Zatímco se optimalizace pro vyhledávače neustále mění, s tím jak Google updatuje a zdokonaluje svůj algoritmus, jedna součást SEO zůstala po celou dobu poměrně konzistentní: výzkum a analýza klíčových slov. Aby vaše produkty nalezli ti správní potenciální zákazníci, musí vaše popisky obsahovat vhodná klíčová slova, podle kterých vyhledávače poznají, o čem váš internetový obchod je.
Co je to výzkum klíčových slov?
Výzkum klíčových slov je
proces hledání a analýzy výrazů, které lidé zadávají do vyhledávačů s cílem najít konkrétní informace. Analýza klíčových slov vám pomůže zjistit, které výrazy lidé ve skutečnosti hledají, popularitu těchto dotazů, nebo jejich konkurenčnost (jak těžké je se na tyto výrazy umístit na prvních pozicích ve vyhledávání).
Důležitá však nejsou pouze samotná klíčová slova, velice totiž záleží také na tom, proč tato slova potenciální zákazník vyhledával. Cílem analýzy klíčových slov by proto mělo být i zjištění záměru, který se za jednotlivými dotazy skrývá, a tvorba takového obsahu, který na tento záměr dokáže vyčerpávajícím způsobem odpovědět. Jak tedy analyzovat klíčová slova pro vaši SEO strategii?
Vytvořte seznam důležitých a relevantních témat
Vaše podnikání nejlépe znáte vy sami. Na základě toho, co víte o svém podnikání, sestavte seznam důležitých a relevantních témat, které se vašeho podnikání týkají. Sepište si přibližně
5–10 tematických segmentů, o kterých si myslíte, že jsou pro vaše podnikání důležité. Později tyto tematické segmenty využijete k tomu, abyste nalezli konkrétní klíčová slova. Při hledání témat se vžijte do kůže vašich zákazníků. Co jim dokážete nabídnout? Jak byste definovali vaše produkty či služby? Jaké oblasti problémů dokáže váš produkt či služba vyřešit?
Najděte vhodná klíčová slova pro každý segment
Nyní, když máte několik tematických segmentů, na které se chcete zaměřit, je čas identifikovat některá klíčová slova, která do těchto segmentů spadají. Jsou to fráze, které váš cílový zákazník zadává do vyhledávače, pokud hledá něco z tematického segmentu zmíněného výše.
Smyslem tohoto kroku není přijít s konečným seznamem klíčových slov. Cílem je
získat seznam frází, o kterých si myslíte, že by je potenciální zákazníci mohli použít k hledání obsahu souvisejícího s konkrétním tematickým segmentem. Později tento seznam zúžíme a vyberme skutečně relevantní klíčová slova.
Použijte nástroje na plánování klíčových slov
Můžete použít nástroje pro plánování klíčových slov v Google Ads a Sklik. Stačí zadat obecné klíčové slovo, například sportovní boty, a nástroj vám najde spoustu dalších klíčových slov, která uživatelé používají při hledání sportovní obuvi. Další nápady na klíčová slova můžete získat z nástrojů pro analýzu návštěvnosti, jako je Google Analytics nebo Google Search Console. Zde najdete klíčová slova, která vaši návštěvníci používají, když hledají váš web. Zdrojem nápadů mohou být i dotazy, které vám zákazníci kladou. Můžete tak najít výrazy, které by vás samotné nenapadly.
Pokud chcete získat ještě více klíčových slov, která by lidé mohli hledat, podívejte se na
související vyhledávací dotazy, které se objeví, když zadáte klíčové slovo do Google. Když zadáte frázi a přejdete na konec výsledků Google, uvidíte několik návrhů dalších klíčových slov, souvisejících s vaším původním výrazem. Tyto návrhy vám mohou poskytnout nápady na další klíčová slova, která můžete použít.
Zjistěte, na jaká klíčová slova optimalizují své weby vaši konkurenti
Jistě víte, kdo jsou vaši konkurenti, které se snažíte předehnat. Použijte některý ze SEO nástrojů, jako jsou například Marketing Miner, SEMRush či Ahrefs a zadejte do něj adresu konkurenčních stránek. Zjistíte tak přehledný seznam klíčových slov, na které vaši konkurenti optimalizují, spolu s jejich hledaností a konkurenčností, a spoustu dalších užitečných informací.
Analyzujte klíčová slova podle toho, s jakým záměrem je uživatelé používají
Záměr uživatele je nyní
jedním z nejdůležitějších faktorů pro umisťování stránek ve vyhledávačích, jako je Google. Dnes je důležitější, aby vaše webová stránka řešila problém, který hledajícího trápí a jehož řešení hledá, než jenom aby obsahovala klíčové slovo, které hledající použil. Vaše analýza klíčových slov by tento fakt měla zohledňovat.
Klíčová slova mohou mít mnoho různých významů. Vzhledem k tomu, že záměr vyhledávání je tak důležitý pro umístění v SERP, musíte být při interpretaci klíčových slov, na která cílíte, velmi opatrní. Řekněme, že například zkoumáte klíčové slovo „běžecké boty“ pro článek, který chcete vytvořit. Co ovšem chce najít člověk, který zadá tento výraz? Záměr hledajícího by měl ovlivnit celkový obsah vašeho článku. Chce se však hledající dozvědět, jaké vlastnosti by měly mít boty na běhání, nebo si chce nějaké boty koupit?
Pokud chcete cílit pouze na lidi, kteří se zajímají přímo o obsah, který nabízíte, budete se muset před jeho vytvořením ujistit o záměru klíčového slova. Chcete-li ověřit, jaký by mohl být záměr uživatele skrytý za konkrétním klíčovým slovem, je dobré jednoduše zadat toto klíčové slovo do vyhledávače a zjistit, jaké typy výsledků se objeví. Ujistěte se, že typ obsahu, který vám Google vyhledá, úzce souvisí s obsahem, který chcete pro klíčové slovo vytvořit.
Jak vybrat klíčová slova pro váš web
Jakmile máte hotov seznam klíčových slov pro jednotlivé segmenty, je čas tento seznam upřesnit tak, aby co nejlépe odpovídal vaší obsahové strategii. Nejdůležitější ze všeho je
relevance klíčového slova, což je moment, kdy přichází ke slovu koncept vyhledávacího záměru. Váš obsah bude vyhledávači považován za relevantní pouze v případě, že splní potřeby hledajících, to znamená, že uživatel po zadání klíčového slova najde na stránce to, co hledal.
Důležitá je však také
hledanost klíčového slova. Výrazy, které téměř nikdo nehledá, vám příliš nepomohou. K analýze jednotlivých výrazů můžete použít SEO nástroje jako jsou
Marketing Miner,
SEMRush,
Ahrefs a podobné, které vám pomohou získat seznamy klíčových slov spolu s jejich statistikami, jako je hledanost, konkurenčnost a podobně.
Konkurenčnost je u klíčových slov také velice důležitým faktorem. Na slova s vysokou konkurenčností je obvykle velmi obtížné se umístit na první stránce výsledků vyhledávání. Vaším cílem by proo mělo být nalezení klíčových slov, která jsou relevantní k obsahu, který se chystáte vytvořit, mají co nejvyšší hledanost a zároveň co nejnižší konkurenčnost.
U většiny oborů je nalezení takových frází poměrně obtížné, protože spolu s hledaností roste obvykle také konkurenčnost. Budete se proto pravděpodobně muset zaměřit na takzvaná
„klíčová slova s dlouhým ocasem". Jde o výrazy, které sestávají z více než třech slov, které jsou vysoce relevantní a přitom ne tolik konkurenční.
Výhody klíčových slov s dlouhým ocasem
Zatímco krátká a obecná slovní spojení, například
„běžecké boty" mají vysokou hledanost, mají také obrovskou konkurenčnost a umístit se na ně na první straně výsledků je většinou mimo možnosti běžného e-shopu. Navíc se u nich velmi špatně určuje záměr hledajícího. Oproti tomu klíčová slova s dlouhým ocasem, například
„výprodej pánské běžecké boty Adidas" jsou sice vyhledávány méně často, ale lze poměrně snadno odhalit záměr, který se za nimi skrývá a navíc je daleko jednodušší na ně optimalizovat. Podobná slova navíc mívají mnohem
lepší konverzní poměr, jelikož někdo, kdo hledá něco tak konkrétního, již ví, co chce a je ochoten si to koupit.
Která klíčová slova jsou nejlepší?
Žádná kouzelná tajná slova neexistují. Jsou pouze taková, která vaše cílové publikum často vyhledává. Na vás teď záleží, abyste s jejich použitím dokázali vytvořit poutavý obsah, který nabídne vašim návštěvníkům přesně to, co momentálně hledají. Při výběru výrazů
dbejte na záměr, který se za vyhledáváním s největší pravděpodobností skrývá, a zvažte také úroveň konkurence, proti které stojíte. Pokud se vám povede nalézt správné výrazy a vhodně je použít, bude to znamenat výrazné navýšení vaší návstěvnosti z vyhledávačů.
Článek připravila digitální agentura
SEO Consult, která realizuje
SEO,
PPC reklamu,
e-mailing,
správu sociálních sítí,
správu zbožových vyhledávačů a
obsahový marketing.