Zpět na blog

Prodejní svátek Black Friday se blíží

25.11.2019 10:25:57

Jedna z největších prodejních akcí roku se blíží. Na poslední listopadový pátek, 29. 11., připadá marketingový svátek Black Friday spojený s výprodeji a velkými slevami. Které zbožové kategorie jsou nejvíce žádané? Jak využít obchodně tento den na maximum? Na dalších řádcích vám zprostředkujeme zajímavé statistiky a několik tipů k tomu.


Black Friday v Česku

Black Friday pochází z USA a původně to byla jednodenní akce. V posledních letech se však Black Friday rozšířil na několikadenní maraton, který v mnoha případech začíná už v polovině listopadu a prodlužuje se až do konce měsíce.
Black Friday hraje v předvánočním období výjimečnou roli nejen z hlediska celkových tržeb internetových obchodů, ale také kvůli zvýšené aktivitě nakupujících. Nikoho tedy nepřekvapí, že je listopad nejrušnější měsíc, který prodejcům přináší největší část zisků. Například Alza v loňském roce prodala během těchto dní zboží v hodnotě 2 miliardy korun.



„93 % Čechů ví, co je to Black Friday.“

 

Infografika – Jaký je zájem o Black Friday v ČR?

Tým analytiků Picodi.com provedl minulý rok těsně před zahájením Black Friday výzkum na základě ankety, kterou vyplnilo přes 12 tisíc lidí z 55 států světa. Letošní data sice k dispozici nemáme, ale i ty loňské mohou poskytnout užitečné vodítko. Kompletní studii najdete na stránce Black Friday Global. Pojďme se zaměřit na výstupy:


 

Nejpoptávanější zboží během Black Friday 

Celosvětově lidé nejčastěji využívají Black Friday k nákupu oblečení, elektroniky a obuvi. Nejmenší poptávka je pak po spodním prádle, sportovních doplňcích či knihách.
 
jake-zbozi-se-behem-black-friday-kupuje-nejcasteji-2018.png
K nejčastěji kupovaným zbožovým kategoriím v Česku patří oblečení, obuv, elektronika, domácí spotřebiče, kosmetika a v neposlední řadě dětské zboží.

Podle výsledků ankety na jednoho spotřebitelé připadají 3,4 zakoupené produkty.


pyramida-nakupnich-preferenci-2018.png

Nákupní aktivita během Black Friday v Česku

V minulých letech jsme zaznamenali dle dat našich klientů, že se zákazníci začali na akci chystat již od 20. 11. Nákupům totiž zpravidla předchází pořádná příprava – prostudování nabídek a vytipování těch nejlepší.

Dle Google Trends v období 19–25. 11. 2018 téměř 29 % vyhledávaných klíčových slov spojených s Black Friday výprodeji v ČR připadlo na pátek. Zájem o slevy markantně vzrostl ve čtvrtek, poté v sobotu poklesl na úroveň středy. Tyto vzorce platí celosvětově.
 
Z výzkumu také vyplynulo, že český zákazník nakupuje nejraději mezi 10. a 13. hodinou – v době obědových pauz.

nakupni-aktivita-o-black-friday-2018.png

Jak se připravit na Black Friday

Čeští obchodníci i zákazníci se stále teprve učí, jak využít potenciál této akce. Ne všem prodejcům se musí vyplatit. Je nezbytné počítat s relativně velkou náročností příprav včetně zvýšených nákladů na marketing.

Doporučujeme nekomplikovat pravidla a držet systém v co nejjednodušší podobě. To znamená vyhnout se nadbytečným slevovým kuponům, které by museli uživatelé zadat, aby dosáhli na slevu.

Rozhodně nechceme navádět ke kopírování, ale není od věci se inspirovat u velkých a úspěšných e-shopů. 😊
 


Dále nezapomeňte:
 
  • Připravit detailní marketingovou strategii.
  • Nepodcenit e-mailing.
  • Využít na maximum cross-selling a up-selling, remarketing a PPC kampaně, sociální sítě.
  • Vytvořit něco navíc – například doplnit sortiment zajímavými akčními balíčky.
  • S dostatečným předstihem zajistit tematickou grafiku a tu vypustit ideálně 3-7 dní před spuštěním akce – například bannery s informací o Black Friday.
  • Srozumitelně označit produkty, které jsou ve výprodeji a transparentně informovat o výši slevy.
  • Vytvořit přehled všech nabízených slev na jednom místě e-shopu. Ideální je mít vlastní kategorii Black Friday, kde budou všechny zlevněné produkty pohromadě. Jako to má třeba CZC, Okay, apod. Je to přehlednější pro nakupující.
  • V neposlední řadě mít správně nastavenou analytiku, abyste mohli efektivně měřit účinnost této akce na vašem e-shopu.
  

Black Friday může být hodnotná marketingová akce pro obchody a zároveň příležitost levných nákupů pro spotřebitele. Zkrátka win-win situace. Přejeme úspěšný listopad! 😊 

FastCentrik_AdelaMrazkova-MarketingovaSpecialistka.png
FastCENTRIK

Připravujeme Demo