Statistiky potvrzují, že se e-shopy stávají čím dál oblíbenější volbou pro nákupy nejrůznějšího zboží. Bez ohledu na to, na co je zaměřen váš internetový obchod, musíte jako prodejce výroků či poskytovatel služeb dodržovat řadu pravidel a povinností. Pojďme se povídat na ty nejdůležitější, které je nutné dodržovat a které nařizuje zákon o ochraně spotřebitele.
Povinnost správně označit zboží
Veškeré zboží prezentované na webových stránkách e-shopu musí být řádně označeno. Informační povinnosti prodávajícího upravuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zejména v ustanoveních § 9 až 14.
Každý e-shopař musí zajistit, aby nabízené zboží bylo označeno označením výrobce či dovozce, názvem a dále údaji o hmotnosti, množství, velikosti či rozměrech, popř. dalšími potřebnými údaji vzhledem k povaze prodávaného zboží. Dále prodávající musí popsat hlavní vlastnosti prodávaného zboží, způsob jeho použití a údržby a také o nebezpečích vyplývajících z jeho nesprávného používání či údržby. Prodávající musí rovněž uvést cenu zboží.
ℹ️ Věděli jste?
Některé jednotlivé informace mohou být poskytnuty i v podobě symbolů (piktogramů), které musí být srozumitelné, čitelné a úplné. Prodávající je ale v takovém případě povinen na požádání vysvětlit nebo vhodně zpřístupnit spotřebiteli jejich význam.
Povinnost informovat o vlastnostech zboží
Zákon o ochraně spotřebitele také hovoří o tom, že prodejce je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb. To je zejména důležité pro ty vlastnosti produktu, které nejsou zjistitelné na první pohled, ale které mohou mít vliv na použití výrobku.
Prodávající je dále povinen spotřebitele informovat o způsobu použití a údržby výrobku a o případném nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití či údržby. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je nutné, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.
❗POZOR
Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku upravila pravidla pro poskytování návodu k použití. I nadále zůstává zachována povinnost prodávajícího poskytnout psaný návod k použití, pokud je to nezbytné s ohledem na charakteristiky výrobku nebo služby. Nově se však stanoví, že v papírové podobě musí být návod poskytován jen na vyžádání spotřebitele, pokud to zároveň není vzhledem k okolnostem nepřiměřené. V ostatních případech může být návod poskytnut i na jiném trvalém nosiči dat (email, flash disk). Nelze pouze odkázat na obsah na internetových.
Institut nekalých obchodních praktik
Kromě výše zmíněného je třeba upozornit také na institut nekalých obchodních praktik, kde zejména zákaz klamavých konání (§ 5) a klamavých opomenutí (§ 5a) rovněž reguluje, jakým způsobem mohou podnikatelské subjekty podávat informace v rámci svých obchodních praktik vůči spotřebiteli. Za klamavé konání je považována obchodní praktika, která obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede či může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. Dále platí, že klamavou praktikou je např. i praktika, která sice obsahuje pravdivou informaci, ale uvádí spotřebitele v omyl.
Klamavou praktikou (klamavým opomenutím) je praktika neuvedení podstatných informací důležitých pro rozhodnutí spotřebitele o koupi. Za klamavé opomenutí se považuje i zatajení podstatných informací či poskytnutí těchto informací nejasným, nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem.
Klamavá konání i opomenutí jsou nejen protiprávní, ale především ohrožují vaši reputaci a dobrou pověst. Proto doporučujeme uvádět správné a úplné informace o všem, co prodáváte, aby byli vaši zákazníci vždy spokojení.