A je to tady! Připravili jsme pro vás modul EET, který již brzy naleznete ve své administraci.
V současné době probíhá ještě testování a ladění posledních detailů. Vše tak bude včas připraveno, vy nemusíte prakticky nic řešit a ještě si evidování stihnete cvičně vyzkoušet.
V posledním únorovém týdnu pro vás spustíme testovací mód EET, kde si budete moct vyzkoušet, jak bude v realitě evidování probíhat. Do té doby si nezapomeňte stáhnout své autentizační údaje a certifikát pro evidování.
Nová metodika upravuje dobu odesílání
- Neustále se řešilo, kdy přesně je potřeba odeslat Finanční správě informaci o proběhlé transakci. Toto téma prozatím uzavřel dodatek metodiky, který vyšel 3. 2. 2017.
- Nejasnosti zde působil právě okamžik, kdy je obchodník povinen odeslat správci daně informace o transakci. Obchodník obdrží informaci o platbě až po jejím připsání na účet, ve chvíli kdy ale zákazník příkaz k platbě zadá, obchodníkovi nepřijde žádné upozornění. A právě zde byl problém, protože tržba se podle zákona měla evidovat nejpozději v okamžiku, kdy zákazník vydá příkaz k provedení platby.
- Dle nové metodiky Generálního finančního ředitelství budou obchodníci online platby evidovat (a současně vystavovat účtenku) až ve chvíli, kdy se o dozví o tom, že došlo o odepsání platby z účtu zákazníka a jejímu poslání. Datovou zprávu se všemi náležitostmi je ale nutné odeslat správci daně právě nejpozději v momentě, kdy tuto informaci obdrží.
- Jsme flexibilní a proto ihned po zveřejnění nové metodiky jsme začali FastCentrik novým podmínkám přizpůsobovat. Budete tak mít vše připraveno dle aktuálních podmínek a možností.
Jak to bude fungovat na FastCentriku?
- V administraci FastCentriku pro vás připravujeme v Nastavení speciální oddíl, ve kterém si EET na svůj e-shop nastavíte.
- Pokud na e-shopu nabízíte některou z platebních metod spadajících pod EET, pak v administraci prostě zatrhnete, že chcete evidovat tržby.
- Jediné, co musíte udělat (a to co nejdříve, pokud jste tak ještě neučinili), je stáhnout si prostřednictvím daňového portálu autentizační údaje a certifikát. Jak na to, se dozvíte zde.
- Pak stačí pouze nahrát certifikát s příponou .p12 a je to.
- Přinášíme vám malou ochutnávku, jak bude EET ve FastCentriku vypadat:
Je EET modul nějak závislý na typu FastCentriku, který mám?
- Modul EET jsme vyvinuli speciálně pro nejnovější verze FastCentriku 3 – Basic a Plus. Pro všechny zákazníky jej máme zcela zdarma.
- Pokud tedy máte starší verzi systému FastCentrik, doporučujeme přejít na nový FastCentrik 3, kde je EET naprostou samozřejmostí.
Jak se budou zasílat údaje o tržbách?
Zde záleží na tom, jakou platební metodu zákazník zvolí. Mohou nastat tyto situace:
1. Hotovost
- Pokud bude chtít zákazník platit hotově a zaškrtne tento způsob platby v objednávce, pak se ihned po odeslání objednávky zašlou údaje o nákupu na Finanční správu. Bez ohledu na to, zda potom zákazník za zboží skutečně zaplatí.
2. Platební karta
- Celý proces jsme přizpůsobili dle nové metodiky Generálního finančního ředitelství. Platí tedy, že informace o objednávce lze na Finanční správu zaslat až v okamžiku, kdy se obchodník dozví (prostřednictvím upozornění od dané banky) že došlo k odeslání platby od zákazníka směrem k obchodníkovi.
- Pokud se tedy jedná o platební bránu, která podporuje zasílání upozornění při pohybu peněz, pak se údaje o transakci zasílají až v okamžiku, kdy obchodník toto upozornění obdrží.
- Některé banky však toto upozornění neposílají a v takovém případě se bude postupovat stejně jako v případě platbou v hotovosti – na Finanční správu se odešlou všechny objednávky už v okamžiku jejich založení.
Co se zbožím, které zákazník vrátí, případně nezaplatí?
- Pokud zákazník zboží vrátí, nebo se jej rozhodne z nějakého důvodu nezaplatit, pak celou transakci prostě stornujete.
Jak a kde účtenku stornuju?
- Prostřednictvím stránek Daňového portálu se přihlásíte ke svému účtu.
- Pak uvedete číslo účtenky, kterou chcete stornovat a částku v minusové hodnotě. Tímto způsobem informujete Finanční správu o neproběhlé transakci. Hotovo.
Jak bude vypadat přenos dat mezi FastCentrikem a Finanční správou?
- Zákazník vytvoří objednávku a pro platbu zvolí jednu z platebních metod spadající pod EET (hotovost, platba kartou, Twisto, Cofidis, atd.)
- Z FastCentriku odchází informace o objednávce na Finanční správu
- Finanční správa na základě této informace objednávce přidělí unikátní kód FIK
- FastCentrik vytvoří účtenku, která obsahuje všechny potřebné informace
- Účtenku poté zákazníkovi vytisknete, nebo zašlete e-mailem
- Ať už zákazník účtenku přebere či nikoli, vy máte tímto postupem povinnost vůči Finanční správě splněnou