Libor Hraba a Leo Aubrecht jsou dlouholetí kolegové a kamarádi a o nožích vědí všechno. Poradí vám, jaký vybrat nůž, jakou zvolit čepel, ostří, jak nože brousit i udržovat. Nože jsou totiž jejich velkým koníčkem. To, že se ze záliby stane úspěšný byznys, na počátku netušil ani jeden z nich. Do světa internetového podnikání vstoupili s elánem, dali do něj své srdce a každý také kousek své duše. Dnes provozují na FastCentriku už 4 e-shopy (www.kubeyknife.cz, www.sogknives.cz, www.cold-steel.cz, www.b2btrade.cz) a právem se řadí mezi uznávané odborníky a specialisty hned několika značek nožů.
E-shop cold-steel.cz
Jako oficiální distributor americké společnosti COLD STEEL, Inc. vám e-shop cold-steel.cz nabízí kompletní sortiment kvalitních výrobků tohoto výrobce. E-shop nabízí zavírací nože, pevné nože, evropské meče, katany, šavle, sekery, mačety, kopí, hole, cvičné gumové nože a další chladné zbraně, cvičné zbraně a pracovní nástroje. Všechny chladné i cvičné zbraně a pracovní nástroje jsou nekompromisně testovány v praxi jak přímo výrobcem v USA, tak námi zde v České republice.
Rozhovor s Liborem Hrabou, spolumajitelem e-shopu cold-steel.cz
Jak vznikla myšlenka začít podnikat na internetu?
Myšlenka začít takto podnikat vznikla v roce 2017. Hledali jsme s kolegou platformu, která bude rychlá, levná a obsáhne vše, co pro začátek podnikání potřebujeme. To splňoval právě FastCentrik. Abych byl upřímný, ani jeden z nás v začátcích nevěřil tomu, že z toho vznikne nějaký větší byznys. E-shop byl zpočátku spíše náš koníček.
Takže pokud tomu dobře rozumím, nože jsou vaše záliba?
Ano, takhle to vlastně vzniklo a byla to docela náhoda. V té době jsme s kolegou sháněli nějaké nože a kopí značky Coldsteel. V Čechách ale nebylo nic k sehnání, protože tu tahle značka neměla žádné adekvátní zastoupení. Tak jsme Coldsteel oslovili my a klaplo to.
Takže prvním e-shopem, který jste na FastCentriku zakládali, byl právě Coldsteel.cz?
Ano, přesně.
Psal se rok 2017, to znamená, že jste si prošli také pandemií. Zavzpomínáte, co vás nejvíce ovlivnilo?
Zásadní pro nás byla změna, která nastala v době covidu v podobě dostupnosti, respektive nedostupnosti zboží a zahraniční dopravy. Výrobky k nám sice dovážíme ze Spojených států, ovšem tam se dostávají z Taiwanu a Číny. A s dopravou mezi USA a Čínou je problém. Snadné není ani dovézt zboží z USA k nám. A tak zboží, které jsme dříve vozili v horizontu tří týdnů, vozíme nyní tři měsíce. Navíc se zdražily veškeré vstupy, nejen zboží samotné, zahraniční doprava se zdražila trojnásobně. S tím je obrovský problém.
Stále tedy zápolíte s následky celosvětové pandemie?
Ano, a navíc nás ovlivnil také válečný konflikt na Ukrajině. I když jsou nože sortiment, který používá úplně každý denně, a kdo tvrdí, že nože nepotřebuje, tak lže, stejně se z tohoto sortimentu stal de facto vojenský materiál či zbraň. V očích úřadů je to dost kontroverzní zboží. Takže bojujeme s aerolinkami, které nám odmítají vozit zboží, protože nechtějí zásobovat východní Evropu, takže Rusko, zbraněmi, protože takhle to v Americe vnímají. Bojujeme také s celními úřady. Pokud se zboží dostane do Belgie, tak máme další problém. Aby šlo zboží do transitu po Evropské unii, tak musíme dokládat, že se nejedná o vojenský materiál atd.
Zmiňujete, že nože používá denně úplně každý. Kdo je váš typický zákazník? Jsou to převážně fanoušci a sběratelé? Nebo i jiné skupiny lidí?
V 95 % jsou to muži ve věku 35 až 55 let. Převážně se jedná o lovce, zahrádkáře či kutily.
A jak to vlastně máte s placenou reklamou a kampaněmi v souvislosti s předmětem vašeho podnikání?
Co se týče reklamy, tak to máme opět trochu složitější. Máme člověka, který se nám stará o online a dělá kampaně na Seznamu. Chvíli jsme dokonce pracovali i s vaším oddělením Online marketingu, nemělo to ale dlouhého trvání.
Mohu vědět proč?
To je jednoduché. Google i Facebook nás zakázal. Nemůžeme dělat kampaně ani reklamu na ani jednom z těchto kanálů. Na Facebooku můžeme maximálně sbírat fanoušky. Podle jejich kodexu jsme nepřístupní.
To musí být asi docela náročné, prosadit se a patřit mezi špičku v oboru, ve kterém jste do určité míry diskriminován tím, že nemůžete používat placenou reklamu, je to tak?
Ano, náročné to určitě je. Pokud bychom měli reklamu na Facebooku a Googlu, byli bychom určitě vidět několikanásobně více.
Takže hlavní kanál, jak můžete získávat vaše fanoušky, je budování organické návštěvnosti?
Ano, SEO to je jedna z cest. A pak je to budování fanouškovské základny a komunity. To je pro nás asi největší dosah. Chodíme různě na výstavy a jednou za rok uspořádáme u nás na showroomu Praze na Smíchově den otevřených dveří.
Na všech vašich e-shopech jste si nechával od našich kolegů ze zákaznické péče provádět grafické úpravy na míru. Jak jste byl s konečným výsledkem a s jejich přístupem spokojený?
Díky tomu, že jsme dovozci značek, tak jsme vždy chtěli, aby se ta grafika co nejvíce podobala danému výrobci. Spokojený jsem byl velice, i když tam nějaké problémy byly, tak to bylo převážně technického charakteru. Grafika je skvělá.
Jak obecně hodnotíte FastCentrik? Jste spokojený se službami, které jsou vám poskytovány?
Určitě bych vyzdvihl vaši zákaznickou podporu. Za těch 5 let, co jsem u vás, ať už jsem řešil cokoli, vždy mi kolegové pomohli a udělali všechno proto, aby můj požadavek vyřešili. To je pro mě naprosto zásadní. Dobrá funkcionalita administrace, je to velmi intuitivní, takže tomu dobře rozumím. A když už se stane, že něčemu nerozumím nebo neumím dohledat, stačí poslat dotaz a kolegové na podpoře mi hned poradí. E-shopy, které u vás máme, jsou stabilní a nepadají. Za celých 5 let jsme měli pouze jediný výpadek, a to bylo zapříčiněno masivní akcí na Black Friday, kdy jsme nabízeli zboží za opravdu nízké ceny a systém prostě nestíhal ten obrovský nápor. Ale opět jen stačilo zavolat na zákaznickou podporu a vše bylo za 20 minut vyřešeno.
Takže pokud tomu rozumím, nejvíce si na FastCentriku ceníte zákaznické péče a stability systému.
A jednoduchosti. To je totiž strašně důležité. Já nejsem „ajťák“, nebaví mě to a nechci se nic takového učit. Naprosto mi stačí ta uživatelská část – potřebuji nahrát obrázek, dát tam cenu a text a potřebuji to nějak spravovat. A to je všechno, co s tím chci dělat. Já se chci věnovat obchodu, ne IT. A řešení od FastCentriku mi to umožňuje.
Jaké máte plány do budoucna?
V příštím roce budeme určitě řešit multijazyčnost. Chceme se dostat do Polska, na Slovensko, do Maďarska, Německa a Rakouska.
Závěrem se vás zeptám na to, co byste doporučil člověku, který za vámi přijde a řekne, že si zakládá e-shop a potřebuje poradit.
Pokud by potřeboval e-shop a pokud by se mu líbil FastCentrik, tak bych mu doporučil, ať se domluví s vašimi kolegy a ať si udělá grafiku na míru. Zkrátka ať si nechá svůj e-shop odlišit od těch ostatních, aby nezapadl v nějaké škále šablon, které na trhu jsou. Aby byl jeho e-shop něčím zvláštní a unikátní.