Zpět na blog

Jak propagovat nový e-shop

08.04.2024 10:27:57

Spustili jste nový e-shop, ale kýžená návštěvnost stále nepřichází? Zatímco v reálném světě stačí otevřít prodejnu na frekventovaném místě a zákazníci si vás najdou sami, v online světě to takto nefunguje. Abyste se dokázali prosadit v konkurenci ostatních obchodníků, budete muset zapracovat na propagaci.

 

PPC reklama

Je jasné, že jakmile svůj e-shop spustíte, potřebujete rychle získat první zákazníky. Asi nejrychlejším způsobem, jak toho dosáhnout, je takzvaná PPC reklama, neboli reklama s platbou za proklik. Umožní vám dostat váš e-shop prakticky okamžitě na nejvyšší příčky ve výsledcích vyhledávání Google či Seznamu, což vám zajistí rychlý přísun zákazníků. V roce 2024 je však konkurence v oblasti PPC reklam ještě vyšší než kdy dříve, a proto je důležité mít efektivní strategii a optimalizované kampaně, abyste dosáhli co nejlepších výsledků a minimalizovali náklady na reklamu. Pokaždé, když někdo zadá do vyhledávače klíčové slovo související s vašimi produkty, může se na prvním místě ve výsledcích vyhledávání, ještě před přirozenými výsledky, zobrazit vaše reklama.

Používejte klíčová slova s dlouhým ocasem

Jelikož však u PPC reklamy za každý proklik musíte zaplatit určitou částku, je velmi důležité se rozhodnout, na jaká klíčová slova budete reklamu cílit, a kolik budete ochotni nabídnout za proklik. Na základě nabídnuté ceny totiž vyhledávač rozhodne, jakou reklamu a na jaké pozici zobrazí. Důležité je nastavit reklamní kampaň tak, aby cílila pouze na klíčová slova, která mají prodejní potenciál, vysokou hledanost, ale přitom co nejnižší cenu za proklik. Většinou jde o takzvaná klíčová slova s dlouhým ocasem, několikaslovné výrazy, které přesně popisují konkrétní produkt, a existuje u nich vysoká pravděpodobnost, že si hledající skutečně produkt koupí. Pokud například prodáváte sportovní potřeby, je lepší cílit reklamu na výraz "běžecké boty nike v akci" než pouze "běžecké boty". 

Výhody PPC reklamy 

Výhodou PPC reklamy je to, že i když jde o poměrně drahý způsob propagace e-shopu, máte neustále přehled o tom, zda vám reklama přináší zisk či nikoli. K dispozici totiž máte přehledné statistiky, které vám neustále ukazují, jak se vám které klíčové slovo vyplácí. PPC reklama ovšem nefunguje pouze ve vyhledávačích. Na podobném principu funguje i reklama na sociálních sítích, jako je například Facebook, Instagram a podobně. 

Reklama na sociálních sítích

Propagovat svůj e-hop můžete i pomocí PPC reklamy na sociálních sítích. Na rozdíl od vyhledávačů zde ale necílíte na jednotlivá klíčová slova. Sociální sítě totiž znají obrovské množství informací o svých uživatelích, a na základě svých algoritmů dokážou nalézt uživatele, u kterých je největší pravděpodobnost, že si vaše produkty koupí. 

Zbožové srovnávače

Další možností propagace, která je určena přímo pro e-shopy, jsou srovnávače zboží. Mezi nejznámější u nás patří Heureka, Zboží.cz, Favi a Biano. Tyto srovnávače u nás používá obrovské množství lidí, kteří shánějí konkrétní produkt a hledají nejvýhodnější podmínky. Pokud uživatel například na Heurece zkusí vyhledat běžecké boty "Nike Air Zoom AlphaFLY" zobrazí se mu všechny e-shopy, které tento typ obuvi nabízejí, seřazené podle ceny produktu, důvěryhodnosti a hodnocení e-shopu zákazníky, skladové dostupnosti a samozřejmě také podle ceny, kterou za proklik nabídnete. 

Abyste mohli využívat služby zbožových srovnávačů, musíte na svém e-shopu nejdřív vygenerovat tzv. feed, což je vlastně .xls soubor, ve kterém jsou popsány veškeré položky vašeho e-shopu. Formát feedu se mírně liší pro různé srovnávače, je proto vhodné mít pro každý z největších srovnávačů vlastní feed. 

Zbožové srovnávače jsou pro většinu e-shopů naprosto nezbytné. Návštěvnost z tohoto zdroje má totiž velmi vysoký konverzní poměr. Uživatelé zbožových srovnávačů jsou totiž již rozhodnuti si produkt koupit a hledají pouze nejvýhodnější nabídku. 

Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO

Optimalizace e-shopu pro vyhledávače vám pomůže získat více návštěv díky lepší pozici webu ve vyhledávání. Jejím cílem je přesvědčit vyhledávače, ž vaše stránka je relevantním zdrojem informací pro konkrétní dotaz. SEO můžeme rozdělit na dvě části, off-page SEO a on-page SEO. Zatím co u on-page SEO je důležité vybudovat na vašem e-shopu kvalitní a relevantní text, obsahující vhodná klíčová slova, spolu s vnitřním prolinkováním, které umožní vyhledávačům i zákazníkům snadnou orientaci, u off-page SEO jde o vlivy, nacházející se mimo váš e-shop, což většinou znamená relevantní zpětné odkazy z tematicky podobných stránek s vysokou autoritou. 


SEO

Text e-shopu musí být unikátní

Základem on-page SEO u e-shopu jsou podrobné a hlavně unikátní texty popisující jednotlivé produkty. Zaměřte se také na správné vyplnění meta tagů title a description ve zdrojovém kódu stránky. I když vyhledávače tyto tagy nepoužívají k přímo hodnocení stránky, jejich obsah se objevuje ve výsledcích vyhledávání, kde mohou zaujmout pozornost návštěvníků a přesvědčit je k návštěvě vašeho e-shopu. Stejně jako texty na stránce, i title a description by měly být unikátní pro každou ze stránek vašeho e-shopu. 

Získejte odkazy z tematicky příbuzných stránek

Odkazy na váš e-shop by měly vést hlavně ze stránek, které mají samy vysokou autoritu a návštěvnost z vyhledávačů. Velmi však záleží také na tom, jak je odkazující stránka relevantní k tématu vašeho e-shopu. Odkaz ze stránky o fitness pomůže vašemu e-hopu se sportovními potřebami mnohem více, než odkaz ze stejně kvalitní stránky o pěstování okurek. 

Jak propagovat e-shop zdarma?

Jak se říká, nic není zadarmo, ani návštěvníci ne. Buď musíte investovat peníze, nebo vlastní práci. Pokud je při rozjezdu e-shopu váš rozpočet napjatý, můžete zkusit obchod propagovat bezplatně prostřednictvím sociálních sítí nebo diskuzních fór. Na internetu je mnoho bezradných lidí, kteří se ptají, jak vyřešit problémy, které je trápí. Pokud vaše produkty některý z těchto problémů dokážou řešit, můžete takovým lidem poradit, a jako řešení doporučit produkt ve vašem e-shopu. Tento způsob získání zákazníků ovšem vyžaduje jistou empatii. Vaše rada by totiž měla být ostatním skutečně nápomocná, měla by problém skutečně řešit a představit vás jako člověka, který problému rozumí a je motivován touhou pomoci.  Moderátoři diskuze a ostatní diskutující totiž velmi rychle poznají, jestli chcete někomu skutečně poradit, nebo si jenom udělat reklamu. Pokud ostatní vyhodnotí vaše příspěvky jako spam, může být tento druh propagace kontraproduktivní. Dejte si proto velký pozor na to, jakým stylem v diskuzích komunikujete. 

Nezanveřete na sociální sítě

K bezplatné propagaci můžete využít i sociální sítě, kde byste měli mít své stránky, na kterých budete pravidelně sdílet obsah týkající se vašeho e-shopu, například nové zboží, slevy a podobně. Sociální sítě jsou skvělou příležitostí, jak navázat kontakty s potenciálními zákazníky, kteří mohou navíc váš obsah dále sdílet a zdarma tak propagovat váš e-shop.

Platformy jako Instagram a TikTok jsou nyní středobodem vešekerého dění na sociálních sítích. Ačkoliv se vám může zdát, že se na TikToku nachází pouze dětské obecentstvo, není tomu tak. Spousta firem přesunula své působení právě zde, jelikož dosahy, kterých zde můžete zdarma doshánout se málokdy dají přirovnat k placené Facebookové reklamě. 

Orientace na sítích není snadná. Vliv na to má generační propast, kdy určitý humor nedokáže zaujmout cílovku. Nemusíte však zoufat. Generace Z však neotálí a své know-how prodávají a věnují se sítím jako podnikání. Pár z nich se stalo i našimi partnery.

 

FastCENTRIK

Připravujeme Demo