Dostat web na první stránku výsledků vyhledávání Google vyžaduje vytrvalost a pochopení principu, podle kterého vyhledávač výsledky hodnotí. Čím vyšší hodnocení vaše stránka získá, tím výše se ve vyhledávání umístí a tím větší bude jeho návštěvnost z vyhledávače. K tomu abyste své stránky dostali na první místa ve vyhledávání, budete muset své stránky efektivně optimalizovat, zejména tehdy, pokud je váš web nový.
Získat návštěvnost z Google můžete však i trochu jiným způsobem - pomocí takzvaných
"vybraných úryvků" neboli Featured snippets.
Co jsou to doporučené úryvky?
Jakmile uživatelé Google zadají dotaz, vyhledávač najde nejlepší weby, které tomuto dotazu odpovídají a poté je seřadí podle hodnocení. Na prvním místě se pochopitelně zobrazí stránka, která podle Google nejlépe odpovídá tomu, co uživatel hledal.
Nad tímto výpisem se někdy zobrazí takzvaný
"vybraný úryvek", což může být fotografie, číslovaný nebo odrážkový seznam, popřípadě úryvek textu, který přesně odpovídá na uživatelův dotaz. Součástí je také odkaz na web, ze kterého tento úryvek pochází. Uživatelé Google pravděpodobně kliknou právě na tento úryvek, spíše než na výsledky pod ním, jelikož obsahuje stručnou a vyčerpávající informaci, která představuje nejlepší možnou odpověď na jejich dotaz. Navíc je tento úryvek nápadnější a spíše tak přivábí pozornost uživatelů.
Vybrané úryvky Google často přitahují pozornost více než jiné výsledky vyhledávání, díky čemuž jsou cenným marketingovým nástrojem, který může být zvláště přínosný, pokud na svém webu poskytujete užitečné informace a odpovědi svým zákazníkům.
Jak Google vytváří doporučené úryvky?
Jelikož hlavním cílem Google je zodpovědět co nejpřesněji dotazy uživatelů k jejich spokojenosti, vyhledávací modul stahuje úryvky ze stránek, které obsahují vysoce relevantní informace nebo texty odpovídající na přímé otázky. Pokud například potřebujete vyměnit žárovku v autě a zadáte do Google dotaz "jak vyměnit žárovku u Fabie" výsledný vybraný úryvek může zahrnovat fotografii, video návod nebo očíslované pokyny jak při výměně žárovky postupovat krok za krokem.
Vybrané úryvky mají obrovský marketingový potenciál. Pokud vaše stránky obsahují přesnou odpověď na konkrétní uživatelský dotaz, můžete se umístit na úplně nejvyšším místě ve vyhledávání a navíc takovým způsobem, že váš odkaz nikdo nepřehlédne. Je proto velmi důležité, abyste obsah své stránky organizovali způsobem, který vám pomůže umístit vybraný úryvek do vyhledávání Google.
Jak využít vybrané úryvky
Cílem vybraných úryvků je poskytnout uživateli Google kýženou informaci, bez toho aby musel opouštět prostředí vyhledávače. Pokud například potřebuje vědět, jak vysoký je Mount Everest, stačí mu většinou číslo, které se mu zobrazí ve vybraném úryvku, nepotřebuje navštívit web o Nepálu, ze kterého tato informace pochází. Přes to však mohou vybrané úryvky inspirovat spoustu uživatelů k návštěvě zdrojového webu - a větší počet návštěv znamená obvykle větší počet konverzí. Získat umístění jako doporučený úryvek může každá stránka. Stačí vytvářet obsah způsobem, který poskytuje nejlepší možnou odpověď na dotaz uživatele. Můžete tak dosáhnout podstatného zvýšení návštěvnosti, které vás na rozdíl od PPC reklam nebo jiných marketingových strategií nebude prakticky nic stát.
Pokud chcete umístit svou stránku na pozici vybraného úryvku, můžete své šance zlepšit několika způsoby.
Jednou z účinných strategií je zkontrolovat obsah vašich stránek a zeptat se sami sebe:
- Jak může tento obsah pomoci mým návštěvníkům?
- Odpovídá na jejich otázky?
- Jsou nějaké informace, které nabízím, dostatečně podrobné, aby mohly být uvedeny ve vybraném úryvku Google?
Pravdivé zodpovězení těchto otázek vám může pomoci upravit vaši stránku tak, aby odpovídala na konkrétní otázky uživatelů vyhledávače.
Vytvořte obsah vhodný pro vybraný úryvek
Pokud chcete vytvořit obsah speciálně pro úryvky Google, zvažte, na které otázky můžete odpovědět způsobem, který uživatelům poskytne co nejpodrobnější informace, ale přesto zůstává pro váš web relevantní. Pokud jste například nedávno spustili web, který prodává jízdní kola, investujte svůj čas do blogových příspěvků, které nabídnou různé tipy na údržbu, seřízení a jednoduché opravy bicyklu. Vytvořte název a informace způsobem, který odpovídá přímému dotazu. Například: „Jak seřídit přehazovačku?“ Čím konkrétnější dotaz a odpověď nabídnete, tím větší bude šance, že si je Google vybere jako doporučený úryvek.
Při pokusu o vytvoření těchto úryvků je důležité pamatovat na různé typy otázek. Nejběžnější dotazy, které uživatelé vyhledávačů používají, jsou "co", "jak", "proč", "kdy" a "kde". Zkuste je použít v každé části obsahu vašeho blogu nebo vstupní stránky.
Za jak dlouho se obsah vaší stránky objeví jako vybraný úryvek?
Nikdo vám samozřejmě nezaručí, za jak dlouho a zdali vůbec se úryvek z vaší stránky zobrazí ve výsledcích vyhledávání Google. Pokud však na to půjdete chytře, můžete své šance na úspěch o něco zvýšit.
- Proveďte výzkum vašeho cílového publika a zjistěte, na jaké otázky se tito lidé mohou nejčastěji ptát. Poté jim poskytněte ucelené informace, které jim poskytnou nejjednodušší řešení nebo odpověď.
- Používejte číslované a odrážkové seznamy, aby byly odpovědi co nejvíce organizované a přehledné.
- Vytvářejte seznamy nejčastějších otázek a odpovědí, krátké a informativní blogové příspěvky a infografiky, které ilustrují odpovědi na dotazy uživatelů.
- Vytvořte na vašem webu poradnu, kde budete odpovídat na dotazy, které vám zašlou návštěvníci.
Vybrané úryvky Google mohou být účinným nástrojem pro zvýšení návštěvnosti vašeho webu a zvýšení vaší autority jako spolehlivého a důvěryhodného zdroje informací v rámci vašeho oboru. Vysoká autorita pak sebou přináší další benefity, jako je větší množství příchozích odkazů a pozitivní vliv na SEO.
Článek připravila digitální agentura
SEO Consult, která realizuje
SEO,
PPC reklamu,
e-mailing,
správu sociálních sítí,
správu zbožových vyhledávačů a
obsahový marketing.