Prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. To znamená, že letošní Vánoce kromě rodinné pohody a dárků přinesou také jejich účinnost. O těch nejzásadnějších změnách jsme vás již v uplynulých týdnech informovali. V tomto článku vám ve spolupráci s advokátní kanceláří Marek Matěna přinášíme odborný náhled na nejdůležitější změny v této právní oblasti, a to tak, aby se podnikatelé i spotřebitelé mohli seznámit se svými novými právy a zejména povinnostmi.
Recenze
V dnešní době čím dál více potencionálních zákazníků, než si objednají službu nebo koupí produkt, vyhledají recenze na prodejce, a proto se zákonodárce rozhodl zpřísnit vkládání těchto recenzí. Prodejce nově bude muset informovat spotřebitele o tom, zda a jak prodávající zajišťuje, aby zveřejněná recenze pocházela přímo od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil. Tato informační povinnost se týká všech recenzí na webovém rozhrání prodejce.
Jestliže se tedy prodejce rozhodne, že recenze chce ověřovat, musí například v obchodních podmínkách napsat nejen, že recenze jsou ověřené, ale uvést i způsob ověřování, například, že umožňuje recenzi vkládat pouze po předchozím přihlášení do uživatelského účtu nebo po předchozím uvedení čísla objednávky. Platí to taky v případě, že prodávající recenze ověřovat chtít nebude, v tom případě musí jasně a srozumitelně uvést, že uvedené recenze nejsou ověřené.
Pokud toto pravidlo nebude reflektováno hrozí prodejci pokuta až do výše 5 milionů Kč. Navíc bude spotřebitel moci odstoupit od smlouvy do 90 dnů od uzavření smlouvy nebo požadovat slevu z důvodu porušení zákazu nekalých obchodních praktik.
Cílem nové úpravy je zamezení zveřejňování klamavých recenzí, které by mohly ovlivnit spotřebitele.
Slevy
Dále tu máme úpravu zamezující falešným slevám, které klamaly spotřebitele. Prodejci dříve mnohdy počítali slevu z prodejní ceny zboží v době jeho uvedení na trh nebo si slevu vymýšleli. Nyní je tomu konec, prodejce-podnikatel bude muset u svého zlevněného zboží uvést informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej nabízel a prodával:
- v době 30 dnů před poskytnutím slevy,
- od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo
- v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.
Toto platit nebude například u výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo u výrobků s krátkou dobou spotřeby (typicky masné výrobky, květiny apod.), či u kombinovaných nebo vázaných podmíněných nabídek (2+1 zdarma).
Za nedodržení těchto pravidel hrozí prodejci opět pokuta až do výše 5 milionů kč.
Tlačítka k objednávce
Do nynějška, když si kupující-spotřebitel objednával na eshopu zboží, klikl nejčastěji na tlačítko „odeslat objednávku“. Teď ale toto prodejce na svém internetovém obchodě bude muset změnit. Zákon stanoví, že tlačítka musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“, nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací. Prodejce tak musí jednoznačně označit krok, jímž se spotřebitel zavazuje k platbě.
Za nedostatečné označení tlačítka může dozorový́ orgán uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč.
Reklamace
Spotřebitel může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Tedy spotřebitel reklamuje vadu, která byla na věci už v době převzetí, ale projevila se až později.
Zákon nově stanoví, že projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Prakticky to znamená, že jestliže spotřebitel věc reklamuje do jednoho roku od převzetí, bude ve výhodě, jelikož bude-li prodávající chtít reklamaci neuznat, bude muset právě on jakožto profesionál dokazovat, že věc vadná při převzetí nebyla.
Kdežto v případě, kdy se vada projeví až po roce od převzetí, tak to bude spotřebitel, který v případě sporu bude muset pomocí znaleckých posudků dokázat, že vada na věci byla už při převzetí.
Mění se i způsoby vyřizování reklamace. Spotřebitel primárně může požadovat podle své volby buď opravu věci nebo dodání nové věci bez vad. Ledaže jeden ze zvolených způsobů odstranění vady je nemožný nebo značně nákladný.
Na přiměřenou slevu či odstoupení od smlouvy a s tím i vrácení peněz bude mít nárok až v případě, že:
- vadu prodávající odmítne odstranit nebo ji neodstraní,
- se vada projeví opakovaně,
- je vada podstatným porušením smlouvy,
- je z vašeho prohlášení nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
Důležité taky je pro prodávajícího, že reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.
V případě porušení svých povinností prodávajícím, může spotřebitel odstoupit od smlouvy anebo požadovat přiměřenou slevu.
Proto doporučujeme všem podnikatelům, aby si aktualizovali své obchodní podmínky a reklamační řády, a s tím sjednotili své procesy, ať se vyhnou případným pokutám a jiným nepříznivým následkům.
Pokud budete chtít mít jistotu, že jsou vaše dokumenty souladné s novým zákonem, můžete se obrátit na advokátní kancelář Marek Matěna, která vám se změnami pomůže.