Zpět na blog

Výsledky za 2. kvartál 2023: Jakému zboží se na e-shopech nejvíce dařilo?

10.07.2023 14:04:46

K nákupům na internetu přistupovali čeští spotřebitelé v první polovině roku s obezřetností a rozvahou. Ukazuje se, že rostoucí inflace ovlivňuje chování a uvažování zákazníků ve vztahu k výběru zboží čím dál více. Nejvíce se v minulém čtvrtletí na e-shopech prodávaly prací prášky a další drogerie, stejně jako nářadí. Propadákem kvartálu se staly kamna a bojlery.

Česká e-commerce skončila 8 % pod loňskem

I v dalším čtvrtletí pokračovaly české e-shopy v propadu. Ve druhém čtvrtletí poklesla česká e-commerce o 8 %, ovšem v porovnání s předchozím kvartálem se jedná o mírné zlepšení. „Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu, a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Lidé tedy nejspíš čekali na vyúčtování za energie a kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,” komentuje vývoj druhého čtvrtletí roku 2023 Tomáš Braverman, generální ředitel Heureka Group.

Blížící se léto přálo prodejcům drogerie a nářadí

Z dat Heureka e-Commerce Insider vyplývá, že s příchodem léta začali lidé ve velkém poptávat nářadí, jako jsou pily či rázové utahováky. Podle výkonného ředitele Heureky CZ/SK Jana Mayera je zvýšená poptávka po tomto druhu zboží způsobena především potřebou lidí ušetřit. Mnoho Čechů vyměnilo servis za garáž a výměnu motorového oleje či pneumatik provádí doma na své náklady. Také obrovská poptávka po pilách má dle Jana Mayera své logické opodstatnění a je důsledkem loňského zvýšeného zájmu o kotle a kamna, kterými se Češi zajišťovali na nadcházející zimu.

Absolutním skokanem přechozího kvartálu se staly prášky na praní, deodoranty, volně prodejné léky a fritézy. Zvýšeného zájmu se těší také sedací soupravy, stejně jako další zboží, které bylo dříve předmětem zájmu spíše nakupujících v kamenných prodejnách – přípravky na čištění pleti, doplňky stravy a zubní pasty. Ředitel Heureky je přesvědčen, že atmosféra v rámci e-commerce je spíše pozitivní a trend se začíná obracet: „Indikátorem situace na trhu je pro nás z dlouhodobého hlediska zájem o elektrické zubní kartáčky. Když se blíží krize, obvykle je to jedna z prvních kategorií, které se přestává dařit. V tomto kvartálu jsme u nich evidovali 33% růst, věříme tedy, že se naše dlouhodobé pozorování potvrdí a celá e-commerce se vrátí do pozitivního růstu.“

Nedaří se kotlům, bojlerům ani koloběžkám

Nejhůře si vedly kotle, ohřívače vody a bojlery. Mínus si připsaly také varné desky a elektrické pečící trouby. Dobře na tom však nebyla ani kategorie sportovního zboží. Klesá zájem lidí o elektroběžky, klasické koloběžky, paddleboardy a kolečkové brusle.


Zdroj: Heureka.cz

Češi více šetří a nakupují s rozvahou

Rostoucí ceny nutí české spotřebitele uvažovat více nad tím, jaké zboží budou nakupovat. V kurzu jsou opět zbožové srovnávače, které lidem efektivně pomáhají nakoupit zboží za co nejlevnější cenu. Dokonce se Češi nebojí změnit u některého zboží ani svou oblíbenou značku, pokud díky tomu ušetří. Potřebu šetřit potvrzuje také průměrná hodnota objednávky, která se za uplynulé 3 měsíce mírně zvýšila na 1 435 Kč. Před dvěma lety přitom přesahovala průměrná objednávka částku dva tisíce korun.

Dalším trendem je pro řadu e-shopařů prodej přes více online kanálů současně. Kromě vlastního e-shopu mohou obchodníci prodávat své zboží na internetovém tržišti a ceny si nastavovat v závislosti na tom, na které zákazníky cílí.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo