Zpět na blog

Jak vzniká e-shop: Rozhovor s majitelem e-shopu obchodnaradi.cz

02.08.2023 7:37:15
Přinášíme vám další článek z pravidelné rubriky „Jak vzniká e-shop“. Tentokrát jsme si o začátcích podnikání a zakládání e-shopu na krabicovém řešení FastCentrik povídali s Pavlem Karlíčkem, majitelem e-shopu obchodnaradi.cz.

Rozhovor s Pavlem Karlíčkem, zakladatelem a majitelem e-shopu obchodnaradi.cz

Jak vznikla myšlenka podnikat a založit si e-shop?
Podnikat jsem začal před 30 lety, vlastně hned, jak to bylo možné. Měl jsem auto a jezdil jsem po firmách a nabízel nářadí. Takhle jsem jezdil celý rok a přineslo to své ovoce. Další rok už jsem jenom posílal zásilky a obhospodařovával své zákazníky. To se bavíme o době, kdy byl internet ještě v plenkách a začínalo se poprvé skloňovat slovo e-shop.

Myšlenka založit si e-shop vás tedy lákala od začátku?
Dávalo mi to smysl, a tak jsem si řekl, že do toho půjdu. Můj první e-shop mě stál 80 000 Kč a začal fungovat hned po založení. Jeden den jsme e-shop naplnili zbožím a druhý den začaly chodit objednávky. To se ale opravdu bavíme o době, kdy konkurence na internetu nebyla téměř žádná.

Dá se tedy říct, že váš první e-shop jste měl postavený na míru?
Ano, společnost, u které jsem měl svůj první e-shop, měla hotové jádro, všechno ostatní se dělalo pro můj e-shop na míru. Takhle to docela dlouho slušně fungovalo. Problém nastal až v době, když od firmy odešel člověk, který ten e-shop napsal a celé ty roky jej programoval. Provádět další změny by mě přišlo na velké peníze, takže bylo jasné, že se e-shop bude muset založit znovu a jinak.

Jak jste se dozvěděl o FastCentriku?
To bylo díky účetnímu systému Pohoda, který jsme používali hned od začátku podnikání. Když začala  Pohoda umožňovat napojení na e-shopy, tak jsem poprvé zaregistroval FastCentrik. V té době jsme ale ještě stále měli své vlastní řešení, takže jsem pouze zjišťoval, co jste zač a jaké nabízíte možnosti.

E-shop u nás máte krátce, co tedy nakonec rozhodlo, že jste definitivně přešel na krabicové řešení?
Doporučil mi to jeden odborník, který se v této problematice velmi dobře vyzná. Popsal jsem mu svou situaci a on mi vysvětlil, že pro nás bude nejlepší krabicový e-shop. Platíte si nájem, o nic se nestaráte, firma vám to udržuje v nějaké domluvené kvalitě… A když řekl krabicový e-shop, hned jsem si vzpomněl na FastCentrik.

Co bylo dál? Jak jste postupoval, když jste si u nás zakládal e-shop?
Stáhnul jsem si demo a pořádně se tam porozhlédl. Zjistil jsem, že je tam k dispozici spousta věcí, které jsem měl i já ve svém řešení, že je to velmi intuitivní a jednoduché. Proto jsem se v administraci docela dobře orientoval. Také napojení proběhlo v Pohodě naprosto bez problému. Asi týden jsem si hrál a zkoušel, hodně mi pomáhala i kolegyně na podpoře, která mi vše vysvětlila a radila mi, když jsem si s něčím nebyl jistý.

Myslíte si, že bylo založení e-shopu na FastCentriku díky vašim předchozím zkušenostem jednodušší?
Ano, určitě. Pokud by dneska přišel někdo, kdo žádné zkušenost s e-shopem nemá, a řekl si, že začne podnikat, určitě bych mu doporučil, ať si připlatí a nechá si od vás všechno nastavit. Protože FastCentrik, i když je to pořád jenom krabicový e-shop, tak už je dneska opravdu rozsáhlý, je gigantický. Měl jsem vaše demo stáhnuté už před deseti lety a byl jsem překvapený, jak se to posunulo a co všechno se tam implementovalo za funkce. Dneska ten e-shop má opravdu všechno, co by měl mít, a já ho doporučím každému, kdo se chce věnovat pouze e-shopu a nechce mít starosti s nějakým programováním, hostingem apod.

Jak by měl podle vás postupovat člověk, který si chce založit e-shop?
Tak určitě se podívat na to, jaké jsou možnosti, projít si konkurenci a pak se rozhodnout. V prvním kroku je nutné stáhnout si demo a trošku se tam rozkoukat. Není nutné mít ani účetní systém. Stačí si dát nějakých třeba deset položek a na těch si vyzkoušet, jak nastavit ceny, co dělají ceníky, udělat si zkušební objednávky, podívat se, jak se ty objednávky vyřizují, jak se komunikuje se zákazníky. A ten e-shop to všechno umí, jenom je nutné se v tom naučit orientovat. Je nutné v tom dělat každý den a zkoušet to. Šablonu si vyberete podle toho, v čem podnikáte, aby to korespondovalo s tím, co prodáváte. Vymyslíte si menu a kategorie. A pro ty, co to myslí vážně a chtějí podnikat ve velkém, je nutné napojit e-shop na účetní systém, protože dělat to všechno ručně je samozřejmě nesmysl.

Jaké máte plány se svým e-shopem do budoucna?
My od FastCentriku čekáme hodně moc, po technické stránce máme skvělou základnu pro to, abychom byli vidět ve vyhledávačích a srovnávačích. A teď budeme bojovat. Důležité je neusnout na vavřínech, neustále se posouvat, sledovat různá videa a doporučení, jak se zdokonalovat apod. E-shop funguje 24 hodin denně a musí vás to především bavit. A mě ta práce baví!

Děkujeme za krásný rozhovor a přejeme mnoho úspěchů v podnikání!

FastCENTRIK

Připravujeme Demo