Zvažujete rozšíření vašeho e-shopu za hranice České republiky, ale nejste si jisti, jak na to? Přečtěte si průvodce NK Expand, který vám ukáže, jak bezpečně a efektivně vstoupit na zahraniční e‑commerce trhy.
S více než 50 tisíci e-shopy doma se český e-commerce trh rychle rozrůstá, avšak současně se stává stále více nasyceným. Vyhledávání nových možností a expanze do zahraničí se tak nabízí jako logický krok pro ty, kteří chtějí své podnikání posunout dál.
Jaký přínos má pro váš e-shop expanze na mezinárodní trhy?
Pokud se nenecháte odradit výzvami, které vstup na zahraniční trh přináší, pak se můžete těšit na mnoho benefitů. Zejména na rozšíření zákaznické základny, diverzifikaci trhu (snížíte závislost na jednom trhu), využití různých sezónních trendů, zvýšení konkurenceschopnosti a brand awareness, přístup k novým zdrojům a dodavatelům, inovaci a učení a v neposlední řadě zvýšení zisku. Uznejte sami, že to už stojí za počáteční investice.
Co je nezbytné před samotnou expanzí zajistit?
Abyste mohli naplno využívat všechny výhody zahraničí expanze, je nutné připravit se na časovou a finanční investici do důkladné přípravy, analýzy zahraničního trhu, seznámení se s konkurenčním prostředím, promyšlení strategie a dodržení legislativy.
DŮKLADNÝ PRŮZKUM TRHU
Důkladný průzkum trhu je nezbytným krokem pro úspěšnou expanzi e-shopu do zahraničí. Zahrnuje hloubkovou analýzu specifik cílového trhu, včetně potřeb, preferencí a nákupního chování lokálních zákazníků, dále důkladný přehled o konkurenci, legislativních a regulačních požadavcích a kulturních i jazykových nuancích. Tento průzkum poskytuje cenné informace, které umožňují e-shopům přizpůsobit své strategie pro maximální efektivitu expanze na nový trh. Zužitkují je při lokalizaci e-shopu a webu, optimalizaci pro vyhledávače (SEO), komparativním srovnání cenové hladiny s lokální konkurencí, výběru vhodných dopravců a platebních metod specifických pro danou zemi, zajištění komunikace se zákazníky v místním jazyce a přes lokální telefonní čísla a řadě dalších činností, které s expanzí do zahraničí souvisí.
U tržních průzkumů vždy platí, že spolupráce s profesionály a specializovanými firmami, které poskytují komplexní služby a mají zkušenosti s expanzí e-shopů na mezinárodní trhy, významně usnadňuje vstup na nové trhy a zvyšuje šance na úspěch při získávání nových zákazníků. Tuhle fázi doporučujeme při expanzi rozhodně nepřeskakovat.
LEGISLATIVA
Poté, co provedete důkladný průzkum trhu a zvolíte vhodnou strategii vstupu na trh, je důležité seznámit se s veškerou legislativou dané země. V tomto bodě je nutné zjistit především podmínky pro odvody DPH, požadavky na vedení bankovního účtu (zejména v zemích mimo eurozónu), nastavení správných obchodních podmínek včetně vrácení a reklamace zboží a aplikaci nařízení GDPR.
FINÁLNÍ KONTROLA DŮVĚRYHODNOSTI E-SHOPU
Před spuštěním nové jazykové mutace vašeho e-shopu je nezbytná finální kontrola zahrnující analýzu důvěryhodnosti e-shopu. Ta zajistí, že váš e-shop bude plně připraven na spuštění a schopný novým zákazníkům nabídnout bezpečnou, spolehlivou a uživatelsky přívětivou nákupní zkušenost.
Jaká je cena expanze a jak dlouho trvá?
Náklady na expanzi e-shopu na mezinárodní trhy a časová náročnost celého procesu se liší v závislosti na mnoha faktorech. Rozhodující jsou především velikost e-shopu, šíře prodávaného sortimentu, cílový trh, požadavky na lokalizaci a rychlost přípravy nové jazykové mutace e-shopu, vlastní kapacity e-shopu a řada dalších specifik. Obecně lze říci, že čím větší a složitější e-shop a prodávaný sortiment, tím vyšší budou náklady a potřebná doba pro přípravu a realizaci expanze.
Pro získání přesnějšího odhadu nákladů a doby trvání expanze je vhodné oslovit zkušené specialisty, jako jsou ti v NK Expand. Ti dokážou poskytnout cenné informace a přizpůsobit strategii expanze specifikům vašeho e-shopu a vybraného zahraničního trhu.
Jakou zemi vybrat pro expanzi vašeho e-shopu?
Už víte, co je potřeba a na co si dát před expanzí svého e-shopu pozor. Zbývá tedy poslední otázka: Kam expandovat?
České e-shopy nejčastěji směřují do zemí, které jsou jim kulturně, geograficky nebo jazykově blízké. Případně do zemí, ve kterých spatřují pro svůj sortiment významný tržní potenciál. Mezi nejoblíbenější destinace českých e-shopů patří:
-
Slovensko je často první volbou českých e-shopů při expanzi do zahraničí díky kulturní a jazykové blízkosti.
-
Německo nabízí obrovský tržní potenciál jako největší evropská ekonomika. Vstup na německý trh už navíc není tak finančně náročný jako v minulosti, a proto sem směruje stále více i poměrně malých českých e-shopů.
-
Rakousko láká svojí ekonomickou silou a geografickou blízkostí. Spousty českých e-shopů navíc expandují na rakouský a německý trh současně.
-
Polsko je lákavým trhem se svým rychlým ekonomickým růstem a velkým počtem obyvatel. Tady ale třeba myslet i na velmi konkurenční prostředí a tlak na cenu.
-
Rumunsko je vycházející hvězdou expanze českých e-shopů směrem na východ. Na rumunském e-commerce trhu je stále prostor pro nové prodejce, kteří zde chtějí získat nové zákazníky.
-
Maďarsko přitahuje pozornost českých e-shopů už pěknou řádku let rostoucím e-commerce trhem a geografickou blízkostí. Nevýhodou jsou legislativní a ekonomické bariéry objevující se zejména v posledních letech.
Hodně štěstí, ať už se rozhodnete expandovat kamkoliv
Evropský e-commerce trh v posledních letech zažívá nebývalý růst. Nezmeškejte jedinečnou šanci podpořit rozvoj vašeho e-shopu expanzí na zahraniční trhy. Specialisté z NK Expand jsou zde, aby vám v procesu expanze do zahraničí poskytli kompletní podporu a odborné služby. Stejně jako mnoha dalším firmám, kterým v minulých letech se vstupem na zahraniční trhy pomohli. Můžete se spolehnout, že díky jejich asistenci pro vás expanze na nový e-commerce trh skončí úspěchem v podobě mnoha nových zahraničních zákazníků.