Nakupování na e-shopech se stalo součástí našeho každodenního života. Počet nakupujících na internetu se každoročně zvyšuje, a to sebou nese také zvýšenou odpovědnost pro provozovatele e-shopů, pokud jde o transparentnost, důvěryhodnost a ochranu spotřebitelů. Asociace pro elektronickou komerci APEK ve spolupráci s právní kanceláří MKA Nosko informuje o třech dokumentech, která je obchodník povinen poskytnout spotřebiteli v souvislosti s kupní smlouvou uzavíranou prostřednictvím e-shopu.
Potvrzení o obdržení objednávky
Podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku (nákup na e-shopu), je majitel internetového obchodu povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně potvrdit její obdržení. Jedná se o potvrzení obchodníka ohledně doručení objednávky spotřebitele, nikoliv o její akceptaci.
POZOR!!! Toto potvrzení je nutné přísně odlišovat od akceptace takto doručené objednávky. Akceptací objednávky totiž vzniká kupní smlouva, na základě které je obchodník povinen spotřebiteli zboží prodat. Z těchto důvodů je vhodné věnovat pozornost textaci takového potvrzení doručení objednávky (někteří obchodníci bohužel nemají v praxi textaci jednoznačnou), neboť jinak může asociovat akceptaci.
Potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě včetně obchodních podmínek
Majitel e-shopu má povinnost vydat spotřebiteli potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě v přiměřené době po jejím uzavření (nejpozději však před tím, než dodá zboží/začne poskytovat službu). Totéž platí i ve vztahu k obchodním podmínkám reklamačním řádům či návodům, které musejí být předány na trvalém nosiči dat (tj. e-mailem či písemně v listinné podobě).
To znamená, že po uzavření smlouvy je obchodník povinen v textové podobě zaslat spotřebiteli potvrzení o uzavření smlouvy, včetně obsahu obchodních podmínek.
Tuto povinnost tak nelze splnit pouze poskytnutím hypertextového odkazu vedoucího na webové stránky obchodníka.
Potvrzení o přijetí odstoupení od kupní smlouvy
Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodů, byla-li smlouva uzavřena za použití prostředků komunikace na dálku, ve lhůtě 14 dnů. Tato lhůta běží ode dne uzavření smlouvy, a jde-li o:
-
kupní smlouvu, ode dne převzetí zboží,
-
smlouvu, jejímž předmětem je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, ode dne převzetí poslední dodávky zboží, nebo
-
smlouvu, jejímž předmětem je pravidelná opakovaná dodávka zboží, ode dne převzetí první dodávky zboží.
Zaslání potvrzení je povinné i v případě, kdy spotřebitel odstupuje od kupní smlouvy právě bez uvedení důvodu, pokud tak spotřebitel činí prostřednictvím on-line formuláře zveřejněného obchodníkem.
Případů, kdy je nutné zasílat písemné potvrzení, je více
Existují i další případy, kdy je nutné zasílat spotřebiteli potvrzení. Typicky v případě reklamančního řízení.
Nezapomínejte ani na skutečnost, že veškerá sdělení vůči spotřebiteli musí podnikatel učinit jasně a srozumitelně v jazyce, ve kterém se uzavírá smlouva. Nedostane-li se mu jasných a srozumitelných sdělení navrhovaným způsobem, není následkem neplatnost, nýbrž může jít o porušení informační povinnosti zakládající spotřebitelovo právo odstoupit od smlouvy za výhodnějších podmínek.