Atraktivita, zapamatovatelnost a důvěryhodnost názvu. To vše může tvořit rozdíl mezi tím, jestli u vás zákazník nakoupí, nebo raději zvolí konkurenční e-shop v roce 2024. Jak tedy vybrat správný název a na co si dát pozor? Na závěr článku se s námi navíc podělila o pár tipů profesionální sloganistka, Lenka Paprok.
Krok 1: Informace o e-shopu
V prvním kroku výběru perfektního názvu pro váš e-shop budete mít za úkol dát dohromady co nejvíce informací o vašem internetovém obchodu.
Zamyslete se a sepište si:
❓ Kdo je můj zákazník? Na jakou cílovou skupinu se zaměřuji?
❓ Jaké zboží budu prodávat? Jaká přídavná jména nebo příslovce mě při jeho popisu napadají? Jaký problém svým zbožím pomáhám zákazníkovi vyřešit?
❓ Jaká je moje vize a mise? Má mé zboží nějaký hlubší smysl, např. cítí se díky němu lidé krásnější, je ekologické, je něčím unikátní apod.?
❓ Kdo je má konkurence? Jak se mí konkurenti jmenují? Co se mi na jejich názvu líbí/nelíbí? V čem je můj e-shop jiný a lepší?
Krok 2: Brainstorming
Informace z prvního bodu vám poskytnou vodítko, jakou myšlenku by měl název nést a v jakém stylu by měl být. Je tedy na čase svolat pár lidí na brainstorming a pustit se do vymýšlení. Všechny nápady sepisujte, zatím ale bez jakéhokoliv hodnocení. Na to přijde řada později.
Při vytváření názvu můžete popustit uzdu své fantazii:
-
Zkoušejte různé jazyky – neomezujte se pouze na angličtinu. Věděli jste, že Kenvelo znamená hebrejsky „ano i ne“?
-
Vytvářejte zkratky a akronymy – akronymy jsou zkratky, které se nehláskují a dají se skloňovat – například Čedok, Česká dopravní kancelář.
-
Tvořte novotvary – u nových slov si můžete být jistí originalitou – např. Notino samo o sobě nic neznamená
Pomoc můžete hledat i na různých webech:
Krok 3: Výběr favorita
Pokud bude brainstorming úspěšný, měla by se před vámi nacházet spousta různých nápadů. Jak z nich však vybrat ten nejlepší? Zvolte několik favoritů (ideálně 4-6) a ty otestujte podle následujících bodů.
Má volnou doménu?
První věc, kterou je třeba udělat před tím, než se pro nějaký název nadchnete, je zjistit, jestli vás už někdo nepředběhl. Na Českém trhu je přes 50 000 e-shopů, takže konkurence je velká. Dostupnost domény zjistíte například na stránce www.domeny.cz. Pozor dejte také na podobné varianty (překlepy, pomlčky apod.).
Tip: Jak moc se lidé při zadávání adresy přepisují, můžete zjistit v plánovači klíčových slov v AdWords nebo Skliku. Pokud je přepisování časté, mohlo by se vám vyplatit registrovat i „špatnou“ variantu a uživatele rovnou přesměrovat na váš (správný) web.
Vzbuzuje v lidech ty správné pocity?
Je žádoucí, aby název vyvolal v lidech nějaký pocit, emoci a zájem. Jestli to ten váš umí, můžete sami vyzkoušet jednoduše tak, že se zeptáte. Pokud vám však lidé odpovídají, že dle názvu prodáváte součástky do auta, ve skutečnosti ale prodáváte luxusní kosmetiku, zkuste svůj výběr raději přehodnotit.
Je dobře zapamatovatelný a vyslovitelný?
Čím delší název, tím více na zapamatování pro zákazníka a tím hůř pro vás. Ideální název by měl mít maximálně 12 písmen a doména by měla obsahovat nejvíce 2 slova.
Myslete také na výslovnost. Název vašeho e-shopu se nebude vyskytovat jen v psané formě. Budete ho diktovat po telefonu nebo si o něm budou zákazníci povídat. Problém tak může způsobit i taková banalita, jako je číslovka v názvu – při vyslovení nejde poznat, jestli se píše slovy nebo číslicí.
Hodí se pro mou cílovku?
Zákazníci jsou základním kamenem vašeho podnikání, měli byste proto zvážit, jestli název vaší cílovou skupinu zaujme a budou mu rozumět. Senioři cizí slova neocení, někteří je možná nebudou umět ani vyslovit. U mladé generace můžou naopak přidat názvu na atraktivitě.
Nebude mě v budoucnu omezovat?
V roce 2012 změnil Google i Seznam algoritmy pro vyhledávání, pryč jsou tak časy, kdy měla klíčová slova v doméně vliv na výsledek ve vyhledávači. Uvedení nabízeného zboží v doméně vám tak nejen nepomůže, ale při rozšiřování sortimentu vám může být na obtíž. Krásným příkladem omezujícího pojmenování je e-shop Notino.cz, který musel v roce 2016 rebrandovat z původního Parfums.cz na název nový, méně specifický. Stará verze totiž evokovala specializaci čistě na parfémy.
Můžu si na něj registrovat ochrannou známku?
V neposlední řadě si ověřte, zda nějaké použité slovo v názvu nebo celý název není zatížený ochrannou známkou registrovanou u Úřadu průmyslového vlastnictví. Až budete mít vítězné pojmenování vašeho e-shopu, také byste ho měli zpečetit registrovanou ochrannou známkou.
Co radí sloganistka Lenka Paprok:
„Vymýšlení názvu je adrenalinový zážitek. Možná se vám stalo nebo z doslechu víte o někom, koho přemohlo nadšení a skočil po hlavě do e-shopu a prostě ho nějak pojmenoval. A ono to nedopadlo. Před uvedením na trh název značky dostatečně nezrešeršoval a postupem času se ukázalo, že název nesedne. Zabolelo to. Důvodů mohlo být víc. Název byl příliš obecný a málo fantazijní. Nebylo ho možné chránit ochrannou známkou. Neměl ani volnou doménovou koncovku CZ. Nebyl jedinečný a odlišitelný od konkurenčních. Nikdo si ho nepamatoval a neuměl ho ani správně vyslovit.„
Jak tedy zažít názvový adrenalin s dobrým koncem?
„Pokud jste na začátku a název teprve hledáte, sepište si kreativní zadání. Potřebujete totiž vědět, kam skáčete. Jaký název hledáte. Jedině tak budete znát své preference, zmapujete si cílovku a poznáte konkurenci. Vymyslete nápadů víc, nebo opravdu hodně. Klidně i 500! Nebojte se, můžete je dát dohromady sami nebo s pomocí kolegů či profesionálních sloganistů, jako jsem já. Ti za vás názvonápady nejenže vymyslí, ale i protřídí s přihlédnutím k volné doménové koncovce CZ, SK, EU aj. Zkrátka podle toho, kde chcete teď a v budoucnu působit. Mohou nápady testovat v zapamatovatelnosti, jedinečnosti i odlišitelnosti. Aby se název líbil, nestačí. Chce to googlit, projít katalog na Upv.cz nebo mezinárodní TM view. Nejlepší volné domény, které prošly sítem, zaregistrujte. Pomocí hlubší právní rešerše zjistíte, které značky půjdou registrovat jako ochranná známka. Teprve z těch vyberte. A až teď do toho skočte — takový název značky e-shopu bude ten pravý!“
Ing. Lenka Paprok (*1988) je profesionální sloganistka, která pomáhá svým klientům hledat slova. Vymýšlí jedinečné slogany, claimy, domény nebo názvy v češtině či angličtině. Vášeň pro jazyky se jí stala osudnou – dnes je z ní nadšená digitální nomádka a když se zrovna neučí na Gran Canarii španělsky, jako hostitelka vylepšuje doma v Česku pracovní útočiště Retreat.cz pro vývojáře, kreativní profesionály, umělce a digitální nomády.
|
Shrnutí a rada na závěr
Ideální název e-shopu by měl být:
A rada na závěr? Ačkoliv zvolit první název, který vás napadne, není ten nejlepší nápad, dobrý není ani druhý extrém – trávit nad výběrem dlouhé týdny. To, jak pojmenujete svůj e-shop, je samozřejmě důležité, pokud ale vaše zboží a služby nenaplní očekávání zákazníka, ani ten nejlepší název vás nezachrání.