Zpět na blog

Universal Analytics se mění na Google Analytics 4

03.02.2023 11:29:33
Pokud používáte analytický nástroj pro měření návštěvnosti webových stránek Google Analytics, dost možná jste už zaznamenali informaci o tom, že se tato služba mění a nově bude dostupná pod názvem Google Analytics 4. V čem se od nynějších Google Universal Analytics liší a co je nutné udělat pro to, abyste nepřišli o svá data?

Připravte se na změnu. Universal Analytics končí

Google Analytics (známý také pod zkratkou GA) je bezplatný analytický nástroj od společnosti Google, který vám poskytne řadu zajímavých statistik o návštěvnících vašeho webu či e-shopu. Spolehlivě vám rozklíčuje otázky týkající se návštěvnosti, konverzního poměru či rychlosti načítání stránek. Google Analytics 4 (GA 4) je prezentováno Googlem jako „příští generace Google Analytics“. V nejzákladnějším slova smyslu se jedná o nový typ služby, který je přidán do stávajícího celkového účtu Google Analytics.

Aby nedošlo k přerušení analytiky, zvýrazněte si v kalendáři datum 1. července 2023. V tento den totiž oficiálně skončí Google Analytics 3, známější pod názvem Universal Analytics (zkráceně GA3 nebo UA), a nahradí je Google Analytics 4. Data nebudou mezi UA a GA4 přenosná – což znamená, že je dobré, abyste přešli na GA4 s dostatečným předstihem.

Asi ten největší rozdíl mezi Universal Analytics a Google Analytics 4 spočívá v tom, co se měří. Zatímco v UA se cesta uživatele ve vašem e-shopu skládala z jeho různých návštěv (visit), v GA4 je hlavní a jedinou měřenou jednotkou událost (event). Co to vlastně znamená?

Návštěva vs. událost

Důvod, proč dochází k této zásadní změně, je vlastně prostý. Větší vypovídací hodnotu než návštěva webu či e-shopu má akce, kterou návštěvník webu či zákazník e-shopu učiní. Díky událostem si můžete snadněji zodpovědět, co který uživatel na webu dělal a vytvořit si jeho časovou osu. Pod událostí si můžete představit např. načtení stránky, dokončení objednávky nebo třeba scrollování na stránce. Proto je důležité přestat přemýšlet “v návštěvách” a začít uvažovat “v událostech”.

Jestli jste si na přehledy v návštěvách zvykli a chcete je využívat i nadále , můžete si podobný přehled zobrazit i v nových GA4. Naleznete ho pod označením akvizice uživatelů nebo návštěvnosti.

K měření událostí v UA bylo třeba použít Google Tag Manager (GTM). V GA4 máte většinu těch základních k dispozici i bez něj. Události se dělí na:

  • automaticky shromažďované události

  • události vylepšeného měření, které pomohou získat podrobnější data o chování zákazníků na vašem webu

  • doporučené události vám Google nabídne na základě vašeho oboru podnikání – patří sem třeba nákup (purchase), přihlášení (login) apod.

  • vlastní události, které si můžete nadefinovat přes Google Tag Manager

Co je zapotřebí udělat, abyste nepřišli o svá data?

Google Analytics 4 byste si měli aktivovat co nejdříve. A to i v případě, že chcete Universal Analytics používat až do posledního dne jejich existence. Budete si díky tomu moci paralelně sbírat data o svých uživatelích i v nových GA 4, můžete se s nimi pomalu seznamovat a 1. července 2023 budete kompletně připraveni.

Připravili jsme pro vás podrobné manuály, které vás navedou a pomohou vám jak s převodem z Universal Analytics na Google Analytics 4, tak s postupem, jak si GA 4 založit úplně od začátku.

Pokud se vám nabude dařit a budete potřebovat pomoci, určitě se neváhejte obrátit na naši zákaznickou linku, kde vám kolegové ochotně s nastavením pomohou.  

FastCENTRIK

Připravujeme Demo