Přemýšlíte o založení e-shopu v roce 2024, ale nevíte, jaké kroky je třeba podniknout? Nenechte se zastrašit hrůzostrašnými historkami o začátcích podnikání v e-commerce a přečtěte si fakta. O tom, co je potřeba předem promyslet, jaké administrativní záležitosti vás čekají a proč právě FastCentrik nejlevnější e-shopové řešení je pro vás to pravé, se dočtete v tomto článku.
Článek je rozdělený do těchto sekcí:
A – Co promyslet, než se do toho pustíte
Předtím, než se pustíte do samotného zakládání e-shopu, je třeba si promyslet několik věcí. Tou základní je, co budete prodávat, jelikož od této skutečnosti se budou odvíjet vaše další kroky.
Výběr zboží
-
Máte v plánu prodávat své vlastní výrobky? V tomto případě máte velkou konkurenční výhodu, jelikož můžete svůj business stavět na originalitě. Jestliže však vaše výrobky patří do některé ze skupiny hraček a výrobků pro děti, potravin, kosmetiky a mýdel nebo výrobků z drahých kovů, musí splňovat určité normy a vyhlášky, proto pro vás bude cesta na trh trochu složitější. Více se o požadavcích na tyto výrobky dozvíte ZDE.
-
Máte v plánu přeprodávat zboží od výrobců nebo jiného velkého partnera? V tom případě promyslete logistické záležitosti i vaše možnosti skladování. Pozornost také věnujte druhu zboží, které chcete prodávat. Nejrizikovější oblastí jsou produkty s nízkou marží, mezi něž patří spotřební elektronika, počítače nebo bílé zboží. Tyto typy zboží se navíc nachází v silně konkurenčním prostředí a snažit se konkurovat gigantům jako je Alza.cz nebo Czc.cz vás bude stát mnoho úsilí s nejistým výsledkem. Klíčem k úspěchu je dle webu podnikatel.cz specializace a prodej originálních a luxusních výrobků, módních doplňků a erotického zboží.
-
Pokud si nechcete lámat hlavu se skladováním a složitou logistikou, mohl by pro vás být řešením dropshipping. Ten představuje nízkonákladovou alternativu internetového podnikání pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají dostatečný kapitál nebo ideální podmínky k rozjetí vlastního businessu. Dodavatel zboží v tomto případě funguje jako sklad a vy prostřednictvím svého e-shopu nabízíte jeho zboží. Nenakupujete tak zbytečně do zásoby a platíte jen za to, co skutečně prodáte.
TIP: Zajímá vás, co zrovna mezi zákazníky frčí? Pomoct by vám mohl nástroj od Google s názvem Google Trends
Stanovení USP
Máte už představu o výrobcích, které chcete na svém e-shopu prodávat? Pokud jste odpověděli ano, čeká vás před definitivním rozhodnutím ještě jeden krok. Tím je analýza konkurence a stanovení USP, neboli unikátního prodejního argumentu. Kromě prvního uvedeného případu, tedy prodeje vlastních výrobků, je totiž téměř jisté, že stejné zboží jako vy může zákazník pořídit i u konkurence. Musíte tedy stanovit výhodu, kterou oproti ní máte, neboli argument, proč by měli zákazníci nakoupit zboží právě u vás.
-
Je u vás zboží výrazně levnější oproti konkurenci?
-
Máte nejrychlejší dodání?
-
Nabízíte k produktům nadstandardní servis?
-
Jste odborníkem v oboru a umíte s ledasčím ohledně produktů poradit?
Tuto vaši výhodu, neboli USP, je poté nutné k zákazníkům komunikovat a zahrnout ji do své strategie. Jestliže jste žádný unikátní prodejní argument nenašli, zvažte prodej jiného druhu zboží. Mohlo by se totiž stát, že vás již zaběhnutá konkurence “zahubí” ještě dříve, než se stačí váš e-shop rozjet.
Správně zvolené jméno
Jestliže už víte, jaké zboží budete prodávat a v čem jste unikátní, je načase zvolit název vašeho internetového obchodu. Jak jsme psali v jednom z přechozích článků o výběru perfektního názvu e-shopu, ideální název by měl být:
Obchodní a marketingová strategie
Na některé ze záležitostí týkající se obchodní a marketingové strategie jste nutně museli narazit již v předcházejících krocích. Nyní je však nutné se jimi zabývat více do hloubky a promyslet jak finanční stránku, tak tu marketingovou či obchodní. Bez propracované strategie a marketingového plánu se prostě neobejdete. Naše oddělení online marketingu vám bude rádo napomocné.
B – Administrativní kroky
Už tedy máte jasno v tom, jaké zboží budete na svém e-shopu nabízet, komu a za jakou cenu, proklepli jste si konkurenci a zvážili rizika. Je tedy na řadě administrativa.
Registrace domény
Doména je jednoduše internetová adresa, kterou zákazník napíše do internetového prohlížeče, pokud se chce dostat na vaši (nebo kteroukoliv jinou) stránku. Ideální doména by dle serveru domeny.cz měla:
-
Odpovídat zaměření stránek
-
Vycházet z názvu společnosti či produktů
-
Skládat se z jednoho či dvou slov
-
Být srozumitelná a zapamatovatelná
… a samozřejmě být volná.
Dostupnost domény “.cz” ověříte jednoduše v registru WHOIS, hromadné ověřování více názvů nebo ověřování domén např. “.com, .net” apod. můžete provést na domeny.cz. Pokud máte to štěstí a vámi vybraná doména je volná, můžete přistoupit k její registraci. Všechny domény končící .cz spravuje sdružení CZ.NIC, ovšem zaregistrovat si doménu přímo zde není možné. K registraci musíte využít služeb některého z přibližně 40 registrátorů, kterými jsou například:
Kterého z registrátorů si vyberete, záleží čistě na vás. Rozdíly jsou většinou v ceně nebo v doplňkových službách. Jednou z doplňkových služeb může být například hosting u stejného registrátora, což oceníte především v případě, že s e-shopem teprve začínáte.
Oprávnění k podnikání
Jako v případě kteréhokoliv jiného podnikání, také u e-commerce si musíte zřídit oprávnění podnikat. Nejlepší volbou v tomto případě je buď živnostenské oprávnění pro fyzickou osobu na obor činnosti „Velkoobchod a maloobchod“, který vám postačí pro většinu typů e-shopů, nebo založení s.r.o.
Získání “živnosťáku” je jednodušší a do začátku vám postačí, s.r.o. má však oproti němu několik výhod. Zaprvé je to větší důvěryhodnost pro zákazníka, zadruhé je to ochrana osobního majetku proti dluhům. Osoby samostatně výdělečně činné totiž odpovídají za dluhy celým svým osobním majetkem, tedy i tím, který přímo nesouvisí s podnikáním.
Zdravotní a sociální pojištění
Při placení zdravotního a sociálního pojištění záleží hlavně na tom, zda máte živnost jako hlavní činnost nebo vedlejší. Při živnosti jako hlavní činnosti podle serveru jakpodnikat.cz “Platíme zálohy, které nám vyšly v posledním Přehledu, ne však méně než minimální zálohy při hlavní činnosti pro rok 2024. Po podání Přehledu doplatíme podle skutečného zisku.”
Pokud je živnost jako činnost vedlejší, závisí placení daně v roce 2024 na tom, zda se jedná o vedlejší činnost s vyššími zisky nebo vedlejší činnost s nižšími zisky.
DPH
Pokud budeme hovořit o placení DPH, zde záleží na velikosti obratu. Povinně totiž musí DPH platit ti podnikatelé, kteří překročí ve 12 po sobě jdoucích měsících obrat 1 milion korun. Pokud mezi tyto podnikatele nepatříte a máte obrat menší, máte v tom, zda budete či nebudete plátcem DPH, na výběr. Kdy se vám vyplatí stát se dobrovolně plátcem DPH se dočtete ZDE.
GDPR
Co se však týče GDPR, tak tomu už se nijak nevyhnete. Dodržování pravidel Obecného nařízení na ochranu osobních údajů, jak se v češtině GDPR celým jménem nazývá, však není takovou katastrofou, jak se v roce 2018 - kdy vzešlo v platnost - tvrdilo. Co všechno znamená toto nařízení pro vás, jako provozovatele e-shopu, a na co je třeba dát si pozor, naleznete ZDE.
C – Technické záležitosti
Už víte, co chcete prodávat a máte zařízené potřebné administrativní záležitosti. Vyřešit je však třeba také technické záležitosti, mezi kterými je tvorba e-shopu, výběr typu nejlepšího řešení e-shopu, výběr dodavatele, přepravních společností a platebních metod.
24/7 Chatboti pro okamžitou podporu
Využijte pokročilé AI chatboty, které poskytují okamžité odpovědi na běžné dotazy zákazníků v jakoukoliv denní či noční dobu. Tito virtuální asistenti mohou řešit obavy zákazníků, poskytovat informace o produktech, a dokonce pomáhat s procesem objednávky. Jejich implementace znamená, že vaši zákazníci nikdy nebudou muset čekat dlouho na odpověď.
Personalizovaná Zákaznická Péče
Nabídněte personalizovanou podporu prostřednictvím živého chatu nebo telefonického hovoru, kde zákazníci mohou mluvit přímo s člověkem. Zaznamenávejte historii interakcí zákazníků, aby vaši operátoři mohli poskytnout co nejvíce přizpůsobenou pomoc. Zajistěte, aby vaši zaměstnanci byli dobře vyškoleni a měli hluboké znalosti o vašich produktech a politikách.
E-shopové řešení
Krabicové řešení - je obecně nejlevnější a nejrychlejší možností založení e-shopu. Zpravidla se jedná o pronájem e-shopu, kdy si za nízký měsíční poplatek si vyberete jednu z předdefinovaných šablon, nahrajete zboží a můžete prodávat. Takové řešení nenabízí moc možností úprav ani funkcí na míru, pro začínající e-shopaře je však dostačující.
E-shopy na míru - stojí na opačné straně než krabicová řešení. E-shop na míru sice budete mít do puntíku vytvořený podle svých potřeb a požadavků, za to si však budete muset patřičně připlatit a počítat také s delší dobou realizace. Investice se pohybuje kolem půl milionu korun a více.
Open source - tato řešení s sebou mohou nést bezpečnostní rizika, chyby nebo problémy při programování. Možností jak tato rizika eliminovat je samozřejmě využití licencovaných open source řešení.
Hybridní e-shop - hybridní e-shop vychází z krabicového řešení, která přebírá výhody e-shopu na míru v podobě vlastního layoutu a neomezenosti v úpravách. Vyplňuje tak mezeru na trhu vznikající v situacích, kdy provozovatel přeroste menší modulová řešení, avšak nechce nebo nemá prostředky na to, nechat si vytvořit e-shop na míru v hodnotě několika statisíců korun.
Výběr dodavatele
Zda se vás bude tento krok týkat, nebo ne záleží na tom, jaký druh zboží budete na svém e-shopu prodávat. Jestliže máte v plánu prodej vlastních výrobků, budete vaším dodavatelem vy sami a máte vyhráno. V případě dropshippingu je zase nutné vybrat takového dodavatele, který jej umožňuje.
Obecně byste však měli brát při výběru v potaz určité faktory. Těmi jsou podle webu sancepodnikat.cz:
-
Kvalita zboží - ta by měla být vždy na prvním místě
-
Dostupnost zboží - dostupnost zboží u dodavatele pro případ např. rychlého vyprodání na vašem e-shopu
-
Rychlost dodání - prodlevy u dodavatele mohou ovlivňovat váš čas dodání. Zákazníci jej chtějí samozřejmě co nejkratší
-
Délka splatnosti faktur - dostatečně dlouhá
-
Jednání s maloodběrateli - vyjednávání o cenách
-
Cena u výrobce x dodavatele - u dodavatele mohou být ceny za zboží paradoxně nižší, než u výrobce
U dovozu ze zahraničí byste si zase měli navíc dávat pozor na měnu, celní a daňové podmínky nebo také podmínky a způsob vyřizování reklamací.
Výběr platebních metod
Platba kartou a rychlý bankovní převod je v dnešní době pro mnohé již samozřejmost, ovšem roste popularita také alternativních platebních metod. Někteří považují za budoucnost placení na internetu elektronické peněženky či platby virtuálními měnami, takže pokud chcete jít s dobou, měli byste svým zákazníkům nabídnout kromě platby kartou i další metody placení.
Možnost platby online prostřednictvím platební brány je sice poměrně nová, dnes je však na většině e-shopů již samozřejmostí a její obliba stále roste. Tuto možnost byste tedy měli svým zákazníkům poskytnout i vy. Na výběr máte z několika českých i zahraničních bran. Z těch českých je to například GoPay, PayU, ThePay, ComGate nebo Pays, ze zahraničních známý PayPal. Jak postupovat a na co si dát při výběru platební brány pozor zjistíte v našem článku ZDE.
TIP: Velké srovnání dostupných platebních bran naleznete ZDE.
Logistika
Máte vyřešeno, kde zákazník zboží zakoupí, kdo ho dodá do vašeho e-shopu i jakým způsobem zákazník za zboží zaplatí. Co tedy zbývá? Způsob, jakým se zboží k zákazníkovi dostane.
Na výběr máte opět několik možností:
-
Česká pošta
-
Přepravní společnosti - např. DHL, Zásilkovna, WE|DO, GLS, PPL apod.
-
Osobní odběr
Česká pošta je mezi dopravou zboží k zákazníkovi naprostou klasikou. Mnoho provozoven i možnost doručit balík buď domů nebo na poštu. To jsou důvody, proč je tento způsob dopravy stále nejpoužívanější.
K České poště nabídněte také přepravu pomocí přepravních společností jako je DHL, Zásilkovna, WE|DO, GLS, PPL apod. Kterou z nich vyberete, to už záleží na vás, jelikož kvalita i cena jejich služeb je dost podobná. Některé ze společností však získávají velkou konkurenční výhodu v podobě rozrůstající se sítě výdejních míst (např. PPL Parcelshopy), kde si zákazník může nechat balík uložit a vyzvednout si jej kdykoliv v otevírací době výdejního místa.
Osobní odběr je třetí z nejběžnějších logistických metod. Pro zákazníka nabízí výhody v podobě nulové ceny za dopravu a také rychlosti. Pro vás jako pro obchodníka však tato metoda přináší mnoho komplikací a pokud jste začínající e-shop, pravděpodobně tuto metodu využívat nebudete.
D – Provoz a správa e-shopu
Pokud jste se dostali v zakládání vašeho podnikání na internetu až sem, věřte, že jste teprve na začátku cesty a práce na vašem e-shopu zdaleka nekončí.
Kromě chodu vašeho internetového obchodu, tedy vyřizování objednávek, reklamací apod., musíte pracovat také na vývoji, optimalizaci e-shopu a na marketingu. PPC, SEO, obsahový marketing, cílová skupina - tato slova by se měla stát pravidelnou součástí vašeho slovníku (Jak přilákat lidi na svůj e-shop?). Prostor e-commerce se totiž neustále vyvíjí a s ním i přítomné e-shopy. Pokud tedy chcete prosperovat, musíte se neustále posouvat dál a sledovat trendy.
Pomoc s marketingem
Chtěli byste, aby se o váš marketing, nastavení a správu kampaní starali opravdoví specialisté, kteří jsou v online marketingu jako doma? V případě zájmu o služby online marketingu se nebojte ozvat na obchod@netdirect.cz a nebo na telefonní číslo 800 666 222 (333).
Podnikání v e-commerce není složitá věc, ovšem úmrtnost nových e-shopů v prvním roce je vysoká. Abyste se nestali jen dalším číslem ve statistice těch neúspěšných, je třeba si na začátku vybrat správného partnera a udělat strategický plán. Pak už vám nic nebrání v cestě za úspěšným podnikáním.