje stále výše. Němečtí zákazníci si potrpí na perfektně fungující web, servis a rádi si nechají poradit při nastavení služby. Preferují platbu přes PayPal a nejčastěji nakupují oblečení. Velký prim u nich hraje udržitelnost značky při balení či dopravě zásilky. Samozřejmostí je komunikace v němčině a kvalitní reference od nakupujících. Podmínky pro e-shopaře jsou na dobré úrovni, DPH v Německu činí 19 %.
- Polsko už několik let poskytuje bohatý prostor pro online podnikání domácím, ale i zahraničním obchodníkům. Polští zákazníci se při nákupu nejčastěji řídí podle ceny za dopravu a nejraději využívají logistickou síť InPost. Nejprodávanějším zbožím je oblečení, popularitu si získávají firmy s pozitivním přístupem k ekologii. Srovnávače zboží si zde už několik let drží vedoucí pozici mezi oblíbenými nákupními způsoby. Polský trh dominuje rozsáhlou logistikou a kupní silou místních spotřebitelů.
Obr. 2 Podíl na obratu evropské ecommerce podle jednotlivých regionů v roce 2019. Zdroj: https://ecommercegermany.com/blog/key-takeaways-from-e-commerce-region-report-europe-2020
2. Expandujte s perfektně připraveným e-shopem
Funguje váš e-shop na domácím trhu bez problémů? Pokud si nejste jistí, projděte si tipy, jak se co nejlépe připravit:
3. Získejte si první publikum pomocí srovnávačů zboží
Na začátku provozování e-shopu v zahraničí se soustřeďte na srovnávače zboží. Díky těmto
propagačním kanálům se rychleji dostanete k budoucím zákazníkům a získáte relevantní návštěvnost. Zapojte se i do programů pro získání recenzí – vybudujete tak
důvěryhodnost dalších nakupujících.
Které značky v Evropě patří mezi nejsilnější?
- mezinárodní skupina Heureka Group, která vlastní 9 velkých srovnávačů (Heureka.cz/sk, Arukereso.hu, Compari.ro, Ceneje.si, Idealno.rs/ba, Jeftinije.hr)
- globální společnosti Amazon a Google
- oblíbený polský srovnávač Allegro
- největší německý srovnávač Idealo
- specializovaný srovnávač módy GLAMI , který působí v 17 evropských zemích
Jak vám s expanzí pomůže Mergado
Pokud chcete začít inzerovat na některém ze zmíněných srovnávačů, nezapomeňte, že potřebujete
XML soubor v požadovaném formátu a produktový feed obsahující správná data. Pro tyto potřeby už dávno nemusíte zaměstnávat programátora. Stačí používat nástroj
Mergado, se kterým si sami upravíte datové feedy hromadně a automatizovaně. Jeho pomocí na jednom místě nastavíte CPC, spárujete produkty do kategorií, doplníte k sortimentu dopravu zdarma a ještě mnohem více.
Obr.3 Jak funguje nástroj Mergado. Zdroj: https://www.mergado.cz/
Nejste si jistí stavem vaší inzerce? S bezplatným
auditem feedu získáte
kompletní analýzu a doporučení, jak ho s Mergadem vyšperkovat. E-shop tím dostanete do bezchybné kondice pro fungování na zahraničním trhu. Formáty pro srovnávače zboží, které už využíváte, s ním jednoduše převedete na ty, které budete potřebovat pro expanzi. Mergado aktuálně podporuje
přes 400 reklamních systémů v 41 zemích světa.
Vyzkoušejte správu inzerce s Mergadem – prvních 30 dní ho využíváte zdarma.
Pokud chcete úspět na novém trhu, počítejte, že vám tento proces potrvá. Se spolehlivými pomocníky to však jde jednodušeji – vsaďte na
kvalitně postavený e-shop od
FastCentriku a
bezchybnou inzerci pomocí
Mergada.