Zpět na Sběr informací

Jak udělat SWOT analýzu konkurence? Jednoduché tipy pro každého podnikatele pro rok 2024

20.02.2024 9:24:29
Konkurence na české e-commerce scéně rok od roku roste. Pokud chcete s vaším online podnikem uspět v roce 2024, průzkum trhu a identifikace konkurence patří mezi klíčové kroky, které byste rozhodně neměli vynechat. Zjistěte, kde najít informace o vašich konkurentech a jak odhalit silné a slabé stránky vašeho podnikání pomocí SWOT analýzy.

Proč dělat analýzu konkurence

Aby vaše podnikání mohlo sklidit úspěch, musíte nejdříve prozkoumat současné podmínky trhu a podívat se na zoubek konkurenci. V Česku je v roce 2024 více než 50 000 e-shopů. To je důvod najít něco, co udělá váš e-shop odlišný a jedinečný, něco, díky čemu vystoupíte z řady a nezapadnete mezi stovky dalších e-shopů se stejným zbožím. A právě k těmto účelům skvěle poslouží analýza konkurence. Zjistíte silné a slabé stránky vašeho podnikání a stejně tak vaší konkurence. Tyto informace hrají stěžejní roli při stanovování marketingové strategie a budování brandu.

Výhody analýzy konkurence

  • Zjistíte podmínky a trendy na trhu.

  • Najdete díru na trhu.

  • Identifikujete konkurenci.

  • Odhalíte svou konkurenční výhodu.

  • Najdete přednosti a slabé stránky svého byznysu.

  • Budete lépe připraveni na budoucí podnikání.

Kde najít informace o konkurenci?

Nyní se dostáváme k důležitému bodu: Jak zjistit konkurenci a kde sbírat informace. Nejvíce užitečným zdrojem je samozřejmě internet, kde můžete najít obrovské množství dat – ať už z webových stránek, obchodních rejstříků nebo recenzí na Heureka, Zboží a Google. Využít můžete také různé tištěné materiály (včetně letáků a dalších prospektů), které vaše konkurence vydává.

Nebojte se jít ještě hlouběji a prozkoumat vše očima zákazníka. Jak na to? Zkuste si u dané firmy zakoupit zboží a sledovat, jak probíhá objednávkový proces – co se vám líbí, nelíbí, co by mohli zlepšit nebo v čem mají výhodu. A zaměřte se při tom na:

  • komunikaci, 

  • kvalitu zboží, 

  • rychlost dodání,

  • informace o reklamaci,

  • zákaznický servis, 

  • objednávkový proces,

  • grafiku webu.

TIP: Do své analýzy zahrňte přímé i nepřímé konkurenty. Přímá konkurence podniká s tím stejným zbožím jako vy, nepřímá nabízí zákazníkům alternativu. Máte e-shop s oříšky? Co když zákazník místo toho zajde do kamenné prodejny zdravé výživy? Při porovnávání konkurence vezměte v potaz i tuto variantu.

SWOT analýza pro mapování konkurence

Užitečným nástrojem při identifikaci a porovnání konkurence je také SWOT analýza. Jedná se o metodu, kterou vytvořil v 60. – 70. letech obchodní a manažerský konzultant Albert Humprey. V té době vedl na Stanfordské univerzitě výzkumný projekt, jehož cílem bylo analyzovat nedostatky společností a najít řešení, jak je posunout před konkurenci. A právě k tomu využíval strategii SWOT.

Za zkratkou SWOT se skrývají čtyři slova: silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby. Stanovením těchto čtyř hlavních kritérií budete zase o kousek blíž stanovení úspěšné marketingové strategie.

  • S – strengths 

  • W – weaknesses 

  • O – opportunities 

  • T – threats

Jak sestavit SWOT analýzu?

Sestavení SWOT analýzy je snadné – postačí vám k tomu jen papír a tužka, popřípadě notebook. Nakreslete si čtyři kvadranty a popište si je názvy (viz výše). Nyní se zaměříme, co do jednotlivých kvadrantů psát.

Pravý a levý oddíl (silné stránky a příležitosti)

Do levé poloviny si budete psát faktory, které mají na váš byznys pozitivní vliv a pomohou vám uspět. Pravá část naopak bude reflektovat negativní faktory, které ohrožují vaše podnikání a na kterých byste měli ještě zapracovat. 

Silné stránky: dovednosti, znalosti, know-how, zdroje a potenciál podniku.

Příležitosti: externí skutečnosti, které mohou firmě přinést úspěch.

Horní a dolní oddíl (slabé stránky a hrozby)

Do horní části pak budete zaznamenávat interní faktory, které můžete ovlivnit, a do dolní části zase externí faktory, které ovlivnit nemůžete (ekonomika, legislativa, technologie, konkurence, dodavatelé, kultura…) 

Slabé stránky: faktory podnikání, které jsou horší než u konkurence.

Hrozby: faktory, které snižují poptávku či prodej a mohou zapříčinit nespokojenost zákazníků.

Swot analýza

Co může být vaše konkurenční výhoda? 

Ze SWOT analýzy a celkové analýzy konkurence budete schopni odhalit klíčovou věc pro vytvoření správné marketingové strategie – USP (unique selling proposition). Do češtiny to můžeme přeložit jako jedinečný prodejní argument a jedná se o klíčovou konkurenční výhodu, která vám pomůže uspět mezi zákazníky.

Příběh 

Claude Hopkins se na přelomu 19. a 20. století živil jako prodejce čisticích kartáčů na koberec. V té době se jeho konkurence nejvíce zaměřovala na technické parametry, a svým zákazníkům proto prezentovala především technické benefity. Hopkins na to šel od lesa a ze svého průzkumu zjistil, že tyto čističe kupují hlavně ženy. Na základě svého poznatku úplně přehodnotil svou prodejní strategii a začal vyrábět čističe s důrazem na atraktivní design. Hopkinsova firma díky tomuto nápadu vydělala za 6 týdnů více než za celý rok.

Zdroj: impnet.cz
 

Pro tuto chvíli je důležité, abyste se naladili na své potenciální zákazníky a začali vnímat věci jejich očima. Celé USP se točí jen okolo potřeb a přání zákazníků. Co na vaší službě/produktu ocení ze všeho nejvíce? Nezapomeňte, že zákazníky ve skutečnosti nakupují pocit, který jim služba či produkt přinese. Navažte na své konkurenční výhody, které jste si vypsali dříve, a snažte se dostat více do hloubky.
Pro inspiraci přikládáme seznam některých možných USP:

  • Jednoduchost a rychlost nákupu (u nás nakoupíte na tři kliknutí).

  • Specializace na úzký sortiment (jsme jediný rozvoz veganských hamburgerů v Česku).

  • Kvalita zboží (máte nárok na prodlouženou reklamační lhůtu 5 let).

  • Ruční výroba (každý skleněný šperk vyrábíme ručně s tradičními nástroji).

  • Rychlost dodání (objednávky odesíláme do 24 hodin).

  • Personalizované služby: Nabízíme možnost individuálního přizpůsobení produktů nebo služeb podle přání zákazníka.

  • Záruka spokojenosti: Garantujeme 100% spokojenost zákazníka nebo vrácení peněz.

  • Ekologické a udržitelné produkty: Naše produkty jsou ekologicky šetrné a vyráběné z recyklovatelných materiálů.

  • Inovativní technologie: Využíváme nejnovější technologie nebo inovativní přístupy k vylepšení našich produktů nebo služeb.

  • Exkluzivní nabídky: Poskytujeme exkluzivní slevy, nabídky nebo výhody pro naše loajální zákazníky.

  • Odborné poradenství: Nabízíme profesionální poradenství a podporu pro naše zákazníky při výběru správných produktů nebo služeb.

Jak formulovat USP? Dodržujte tři klíčové zásady

Při formulaci jedinečného prodejního argumentu se zaměřte zejména na tyto tři kritéria: konkrétnost, srozumitelnost a stručnost. 


1. Konkrétnost

Čím konkrétnější budete, tím lepší konkurenční výhodu získáte. Rychlá expedice, kvalitní zákaznický servis a velké slevy má kdekdo. Zkuste to jinak: Bleskové dodání do 12 hodin, zákaznický servis 168 hodin v týdnu, 5 let záruky na veškerý sortiment. 


2. Srozumitelnost

Váš prodejní argument musí být jasný hned po prvním přečtení. Napište ho tak, aby to zákazníci pochopili na první dobrou. Vsaďte na jednoduchý a běžně používaný jazyk – archaismy a cizí výrazy raději vynechte.


3. Stručnost

Nemusíte psát romány, abyste zákazníka zaujali. Naopak. Čím výstižnější a údernější USP bude, tím větší máte šanci na úspěch (např. 1–2 věty). Pokud bude text výrazně delší, zákazník může jednoduše ztratit pozornost. 


Odlište se od konkurence

Odlišit od konkurence může být někdy oříšek. Mnoho značek tvrdí, že má tu nejlepší kvalitu produktů, nejrychlejší dodání zboží a nejpříznivější ceny (poměr versus výkon). Jenže totéž tvrdí i jejich konkurence. Jedná se o „klasické” benefity předhazované všem zákazníkům. Pokud se ale chcete odtrhnout od ostatních a získat konkurenční výhodu, budete muset vymyslet něco lepšího. 

Jak už jsme zjistili, vše se točí okolo dobře promyšleného USP. Jakmile ho budete mít formulované, můžete se pustit do dalších kroků, které vaši snahu „být jiní” podpoří. V této části se zaměříme, jak se odlišit pomocí jedinečných produktů, e-shopem, marketingem, designem a osobním přístupem.


Produkty

Zde platí zlaté pravidlo: kvalita před kvantitou. V dnešní době, kdy se mnoho zboží vyrábí v Asii, si zákazníci čím dál více potrpí na skutečnou kvalitu. Teď možná namítnete, že část zákazníků upřednostňuje právě tyto levné náhražky – a máte pravdu. Nicméně stále existuje silná základna zákazníků, která na opravdovou kvalitu nedá dopustit. A v záplavě zboží z Číny můžete jako jedni z mála disponovat něčím jedinečným a unikátním. 

V tomto případě mohou být vaší výhodou produkty s nálepkou: český výrobek, regionální výrobek, tradiční ruční výroba, vyrobeno z pravé kůže, fair-trade výroba, výroba z ryze přírodních látek (bez chemie) a tak dále. 

 
Vzhled e-shopu

Přesuneme-li se do kontextu e-shopu, první dojem hraje důležitou roli. Na českém trhu můžeme najít téměř 50 000 internetových obchodů, ale mnoho splňují jen základní koncept e-shopu, který nebere v potaz estetiku, uživatelskou zkušenost nebo grafiku. Tyto nedostatky naopak často vynahrazují nízkými cenami. Na první pohled ale nemusí působit vůbec důvěryhodně. 

Při zakládání e-shopu mějte na mysli, že vaším cílem je představit e-shop, který bude na první pohled nejen vizuálně přitažlivý, ale také uživatelský příjemný. To znamená, že potenciální zákazníky ihned budou vědět, co e-shop nabízí, jak zboží vyhledat, jak ho koupit a kde se nachází další důležité informace – například obchodní podmínky, reklamační řád nebo kontakt na prodejce. Dobře strukturované a graficky atraktivní e-shopy (originální grafické motivy, ikony a další prvky) působí důvěryhodně a exkluzivně – díky tomu mohou také generovat větší obrat. 


Osobní přístup

Dnešní doba nahrává rychlému a bezkontaktnímu nakupování. Přesto je osobní kontakt něco, co zákazníkům na e-shopech často chybí. A právě to může být díra na trhu, kterou se svým e-shopem můžete kulantně vyplnit. Mnoho podnikatelů se vydává cestou automaticky generovaných e-mailů a samoobslužných telefonických linek, což jim může výrazně ubrat na oblibě. Zkuste to jinak. Zákazník potřebuje cítit, že je jedinečný a že si jeho nákupu vážíte. A jak jinak to dát najevo než osobním přístupem. 

Začít můžete třeba tím, že vytvoříte kreativní transakční e-maily, které budou reflektovat vaši brandovou identitu a zájem o zákazníka. Pokud chcete jít ještě o kousek dál, zkuste do balíčku se zbožím přidat nějaký malý dáreček – podepsanou děkovnou kartičku, hašlerku, záložku nebo samolepku. Zákazníci takovou iniciativu rozhodně ocení. A pravděpodobnost, že u vás nakoupí, nebo vás alespoň doporučí známým, se rázem zvyšuje.


Design

Dalším prvkem, kterým se od druhých můžete odlišit, je unikátní design – logem a mottem počínaje, etiketou a balením konče. Nepodceňujte tento aspekt podnikání a zaměřte se na vytvoření jedinečné vizuální identity vaší značky. Pro tento úkol se vám bude hodit pomoc profesionálního grafika, který pro vás navrhne několik různých prototypů. Zvolený design by se měl korespondovat s činností značky a zároveň vyjadřovat něco osobního – například určitou hodnotu, na které své online podnikání stavíte. Může se jednat o další výhodu, se níž hravě předběhnete konkurenci.


Marketing

Druhy konkurenčních výhod zakončíme marketingem, který má klíčový vliv na úspěch v podnikání. Mezi nejoblíbenější prodejní platformy patří v dnešní době například sociální sítě, kde můžete inzerovat a prodávat své produkty/služby velmi dobře. Neváhejte proto investovat do kvalitního social media marketingu – základem jsou vizuálně atraktivní produktové fotografie, kreativní prezentace brandu a sympatická komunikace se zákazníky. Když zkombinujete tyto tři prvky, úspěch je váš.

Co vám odlišnost přinese?

Způsobů, jak se odlišit od dalších e-shopů, je opravdu mnoho. Záleží jen na vás, jakou cestou se vydáte. V každém případě se můžete těšit na svou odměnu, kterou vám vaše kreativita a iniciativa přinese. Tyto výhody mohou zahrnovat:

  • - Zákazníci budou ochotni akceptovat vyšší cenu vašich služeb/produktů.

  • - Vybudujete si loajální zákaznickou základnu, která bude preferovat vaše služby/produkty před konkurencí.

  • - Získáte na trhu jedinečné postavení, které vás odliší od ostatních e-shopů a umožní vám oslovit specifickou cílovou skupinu zákazníků.

Více se dočtete na webu Pavla Řehulky.

Závěrem

Podtrženo, sečteno. Analýza konkurence by vám měla odpovědět na otázky, které vám pomohou při zakládání nového byznysu. Díky ní odhalíte, co je vaší konkurenční výhodou, ale také na čem je ještě potřeba zapracovat. Zvážením možných rizik, mapováním konkurence a nacházením svých slabostí budete lépe připraveni na budoucí podnikání. 

Pro prohloubení znalostí této tematiky doporučujeme přečíst článek o tvorbě marketingové strategie, stanovení USP a budování úspěšného brandu.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo