Facebook je
nejznámější a
největší sociální síť současnosti. V Česku je registrováno přes
5 milionů uživatelů a 77% z nich se přihlašuje na svůj profil každý den. Vyskytují se zde uživatelé všech věkových kategorií i zájmů, což dělá z Facebooku
jasnou volbu pro založení firemního profilu.
Funguje na něm
zajímavý a zábavný obsah, který se zároveň týká vašeho oboru. Ten můžete přes nastavení v business manageru cílit přímo na
konkrétní cílovou skupinu a dosáhnout tak za malý finanční obnos skvělých výsledků propagace.
Přidávejte
novinky ve vaší nabídce a na blogu,
zajímavosti ze zákulisí i z oboru, pořádejte na svém profilu
soutěže a komunikujte
v přátelském duchu. Tak vybudujete silnou komunitu podporovatelů a fanoušků, kteří budou váš e-shop propagovat dále.
Instagram je sociální síť pro
sdílení obrázků a krátkých videí, která roste raketovým tempem. Aktuálně je zde více než
2 miliony českých uživatelů, hlavně z řad mladší generace.
Na rozdíl od Facebooku zde uživatelé nechodí komunikovat s ostatními, ale
inspirovat se,
objevovat a
sledovat životy ostatních. Celá síť je postavena na vizuální komunikaci, proto by příspěvky na firemním profilu měly být
originální,
zábavné a hlavně
vizuálně atraktivní.
Pro e-shopy zabývající se prodejem zboží z oblastí
potravin, módy či kosmetiky, je profil na této síti skoro povinností. Jestliže se navíc můžete pochlubit tím, že vaše zboží je eco-friendly, ručně vyráběné nebo má jiné zajímavé plus, na Instagramu určitě zabodujete.
Nepočítejte však s tím, že po vytvoření profilu vám najednou výrazně vzrostou prodeje – Instagram je spíš než nástrojem pro prodej a zisk nových zákazníků záležitostí
image a
budování vztahů se stávajícími zákazníky.
Twitter je jednou z
nejstarších sociálních sítí, která ovšem v Česku není tak rozšířená. Jedná se o
mikroblogovací síť, kam lidé nechodí primárně pro pobavení, ale pro kvalitní informace. S tím se pojí
specifický okruh uživatelů (vzdělaní, na vyšších pozicích) i obory (technologie, média apod.).
Než na zvýšení prodeje funguje stejně jako Instagram především pro
budování vztahů a šíření dobrého jména společnosti. Na Twitteru zveřejňujte
novinky z oboru,
zajímavosti, rady, užitečné informace nebo se podělte o veselou historku ze zákulisí vaší firmy. Pište stručně, jasně a výstižně – ostatně jinak to ani nepůjde, protože jeden tweet může mít maximálně 140 znaků.
Zajímejte se také o příspěvky ostatních.
Reagujte, komentujte, lajkujte. A na konec mějte trpělivost, protože vybudovat komunitu na Twitteru trvá déle, než na jiných sítích.
LinkedIn je sociální síť, která umožňuje
propojení s trhem práce a je orientovaná především na
profesní kontakty. Jedná se o další síť, kde můžete vytvářet
dobré jméno, posilovat image, prezentovat sebe i svůj e-shop a také najít
cenné kontakty nebo zaměstnance.
Protože se jedná o profesní síť, kde se vyskytují profesionálové z oboru, měli byste s tímto faktem počítat i v rámci vaší komunikace. Uvolněná komunikace vhodná pro Facebook nebo velmi stručné příspěvky známé z Twitteru nejsou na LinkedInu to pravé. Na vašem profilu musí být vidět, že
rozumíte oboru, ve kterém podnikáte.
Nabídněte ostatním
zajímavosti, rady,
užitečné informace a novinky z oboru, připojte odkaz na váš firemní blog. Případně si založte
LinkedIn blog a přidávejte zkrácené verze příspěvků na vašich webových stránkách přizpůsobené na míru cílové skupině.
Ačkoliv se nejedná o sociální síť v pravém slova smyslu, ale jde o internetový server pro
sdílení videosouborů, byla by škoda ho v našem výčtu nezmínit. A to díky
rostoucímu zájmu uživatelů internetu o videa.
Dejte lidem návod, jak
zacházet s vašimi výrobky, řekněte jim
příběh vašeho podnikání, ukažte jim
zákulisí vaší práce. Videa pak navíc můžete jednoduše sdílet na
další sociální sítě nebo použít přímo na web.